جان فدا/ در نشست امت همدل یادواره شهید قدس حاج قاسم سلیمانی مطرح شد؛

صالحی: شهید سلیمانی سردار وحدت و تقریب مذاهب است/ شهریاری: اقتدار بین‌المللی و اتحاد کشور‌های اسلامی را مدیون رشادت‌های حاج قاسم هستیم

نشست امت همدل یادواره شهید قدس سردار حاج قاسم سلیمانی عصر امروز با حضور جمعی از فعالان عرصه مقاومت برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۴۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱ - 01January 2023

صالحی: شهید سلیمانی سردار وحدت و تقریب مذاهب است/ شهریاری: اقتدار بین‌المللی و اتحاد کشور‌های اسلامی را مدیون رشادت‌های حاج قاسم هستیمبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، نشست امت همدل یادواره شهید قدس حاج قاسم سلیمانی عصر امروز (یکشنبه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «حمید شهریاری» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «سید عباس صالحی» و جمعی از فعالان جبهه مقاومت در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

سیدعباس صالحی رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی در این مراسم اظهار داشت: یاد امام شهیدان و سرداران شهیدان سردار سلیمانی را گرامی می‌داریم. سردار سلیمانی را در روایتی از منظر تقریب بیان می‌کنم. او مکتبی داشت که سرچشمه آن حکمت بود.

صالحی افزود: یکی از حوزه‌هایی به آن می‌پردازیم وحدت و تقریب اسلانی بود. سردار شهید سلیمانی را در سه حوزه بررسی می‌کنم. نخست تقریب اجتماعی بود. او در فضای تقریب اجتماعی دارای نظریه و عمل مستمر بود.

رئیس دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی ادامه داد: جمله کلیدی شهید سلیمانی این بود که جامعه ما خانواده ما است. در واقع زندگی اجتماعی و جنبه‌های مختلف آن را باید با این جمله شهید سلیمانی اداره کرد.

وی خاطرنشان کرد: ساحت دومی که شامل حال سردار شهید سلیمانی است تقریب بین مذاهب است. او در این حوزه اصول و عملکرد بسیار خوب و قابل توجهی دارد.

صالحی اضافه کرد: دوران رزم سردار شهید سلیمانی به سه دوره دفاع مقدس، قرارگاه جنوب شرق و سپاه قدس تقسیم می‌شود؛ که تمامی عملکرد ایشان در این سه مقطع در حوزه تقریب مذاهب است.

رئیس دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی یادآور شد: سردار شهید سلیمانی اهل سنت را دوست داشت و آن‌ها را تکریم می‌کرد و بر آن‌ها حرمت می‌گذاشت. زیرا این دوست داشتن در شهید سلیمانی امری درونی بود.

وی عنوان کرد: علاقه شهید سلیمانی به اهل سنت و تشیع پنهان نیست، ولی ملسک او این بود که پروژه شیعه سازی را در دستور کار خود قرار نداده بود. او حتی به اهل سنت کمک کرده و از آن‌ها حمایت عادلانه داشته بود. او همانگونه که از مجموعه‌های فرهنگی شیعی حمایت می‌کرد از مجموعه‌های فرهنگی سنی هم حمایت می‌کرد.

صالحی اظهار داشت: اصل چهارم زندکی سردار سلیمانی حمتیت ایشان از جان، مال و ناموس اهل سنت بود. او این تعبیر را داشت که همواره جان ما سپر اهل سنت است.

رئیس دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی تصریح کرد: حال به بررسی سه دوره رزم شهید سلیمانی اشاره می‌کنم. دوره نخست دوران دفاع مقدس بود. در تیپ ثارالله او که بعدا به لشکر تبدیل شد سنی‌ها حضور داشتند و تجربه‌های ۸ سال شهید سلیمانی در جنگ به همراه برادران اهل سنت تجربه‌های خاصی برای او داشت.

وی افزود: مقطع دوم قرارگاه جنوب شرق بود. در این مقطع نیز نکته‌های قابل توجهی در برخورد با اهل سنت داشتند. ضمن اینکه رعایت حرمت و کرامت اهل سنت یکی دیگر از ویژگی‌های او بود.

صالحی ادامه داد: مقطع سوم، فرماندهی او بر سپاه قدس بود. همچنین در این دوره بود که نوع مناسبات او ور فضای بین مذهبی تجلیات فراوان دارد.

رئیس دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی در پایان گفت: سردار شهید سلیمانی در فضا و ساحت بین مذهبی هم فعالیت قابل توجهی داشت. این ساحت در هر مکتب برای خود دارای ابعاد مختلفی است که هر حوزه را هم که می‌بینیم ویژگی‌های ایشان را مشاهده می‌کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام حمید شهریاری نیز با بیان اینکه حاج قاسم الگویی برای اهل ولایت بود، اظهار داشت: شهید سلیمانی اطاعت از خدا، رسول خدا و، ولی فقیه را در حد اعلا به منصه ظهور رساند.

حجت‌الاسلام شهریاری گفت: سردارانی همچون حاج قاسم بعد از انقلاب اسلامی موجب شده اند، انسجام و وحدت ملی مستدام باشد. وحدت و انسجام ارمغان رشادت‌های امثال سردار سلیمانی‌هاست.

وی اقتدار بین‌المللی و اتحاد کشور‌های اسلامی را نتیجه تلاش‌ها و رشادت‌های شهید سلیمانی شمرد و تصریح کرد: امت اسلامی جمهوری اسلامی را پناهگاه امن خود در مقابل استکبار جهانی می‌دانند. ما باید راه پر صلابت حاج قاسم را ادامه دهیم.

حجت‌الاسلام شهریاری در ادامه به پیام انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: حقیقت رسانه‌ای یکی دیگر از ارزش‌های انقلاب اسلامی بود که نظام جمهوری اسلامی با وجود اینکه دستگاه‌های رسانه‌ای در انحصار غرب بود، این حقیقت را به جهانیان رساند که در نهایت موجب بیداری اسلامی شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه در اتفاقات اخیر در عرصه رسانه ضعیف عمل کردیم، گفت: یکی ارزش‌هایی که انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورد حجاب بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار