دبیر هفته کتاب خبر داد؛

«ما همانیم که می‌خوانیم» شعار هفته کتاب/ افتتاح نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با حضور ۹۰ ناشر/ ایجاد تلویزیون کتاب در بستر فضای مجازی

رمضانی با بیان اینکه «ما همانیم که می‌خوانیم» شعار هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد، گفت: از هفته کتاب سال گذشته تا هفته کتاب امسال ۱۱۶ میلیون نسخه کتاب به چاپ رسیده است.
کد خبر: ۵۵۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱ - 07November 2022

«ما همانیم که می‌خوانیم» شعار هفته کتاب/ افتتاح نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با حضور ۹۰ ناشر/ ایجاد تلویزیون کتاب در بستر فضای مجازیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «علی رمضانی» دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب امروز (دوشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه روز (۲۴ آبان) به مناسبت گرامی‌داشت یاد علامه طباطبایی به‌عنوان روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی قرار داده شده است، اظهار داشت: هفته کتاب از موالید توجه انقلاب اسلامی به حوزه کتاب، کتابخوانی، نشر و محتواست لذا به شهید حججی که شهید کتاب‌فروش بود و شهدای امنیت این روز‌ها و شهید آرمان علی‌وردی درود می‌فرستیم.

رئیس خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه از هفته کتاب سال گذشته تا امروز ۱۱۶ میلیون نسخه کتاب منتشر شده است، ادامه داد: خوشحالیم که مجموعه نشر پس از دوران کرونا مجدد احیا شده است و امیدواریم این صنعت مهم فرهنگی را در جایگاه واقعی خودش ببینیم.

دبیر هفته کتاب درباره جزئیات این هفته گفت: تلاش شد هفته کتاب مردمی و عمومی بشود یعنی دغدغه عموم مردم، مسوولین و فضای کشور به‌سمت کتاب و کتابخوانی معطوف شود لذا شعار امسال این هفته «ما همانیم که می‌خوانیم» انتخاب شد.

رمضانی درباره رویداد‌های مردمی این هفته عنوان کرد: امسال در هم‌گرایی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، کانون فرهنگی هنری کوکان و نوجوانان، کانون فرهنگی و هنری مساجد و وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های مختلفی تدوین شده و ۱۰۰ مجموعه طراحی و درنظر گرفته شده است.

وی درباره فعالیت‌های استانی در این رویداد گفت: ۳۱ استان‌ها در سه دسته پویش‌ها، معرفی کتاب و تجلیل از پیشکسوتان برنامه‌هایی را توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۶۰ دستگاه دیگر خواهند داشت. در بحث عمومی‌سازی طرح اکران شهری کتاب‌های نویسندگان برای شهرآورد کتاب و کتاب باران کردن شهر، رقم خورده است.

دبیر هفته کتاب به تشریح مهم‌ترین رویداد‌های این هفته پرداخت و تصریح کرد: مسئله‌ی اکران شهری کتاب‌های برگزیده جمهوری اسلامی ایران، جایزه جلال آل احمد و جایزه شعر فجر در کلان شهری صورت گرفت. برنامه این هفته شنبه ۲۱ آبان با تجدید میثاق اهالی نشر با آرمان‌های امام (ره) رقم خواهد خورد.

رمضانی از برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در استان قم خبر داد و اظهار داشت: یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس پنج‌شنبه ۱۹ آبان با حضور ۹۰ ناشر و ۶ هزار عنوان کتاب دفاع مقدس در قم افتتاح خواهد شد و تا ۲۷ آبان‌ ادامه خواهد داشت.

وی از ایجاد تلویزیون کتاب در بستر فضای مجازی خبر داد و با بیان اینکه این ابتکار زیرمجموعه خانه کتاب و ادبیات خواهد بود، افزود: این تلویزیون به سکوی تعاملی حوزه کتاب تبدیل خواهد شد لذا کتاب دارای یک اطلاع‌رسانی تصویری شده است که آماده پوشش رویداد‌های کتاب سراسر کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: این تلویزیون با استفاده از ظرفیت مجموعه‌های مختلف نشر کشور و مجموعه دستگاه‌های مسئول تلاش دارد تصویر متفاوتی از صنعت نشر و حوزه کتاب برای مردم به نمایش بگذارد.

رمضانی همچنین از انتخاب آرشیو بایگانی برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با کتاب و بازپخش آن‌ها در این شبکه تلویزیونی خبر داد و عنوان کرد: این تلویزیون تلاش دارد در تعامل با حوزه نشر و مردم به سکوی تعامل تولید محتوا در حوزه کتاب تبدیل شود، با این شبکه می‌توانیم بگوییم که امروز کتاب دارای یک اطلاعرسان تصویری شده است که به حوزه تولید و توزیع بهتر رویداد‌های حوزه کتاب کمک می‌کند.

وی در ادامه به تجلیل و تکریم از پیشکسوتان حوزه نشر اشاره کرد و گفت: این برنامه همزمان با هفته کتاب با حضور مسئولان فرهنگی کشور برگزار خواهد شد.

آغاز کار سامانه خرید از کتابفروشی‌ها آغاز کار سامانه خرید از کتابفروشی‌ها، سرفصل دیگر صحبت‌های مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بود.

رمضانی در این زمینه توضیح داد: بعد از یک دوره فعالیت آزمایشی این سامانه از فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و حدود ۴۰ میلیارد تومان خرید را به کتابفروشی‌ها ارجاع می‌دهد.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۱۰ میلیارد تومان یارانه برای خرید اقشار مختلف کشور در نظر گرفته است، مخاطبان برای بهره‌مندی از این یارانه باید با کد ملی و شماره تلفن همراهی که به نام خودشان است به سامانه وارد شده و به ازای ۴۰۰ هزار تومان خرید، از ۱۰۰ هزار تومان یارانه استفاده کنند.

رمضانی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی کتابفروش در این سامانه ثبت‌نام کردند و به مرور شاهد اضافه شدن کتابفروشان خواهیم بود، یادآور شد: نکته کلیدی این است که کتابفروشان نمی‌توانند ویترین خود را به سراسر کشور عرضه کنند؛ اما با حضور در این سامانه می‌توانند ویترین خود را در معرض دید همه ایرانیان قرار دهند.

به گفته وی، بخش عمده هزینه ارسال کتاب‌ها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقبل می‌شود و بخش دیگری ازسوی مخاطبان و خریداران پرداخت خواهد شد.

دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در ادامه با طرح این موضوع که سامانه «خرید از کتاب فروشی‌ها» فعالیت دائمی خواهد داشت، گفت: بعد از تجربه موفق نمایشگاه مجازی کتاب که کتاب‌ها را به روستا‌ها و شهر‌های دورافتاده‌ای می‌برد که نشانی فرد به رنگ در منازل بود، معتقدیم که این رویداد نیز با موفقیت و استقبال مخاطبان همراه خوهد بود.

رمضانی سرعت و سهولت جستجو و دسترسی را از ویژگی‌های این سامانه دانست، افزود: مخاطبان از هرجای کشور می‌توانند به راحتی از سامانه کتاب خریداری کنند و برای شهر‌هایی که فاقد کتابفروشی هستند، این سامانه امکان خوبی برای دسترسی مردم به کتاب فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: ازسوی دیگر همه مردم می‌توانند عادلانه از یارانه بهره‌مند شوند، از سوی دیگر توزیع یارانه نیز عادلانه‌تر خواهد بود، در این طرح در چرخه توزیع و فروش کتاب نیز کتابفروشان به‌عنوان آخرین حلقه زنجیره صنعت نشر، یارانه‌ها به سمت این گروه سوق داده شده است.

به گفته رمضانی، امکان ثبت سفارش ۲۴ ساعته در هفت روز هفته برای مخاطبان فراهم شده است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره دیگر برنامه‌های هفته کتاب گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشر ۱۷ کتابخانه جدید افتتاح می‌کند و بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و بیستمین جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی نیز به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد.

رمضانی به برگزاری پویش «کتاب دستت چیه» اشاره کرد و گفت: این پویش از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود و در آن از مردم خواسته می‌شود کتابی که در دست دارند معرفی کنند، علاوه بر آن پویش «مسابقات کتابخوانی» نیز برای دو رده سنی کودک و نوجوان و بزرگسال با همکاری صدا و سیما برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: برای پویش بخش کودک و نوجوان مجموعه کتاب «قهرمان من» و برای پویش بخش بزرگسالان کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» انتخاب شده‌اند.

رمضانی با اشاره به دیگر برنامه‌های هفته کتاب تاکید کرد: جشنواره «دانایی و توانایی» توسط وزارت آموزش و پرورش، چهارمین دوره کتاب سال وزارت جهاد کشاورزی، جشن «کتاب‌یار» توسط شهرداری تهران، نمایش چهار فیلم کوتاه اقتباسی در موزه سینما باغ فردوس، ۶ تله تئاتر و فیلم در حوزه اقتباس آثار، اختتامیه جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب و پخش دور جدید انیمیشن «آقا و خانم کتابدار» برخی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب است.

به‌گفته وی، قرار است بیش از ۸۰۰ برنامه در سراسر کشور برگزار شود، که کانون پرورش فکری کودک و نوجوان نیز با حضور در مناطق محروم اطراف تهران در قالب ناوگان تماشاخانه سیار برنامه‌های کتابی خواهد داشت.

در پایان این برنامه از پوستر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها