یادداشت/ سید محمد طالبیان

اغراق سعودی­‌ها در بیان توانمندی خود در تولید نفت خام

سعودی­‌ها همواره در بیان توانمندی تولید نفت خام خود اغراق کرده‌اند و قابلیت تولید بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز را مطرح می‌کنند؛ ولی هرگز نتوانسته­‌اند در میدان عمل چنین ادعایی را اجرایی کنند و به اثبات برسانند.
کد خبر: ۲۹۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ - 11July 2018

اغراق سعودی­‌ها در بیان توانمندی خود در تولید نفت خامگروه استان­‌های دفاع پرس - سید محمد طالبیان؛ عربستان سعودی همسو با آمریکا اعلام کرده است که تولید نفت خود را به ۱۲ میلیون بشکه افزایش خواهد داد تا به مصرف‌کنندگان عمده نفت وانمود کند که حتی با حذف نفت ایران، در عرضه نفت در بازار‌های جهانی خللی به‌وجود نخواهد آمد. در این خصوص چند نکته قابل توجه و اهمیت است:

نکته اول این است که برای طرف‌های نفتی ایران که پالایشگاه‌های نفت خود را با نفت خام ایران تنظیم کرده‌اند، چنین تغییری مطلوب نیست و نیازمند تغییر محاسبات فنی در پالایشگاه‌­ها خواهد بود و علاوه بر هزینه‌های تحمیلی، زمان بر هم است.

دومین نکته‌­ای که باید به آن توجه داشت، این است که عربستان سعودی فاقد توانمندی فنی و اجرایی برای تأمین ۲ میلیون بشکه نفت اضافی، آن هم به صورت مستمر و پایدار جهت تزریق به بازار‌های جهانی نفت است.

عربستان در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار بشکه در روز، کمتر از سقف مجاز خودش تولید می‌کند و به دلایل فنی، قادر به حفظ سقف خود نیست؛ چه رسد به افزایش تولید!

سومین نکته این است که سعودی­‌ها همواره در بیان توانمندی تولید نفت خام خود اغراق کرده‌­اند و قابلیت تولید بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز را مطرح می‌کنند؛ ولی هرگز نتوانسته­‌اند در میدان عمل چنین ادعایی را اجرایی کنند و به اثبات برسانند.

چهارمین نکته که باید مد نظر داشت این است که ممکن است سعودی­‌ها با تزریق ظرفیت مازاد خود به بازار، بخواهند آثار روانی و تبلیغی بگذارند و بهره سیاسی ببرند که آن هم قابل دوام نیست.

آخرین نکته این است که افزایش تولید نفت توسط عربستان قطعاً با واکنش سایر اعضاء و سازمان «اوپک» مواجه خواهد شد؛ زیرا سطح قیمت و در نتیجه منافع کشور‌های تولید کننده نفت را قربانی جاه‌­طلبی­‌های «بن سلمان» می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار