یادداشت/ سید محمد طالبیان

حکم امام خمینی (ره) در ارتداد سلمان رشدی و ناکامی توطئه غرب

اقدام سلمان رشدی آغاز حرکتی برنامه‌ریزی شده برای هدم اسلام بود که امام خمینی (ره) با صدور حکم ارتداد سلمان رشدی توطئه غرب را در نطفه خفه کرد.
کد خبر: ۵۴۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴ - 29August 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «سید محمد طالبیان» پژوهشگر دفاع مقدس؛ مضروب شدن سلمان رشدی در آمریکا، غربی‌ها و برخی روشنفکران ایرانی غرب‌نشین و مریدان داخلی آن‌ها را واداشت بیانیه بدهند و به صراحت حکم صادر شده امام خمینی (ره) مبنی بر مرتد بودن آن نویسنده هتاکِ مزدورِ سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل غاصب و آمریکا و انگلیس را نفی و مخالفت با آزادی بیان بشمارند. در این خصوص چند نکته قابل طرح است:

۱. از این متدینان مرعوب در برابر فرهنگ و تمدن غربی باید پرسید:

اگر توهین به پیامبری که ۱/۵ میلیارد نفر در سطح جهان پیرو و عاشق و مرید او هستند مصداق آزادی بیان است آیا ممنوعیت حجاب در بلاد غربی آزادی‌خواهی است یا سلب آزادی؟! انکار هولوکاست که در غرب جرم تلقی می‌شود آیا آزادی بیان است یا تقابل با آزادی بیان؟! آیا قتل و مثله کردن جمال خاشقچی؛ نویسنده عرب منتقد آل‌ سعود آزادی بیان است یا ضدیت با آن؟!

۲. مهمترین دلیلی که منتقدان در مخالفت با حکم امام خمینی (ره) ذکر کرده‌اند این است که حکم ارتداد در قرآن نیامده است! به این مدعیان آزادی‌خواهی مرعوب غرب باید یادآور شد که: کتاب و سنت مبنای عمل و رفتار مسلمانان است و بسیاری از احکام اسلامی از سنت استخراج شده است. قرآن عمدتاً ـ بجز در موارد خاص ـ کلیات و اصول را بیان فرموده است. به‌عنوان نمونه قرآن مجید بر اقامه نماز و حج گزاردن تأکید فرموده ولی چگونگی انجام آن را از سنت اخذ کرده‌ایم.

۳. قرآن کریم دفاع را واجب دانسته و مدافع را اگر کشته شود شهید ـ که بالاترین قرب را در پیشگاه الهی دارد ـ دانسته و مهاجم را مهدورالدم شمرده است. اگر دفاع از مال و ناموس و جان مجاز و جانبازی در این راه جایز و واجب است آیا دفاع از حیثیت و شرف و انسانیت و حیثیت برتر از جان است؟

هتک حرمت سلمان رشدی به ساحت نبی مکرم اسلام (ص)؛ تخریب شخصیت والای والاترین مخلوق عالم هستی است. شخصیتی که میلیون‌ها میلیون انسان شیفته و مجذوب اویند و تحقیر و توهین به او منکوب ساختن شخصیت آن‌ها و نابودی حیات معنوی آن‌هاست! اگر دفاع برای حفظ حیات حیوانی انسان تا سرحد جانبازی جایز است، به طریق اولی دفاع از جان و حیات انسانی و ملکوتی واجب‌تر و ضروری‌تر خواهد بود.

عبدالکریم سروش با استناد به اینکه حکم ارتداد در قرآن نیامده به نفی حکم امام خمینی (ره) می‌پردازد و البته منصفانه انتشار کتاب توهین‌آمیز و موهن آیات شیطانی که موجب تحریک و توهین به ۱/۵ میلیارد مسلمان شده را به شدت تقبیح و نویسنده آن را شدیداً سرزنش می‌کند و انتشار کتاب را کاری زشت می‌شمارد و آن را مصداق فتنه‌گری می‌داند.

از ایشان باید پرسید: شما که انتشار کتاب فوق را فتنه‌گری می‌دانید چگونه از نص قرآن کریم که فتنه‌گری را بدتر از قتل می‌داند «وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» (سوره بقره؛ آیه ۱۹۱) غفلت می‌کنید؟! قتل، حیات حیوانی را نشانه می‌گیرد و فتنه حیات حقیقی و واقعی انسان را و مسلمان برای حفظ عزت و کرامت خود حاضر است جان بدهد و آن را که عزت و کرامت را نشانه بگیرد منکوب می‌کند چنان که سالار شهیدان فرمود: «هیهات مناالذله»

قرآن به صراحت می‌فرماید: «فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ (سوره بقره؛ آیه ۱۹۱) ... وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ (سوره بقره؛ آیه ۱۹۳)» آیا نباید ریشه فتنه‌گری را خشکاند؟ آیا با نصیحت و موعظه حیات معنوی بر باد رفته احیاء می‌شود؟ آیا با نصیحت و موعظه می‌توان مانع فتنه‌گری گردید؟

۴. اصل ۵۱ منشور ملل متحد، دفاع و دفاع پیشگیرانه را جایز شمرده است. مجازات متجاوزان به جان و نوامیس و سرزمین و شرافت و کرامت انسانی .... و دفاع پیشگیرانه از مجازات بعدی هتاکان و قلم به مزدان مزدور است! «وَلَكُمْ فِی الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (سوره بقره؛ آیه ۱۷۹)»

سروش در ادامه همان سخنرانی به درستی اعترف می‌کند که مشابه حکمی که امام خمینی (ره) درباره سلمان رشدی صادر فرموده است از عصر نبوی تاکنون در میان شیعیان و اهل سنت رواج داشته و بارها چنین احکامی صادر و اجرا شده است.

باید یادآور شد که احکام صادر شده مبتنی بر مبنای دینی منبعث از تعالیم حیات‌بخش قرآن، سنت نبوی و اصول اجتهاد و لازم الاجراست.

۵. منتقدان، حکم امام خمینی (ره) را حکمی سیاسی دانسته‌اند، و حال آن که اولاً در منظومه فکری و فقهی و دینی امام و بسیاری از فقها، دین و سیاست یکی است و امام خمینی (ره) پس از تعریف سیاست از قول ارسطو می‌گوید: آن‌ها که دین و سیاست را از هم جدا می‌دانند نه دین را فهمیده‌اند و نه سیاست را! مضاف بر این، به تایید تاریخ مشابه این حکم از عصر پیامبر (ص) تاکنون به طور مکرر احکامی صادر شده است، آیا آنها هم سیاسی بوده‌اند؟!

اقدام سلمان رشدی آغاز حرکتی برنامه‌ریزی شده برای هدم اسلام بوده است. اسلامی که از ادیان زنده و پویای امروز است و هرروز بر تعداد پیروان آن افزوده می شود. امام خمینی (ره) با صدور حکم ارتداد سلمان رشدی توطئه غرب را در نطفه خفه کرد.

در انتها به منتقدان توصیه می‌کنیم اگر با نظام و انقلاب و رهبران و دولتمردان کشورتان مشکل دارید، این مشکل را به احکام الهی تعمیم ندهید. با این روش نه تنها به جایی نمی‌رسید بلکه از مسیر واقعی دین هم خارج می‌شوید. اهل انتقاد و اعتراض باشید ولی احکام دین را از مجاریی غیر از وحی و سنت جستجو نکنید و بدانید مرعوبیت در قبال فرهنگ و تمدن سکولار غربی و اسلام انفعالی، بیراهه و سرابی بیش نیست!!

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها