واکنش «لندن» و «واشنگتن» به آزمایش موشک بالستیک عماد

ضمن اینکه لندن از کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت خواست تا اقدام ایران در آزمایش موشک دوربرد «عماد» را مورد بررسی قرار دهد، وزارت خارجه آمریکا نیز از مطرح کردن موضوع آزمایش موشکی ایران در سازمان ملل خبر داد.
کد خبر: ۵۵۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ - 14October 2015

واکنش «لندن» و «واشنگتن» به آزمایش موشک بالستیک عماد

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشکهای بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است روز یکشنبه با موفقیت آزمایش شد. این موشک نخستین موشک دوربرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

این آزمایش موشکی ایران واکنش مقامهای آمریکایی و انگلیسی را به همراه داشت؛ بر همین اساس خبرگزرای «رویترز» نوشت: «ماتیو ریکرافت» نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد روز سهشنبه با بیان اینکه «معماری فعلی (تحریمها) هنوز پابرجاست»، از کمیته تحریمهای ایران در شورای امنیت این سازمان خواست تا آزمایش موشک «عماد» توسط این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

از طرف دیگر مقامهای آمریکایی در روزهای گذشته این اقدام ایران را ناقض قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد خوانده و گفتهاند از مجرای سازمان ملل متحد اقدام مقتضی را در ارتباط با آن انجام خواهند داد.

بر همین اساس «مارک تونر»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سهشنبه آخرین مقام آمریکایی بود که این اظهارات را مطرح کرد.

پیش از او، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفته بود:«در صورتی که آزمایش موشکی گزارش شده ناقض هر یک از قطعنامههای فعلی شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد، ما اقدامات مقتضی درباره آن را در سازمان ملل انجام خواهیم داد.»

گفتنی است؛ قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد که آغازگر چهارمین دور تحریمها علیه ایران با طرح ادعاهای بیپایه درباره برنامه هستهای این کشور بود سال 2010 به تصویب رسید.

این شورا اخیراً قطعنامهای جدیدتر به شماره 2231 برای تأیید «برجام» به تصویب رسانده که هنوز اجرایی نشده است. قطعنامه 2231 تمامی قطعنامههای قبلی این شورا علیه ایران را لغو میکند.

 از سوی دیگر سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته است که این آزمایش نقض برجام محسوب نمیشود. یک مقام آمریکایی هم پیشتر گفته بود این آزمایش نقض قطعنامه بوده، اما برجام را نقض نمیکند.

 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار