یادداشت/ علی عبدالصمدی

حضرت زین‌العابدین؛ نور هدایتگر جامعه اسلامی

امام سجاد علیه‌السلام با خطبه‌ها و ادعیه‌ی مشهور خود هدایتگر پیروان صدیق خود بودند.
کد خبر: ۵۷۵۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰ - 26February 2023

حضرت زین العابدین، نور هدایتگر جامعه اسلامیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- «علی عبدالصمدی»؛ پنجم شعبان‌المعظم سال ۳۸ هجری قمری مصادف با زادروز امام چهارم شیعیان حضرت علی ابن حسین زین العابدین علیه السلام است.

ایشان از سمت پدری فرزند سالار شهیدان و نوه‌ی شیر خدا علی مرتضی و نتیجه‌ی رسول الله هستند و از سمت مادری فرزند شهربانو دختر یزدگرد سوم هستند. تربیت علوی در سیره امام سجاد علیه السلام موج می‌زد و تمامی خصائص و ویژگی‌های آن حضرت در نواده‌شان هویدا بود.

بیماری ایشان در روز عاشورا و عدم حضورشان در لباس نبرد علیه سپاهیان یزید ملعون شاید به تعبیری مشیت الهی بوده است، زیرا ایشان پس از نهضت عاشورا توانستند در کنار عمه‌ی بزرگوارشان حضرت زینب کبری (س) قیام پدر و یاران صدیقشان را از خطر انحراف و تحریف نجات دهند.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات و رویداد‌های دوران امامت آن حضرت به وجود آمدن برخی انشقاقات و انشعابات در مذهب شیعه بود. به تعبیری نخستین انشقاق در بین شیعیان در دوران امامت امام زین العابدین شکل گرفت. فرقه‌ای به نام کیسانیه به وجود آمد که معتقد به امامت محمد حنفیه برادر امام حسن و امام حسین (ع) بودند.

یکی از مهم‌ترین رسالت‌های امام سجاد علیه السلام در دوران امامتشان مبارزه با همین فرقه گرایی‌ها و انحرافات دینی در بین شیعیان صدیق و راستین بود. فرقه‌های دیگری از جمله هاشمیه و کریبیه نیز از درون فرقه‌ی کیسانیه به وجود آمدند، اما امام چهار شیعیان جهان با ادعیه و مناجات خود مسلمانان حقیقی و راستین را از یک سو به راه دین فرا می‌خواندن، از سویی دیگر زمینه ساز وحدت مسلمین بودند تا از خطر انشقاق جلوگیری شود و نهایتا با دستگاه جبار بنی امیه مبارزه می‌کردند.

دوران امامت آن حضرت در کنار انحرافات و فرقه گرایی همزمان با خلافت یزید ملعون، معاویه ابن یزید، مروان ابن حکم و عبدالملک ابن مروان در خاندان بنی امیه بود. تعدد خلفا در این دوره به قولی می‌تواند نشان دهنده تزلزل دستگاه خلافت اموی باشد؛ زیرا در تاریخ ثبت شده که پس از معاویه پسر یزید ملعون مروان ابن حکم بر سر کار آمد و خلافت اموی از شاخه‌ی ابوسفیانیه به شاخه‌ی مروانیه منتقل شد.

یکی دیگر از انتفاقات بسیار مهمی که در دوران امامت امام چهارم شیعیان روی داد و البته مورد تایید ایشان نیز قرار نگرفت، بر پایی قیام‌هایی به خونخواهی سیدالشهدا بود. قیام‌هایی که اغلب از سر کینه و دشمنی با دستگاه اموی بود نه عشق به اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین و از همین رو بود که امام زین العابدین هیچ قیامی را تایید نکردند و از آن پشتیبانی نفرمودند. نبرد حره، قیام توابین، قیام مختار ثقفی از اهم این رویداد‌ها بودند.

امام سجاد علیه السلام با ادعیه‌ی خود که در قالب صحیفه‌ی سجادیه در دسترس عموم است و نیز بعضا خطبه‌های روشنگر خود در دستگاه اموی توانستند راه و مسیر اسلام ناب محمدی و تشیع را از خطر انشقاق و انحراف و تحریف نجات دهند و مسیر روشن و هدایتگر را به مشلمانان راستین و صدیق اهل بیت نشان دهند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار