دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش شهید قاضی‌طباطبایی در ساماندهی امور آذربایجان پس پیروزی انقلاب اسلامی + فیلم

شرکت علنی و بارز شهید قاضی‌طباطبایی در مبارزات سیاسی از سال ۴۱ و ۴۲ و همزمان با آغاز نهضت اسلامی آغاز شد که به مرور به یکی از رهبران و پایه‌های نهضت در آذربایجان بدل و مدتی بعد از دستگیری توسط ساواک در زندان قزل قلعه زندانی شد.
کد خبر: ۵۵۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵ - 01November 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شهید محراب که به خمینی آذربایجان است اولین شهید محراب در دهم آبان ۱۳۵۸ شمسی مصادف با عید قربان نماز عید را اقامه کرد و همان شب در راه مراجعت به منزل توسط گروهک فرقان مورد اصابت گلوله قرار گرفت، گلوله‌ها به سر و شانه‌اش اصابت کرد و سرانجام او را به شهادت رسید.

رهبر تبریزی‌ها اولین شهید محراب انقلاب اسلامی شد

سید محمدعلی قاضی طباطبایی از علمای بزرگ تبریز بود که دروس عالی طلبگی را در قم و نجف طی کرد و در محضر اساتید طراز اول و همچنین امام خمینی (ره) سود جست. آیت الله قاضی طباطبایی به دلیل تسلطی که به زبان عربی داشت به زبان عربی برای مجلات کشور‌های عربی مقاله می‌نوشت که مقاله‌های زیادی از او در مجلات مصر چاپ شد. مطالعات تبلیغاتی طباطبایی درخور توجه و اطلاعات ادبی وسیعی داشت. آثار قلمی با ارزش از قاضی طباطبایی به یادگار مانده است.

در نتیجه سخنرانی علیه اسرائیل تبعید و به بافت کرمان فرستاده شد. با شهادت مصطفی خمینی مراسم عزاداری مفصلی در تبریز برپا کرد. شرکت علنی و بارز طباطبایی در مبارزات سیاسی از سال ۴۱ و ۴۲ و همزمان با آغاز نهضت اسلامی آغاز شد که به مرور به یکی از رهبران و پایه‌های نهضت در آذربایجان بدل شد. مدتی بعد از دستگیری توسط ساواک در زندان قزل قلعه زندانی شد.

وی به دلیل سطح علمی و سابقه مبارزاتی نماینده تام الاختیار امام خمینی (ره) در تبریز شد و در ساماندهی مبارزات مردم تبریز نقش داشت. طی ماه‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، رهبری جریانات سیاسی، برپایی تظاهرات و تشکیل مجالس را به عهده داشت و نخستین امضاکننده اعلامیه ۲۹ بهمن ۵۶ در چهلم شهدای قم بود. او علاوه بر این با جریانات ضد انقلاب و خطوط انحرافی برخورد می‌کرد و به افشاگری می‎پرداخت.

شهید قاضی طباطبایی بعد از پیروزی انقلاب از طرف امام (ره) به سمت امام جمعه تبریز منصوب شد. همچنین کمیته‌های انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی و غربی را تشکیل داد و نقش زیادی در راه اندازی استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات استان ایفا کرد.

موشن گرافی سرگذشت اولین شهید محراب را در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار