رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

مطالبه نیاز‌های ایثارگران از سایر دستگاه‌ها از وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران است

قاضی‌زاده هاشمی در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان ایلام گفت: مطالبه نیاز‌های ایثارگران از سایر دستگاه‌ها از وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران است.
کد خبر: ۵۵۵۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸ - 10November 2022

نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ایلام/مطالبه نیاز‌های ایثارگران از سایر دستگاه‌ها از وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران است/ گلزار‌های مطهر شهدا کانون‌های فرهنگی هستندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز (پنج‌شنبه) در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان ایلام با گرامیداشت یاد شهدا اظهار داشت: استان ایلام طولانی‌ترین مرز‌ها را در زمان جنگ تحمیلی با دشمن داشت و مردم با وجود جمعیت اندک توانستند دشمن را به عقب برانند و در طول هشت سال دفاع مقدس غیورمردانه ایستادند و به رزمندگان کمک کردند؛ لذا هر چه در وصف این عزیزان بگوییم، کم است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به قوانین مربوط به شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: رئیس این شورا، رئیس جمهور است. در استان‌ها هم استاندار رئیس این شورا است. موضوع فرهنگ ایثار و شهادت و رسیدگی به خانواده ایثارگران تنها مربوط به بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست و همه دستگاه‌ها مسئولیت دارند و ترکیب این شورا فرادولتی است. ما مسئولیت اخلاقی و انقلابی نسبت به ایثارگران داریم. بنیاد کارگروه‌هایی تشکیل می‌دهد تا هر نهاد مسئولیت خود را در حوزه‌های مختلف مثل مسکن، اشتغال و فرهنگی به عهده بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان شاهد هستند. مدارس شاهد توسط وزارت آموزش و پرورش اداره می‌شود و در این خصوص برنامه ارائه کند. بنیاد یک وظیفه مستقیم در مورد ایثارگران دارد و باید به معیشت ایثارگران کمک کند و برخی از مسئولیت‌های بنیاد مطالبه نیاز‌های ایثارگران از سایر دستگاه‌ها است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ایثارگران و ترویج و توسعه فرهنگی ایثار و شهادت برای نظام موضوعیت جدی دارد، گفت: تصمیم مسئولان استانی ماهیت قانونی دارد و یک درصد از اعتبارات هر دستگاه بنا به تصویب شورا باید به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص پیدا کند. بنیاد وظیفه پشتیبانی را به عهده دارد و موضوع اشتغال ایثارگران را از تهران نمی‌توان در شهرستان‌ها حل کرد مثلاً موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران شهر به شهر و استان به استان متفاوت است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال در استان ایلام گفت: شش هزار و ۸۵۶ نفر در استان ایلام متقاضی کار هستند که دو هزار نفر آن‌ها دیپلم و پایین‌تر از دیپلم دارند. دو هزار و ۸۶۲ نفر لیسانس، ۵۷۸ نفر فوق لیسانس، ۱۸ نفر پزشک و ۲۱ نفر دکترا دارند که متقاضی کار هستند. در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۵۹ نفر استخدام دولتی شدند و ۴۵۸ مورد وام اشتغال‌زایی دریافت کردند. ما برای استان ایلام سقف برای دریافت اعتبار قرار ندادیم و بر اساس پروژه‌هایی که وجود دارد ما از صندوق توسعه ملی به اشتغال‌زایی کمک می‌کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه ۲۹۴ سهمیه اشتغال برای فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد در نظر گرفته شد که در این استان ۱۸۶ نفر در آزمون شرکت کردند که استخدام دولت می‌شوند. ۱۷۰ نفر قبول شدند که از این تعداد ۱۳۶ نفر مشغول به کار هستند. این آزمون بین فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد است و آزمون دوم نیز برگزار خواهد شد.

وی افزود: در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران در ایلام دو هزار و ۱۱۱ نفر مشمول این قانون شدند که یک هزار و ۲۰۵ نفر کد استخدامی دریافت کردند و ۹۱۶ نفر نیز منتظر دریافت کد استخدامی هستند. در مورد مسکن ایثارگران یک هزار و ۱۰۴ خانواده فاقد مسکن بودند که به ۶۰۶ خانواده مسکن واگذار شد. امسال مشکلی برای پرداخت تسهیلات نداریم و هر شهرستانی کاری برای مسکن ایثارگران انجام دهد منابع و وام بانکی تأمین می‌شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارائه آماری از دانشجویان و دانش‌آموزان گفت: یک هزار و ۱۴۸ دانشجو و ۲ هزار و ۱۳۰ دانش‌آموز و یک هزار و ۱۵۰ ورزشکار ایثارگر در استان ایلام تحصیل می‌کنند. در حوزه بهداشت و درمان برخی از کلینیک‌های بیمارستان‌ها هزینه دریافت می‌کنند. سازمان تأمین اجتماعی، مراکز خدمات درمانی و بیمه نیرو‌های مسلح نباید مثل بخش خصوصی در زمینه درمان ایثارگران عمل کنند. سازمان برنامه و بودجه هزینه‌ها را دیر پرداخت می‌کند و ما انتظار کمک داریم تا برخی داروخانه‌ها را تأمین منابع کنیم.

وی با اشاره به ساخت موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار ایلام در دو فاز گفت: فاز اقامتی هنوز تکمیل نشده است و در سفر رئیس جمهور منابع آن باید تکمیل شود. بنیاد منابع بودجه عمرانی را ندارد و بودجه ما استانی است و با توجه به وضعیت محدود بودجه استان‌ها در سفر استانی رئیس جمهور از بودجه ملی برای مناسب‌سازی گلزار شهدا استفاده می‌کنیم. در مورد ویزیت و پایش سلامت، ۳۴ هزار و ۵۲۸ خدمت به ایثارگران داده شده است و مراکز جامع توانبخشی ما جامع‌ترین مراکز توان‌بخشی در کشور هستند که می‌تواند علاوه بر خدمت به ایثارگران به مردم هم خدمت بدهد و نمونه این مراکز را حتی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان بهزیستی و دیگر مراکز ندارند.

قاضی‌زاده هاشمی ضمن تشکر از استاندار و نمایندگان مجلس استان ایلام در حمایت از جامعه ایثارگری گفت: گلزار‌های مطهر شهدا کانون فرهنگی هستند که باید تبدیل به حرم مطهر شود و در ماه‌های محرم و رمضان مورد استفاده مردم به عنوان مراکز فرهنگی قرار گیرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ساخت فیلم سینمایی و سریال از شهدای شاخص در استان‌ها گفت: ما برنامه جدی برای حمایت از ساخت فیلم‌های فاخر داریم که یک شرط دارد و این است که باید فیلم درجه الف باشد و فیلم‌نامه قوی داشته باشد که هیئت داوران بنیاد آن را بپذیرد. در استان کرمان برای ساخت یک سریال در مورد شهید حاج قاسم سلیمانی ۴۰ میلیارد بخش خصوصی کمک کرده است و این یک وظیفه است که باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به ساخت مهمان‌سرا در مهران برای زائران امام حسین (ع) گفت: مجموعه خانه ایثار برای تکریم ایثارگران ساخته می‌شود. سرکشی از خانواده شهدا باید در استان مورد توجه قرار بگیرد هر چند که آن‌ها انتظاری ندارند، اما ما باید رسیدگی کنیم و هر هفته باید در برنامه کاری رسیدگی به خانواده ایثارگران مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار