یادداشت/

ماه عزای سیدالشهدا؛ موسم شکفتن گل شهادت

در ماه عزای سیدالشهدا جهان رخت عزا به تن کرد و بیرق مساجد و حرم اهل بیت در ایران و سایر ممالک اسلامی سیاه پوش شدند و موسم شکفتن گل شهادت شد.
کد خبر: ۵۳۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 31July 2022

ماه عزای سیدالشهدا؛ موسم شکفتن گل شهادتگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ باز فصل خون و قیام آمد. ماه رشادت و شهادت از راه رسید. برگ‌های تقویم محرم و صفر را نشان دادند و موسم عزای اهل بیت رسول خدا سلام الله علیهم اجمعین شد.

جهان رخت عزا به تن کرد و بیرق مساجد و حرم اهل بیت در ایران و سایر ممالک اسلامی سیاه پوش شدند و باز این چه شورش است که در خلق عالم است؛ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است در جهان طنین انداز شد.

باز سر‌های قدسیان همه بر زانوی غم هستند و جن و انس برای سبط نبی مکرم اسلام و خاندان معظم و یاران باوفایشان می‌گریند. ماه عزای حسین است. او که در برابر ظلم و ستم جباران زمانه سر تعظیم فرود نیاورد. اگرچه بار‌ها تلاش کرد تا از جنگ و خون و خونریزی جلوگیری شود، اما نهایتا با خون متبرک خود، خانواده و یاران وفادارش درخت اسلام را آبیاری کرد.

سیره و شیوه‌ی حیات و حتی ساعات و دقایق پایانی زندگی آن امام همام و شهادت ایشان همه و همه درس آموز تمامی ابناء بشری است. سیره‌ی حسینی راه مستقیمی جهت طی طریق تمامی آزادی خواهان و آزادگان در تمامی دوره‌های زمانی است.

کردار، رفتار، سیره‌ی اخلاقی و مرام حسین ابن علی علیه السلام و یارانش بالاخص برادر بزرگوارش حضرت عباس، سرمشق و الگویی اعلی جهت به نمایش گذاشتن خلق و خوی جوانمردی و فتوت است. برادرانی که دست پرورده‌ی پدری بزرگوار مانند علی مرتضی بودند و در لحظه به لحظه‌ی زندگیشان، آن مسلک را به منصه‌ی ظهور می‌گذاشتند.

سبک حیات و شهادت آن حضرت و یاران با وفایشان الگویی تمام عیار برای سلحشوران این سرزمین در ادوار مختلف تاریخی بوده است. نمونه‌ی بارز این ارادت در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به وضوح و به اشکال مختلف تبیین شد. شعار «یا حسین» زمزمه‌ی همیشگی رزمندگان ایرانی در عرصه‌های تدافعی در آن دوران و حتی در سایر عرصه‌های استراتژیک در سالیان بعد بود. جانبازان کشورمان در طول تمامی این سال‌ها و دهه‌های پس از اتمام جنگ تحمیلی همواره به حضرت ابوالفضل العباس توسل داشته اند.

به طور خلاصه می‌توان به این نکته اذعان داشت که آنچه امروزه به عنوان فرهنگ دفاع مقدس شناخته می‌شود مستقیما وامدار و تداوم فرهنگ عاشورا و کربلاست. از اهم خصائص و ویژگی‌های گفتمان و فرهنگ عاشورایی شهامت و رشادت، شهادت طلبی در عین صلح جویی، مبارزه با ظلم و نهایتا افشاگری علیه دستگاه جبر جباران زمانه است.

ظلم ستزی تنها در عرصه‌های نظامی فرهنگ عاشورا متجلی نبود بلکه پس از آن واقعه نیز حضرت زینب سلام الله علیها به بهترین شکل ممکن آن را با سخنرانی‌های گیرا و افشاگر خود توانستند به عالمیان نشان دهند؛ و این مصداق بارز کل یوم عاشورا و کل ارض کربلاست. به صورت مختصر می‌توان تمامی خصائص مربوط به فرهنگ عاشورا و کربلا را در جمله‌ای از حضرت اباعبدالله الحسین خلاصه کرد که هیهات منا الذله!

با عنایت به اینکه مسئولین بهداشت و درمان کشور نسبت به شروع موج جدیدی از ویروس کووید ۱۹ هشدار داده اند، فلذا باید تذکر داد که همچنان حفظ و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی در برگزاری مجالس تعزیه‌ی سالار شهیدان در مساجد، تکایا و هیات‌ها بسیار ضروری است و نهایتا موجب حفظ بهداشت و سلامتی عزاداران حسینی خواهد شد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار