به مناسبت سالگرد شهادت سپهبد قرنی منتشر شد؛

گزارش ساواک از سفر سرلشکر قرنی به جمکران

در ایام شهادت سپهد قرنی که اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، مرکز اسناد انقلاب اسلامی یکی از اسناد ساواکدرباره سرلشکر قرنی را منتشر کرد.
کد خبر: ۵۱۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳ - 26April 2022

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، یکی از اقداماتی که سپهبد «محمدولی قرنی» را در دوران پهلوی سر زبان‌ها انداخته بود، نقش داشتن در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود. قرنی در آن دوران فرمانده نظامی تیپ گیلان بود و همه جا حرف از دست داشتن قرنی در کودتای ۲۸ مرداد بود که وی در اسفند سال ۱۳۳۶ به اتهام طرح و برنامه‌ریزی کودتا علیه رژیم پهلوی درحالی که در مقام فرمانده رکن دوم ارتش بود، بازداشت و روانه زندان شد. جرائم قرنی به اندازه‌ای بود که صحبت از اعدام وی در محافل شد، اما با وجود اقداماتی که در ماجرای کودتا انجام داده بود، در نهایت به سه سال حبس و اخراج از ارتش محکوم شد.

سرلشکر قرنی پس از دستگیری به جرم کودتا علیه رژیم پهلوی همواره تحت نظر ساواک قرار داشت. به گواهی اسناد ساواک ارتباطات و رفت و آمد‌های قرنی همواره کنترل می‌شد. در لابلای این اسناد، سند جالبی از ارتباط وی با «قدرت‌الله لطیفی» عضو هیات امنای مسجد جمکران بدین شرح وجود دارد.

در ایام شهادت سپهد قرنی که اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، مرکز اسناد انقلاب اسلامی یکی از اسناد ساواکدرباره سرلشکر قرنی را منتشر کرد.

«طبق اطلاع از حدود دو سال قبل تاکنون سرلشکر سابق قرنی به وسیله «رحیم خبازباشی» با حاج «قدرت‌الله لطیفی» مدیر دبستان پسرانه لطیفی و دبستان قائمیه واقع در سرآسیاب دولاب آشنائی پیدا کرده و به منزل یکدیگر می‌روند. حاج لطیفی مردی است متدین و مذهبی که پایبند به اصول دین شیعه و عضو هیئت امناء مسجد امام زمان (ع) در قم [مسجد جمکران] است.

قرنی تا به حال چند مرتبه به اتفاق حاج لطیفی ظاهراً به عنوان بازدید از مسجد فوق‌الذکر و نیز زیارت حضرت معصومه (ع) به قم مسافرت کرده و مشاهده شده است که موقع نماز به حاج لطیفی اقتدا می‌کند.

آخرین مرتبه‌ای که نامبردگان به اتفاق به قم مسافرت کرده‌اند روز پنج‌شنبه (۵۲/۳/۲۴) بوده که با اتومبیل فولکس واگن پسر حاج لطیفی بنام محمد لطیفی دانشجوی دانشگاه ملی به قم رفته‌اند.

نظریه شنبه:

۱. خبر صحت دارد.

۲. ارتباط قرنی با حاج لطیفی قابل بررسی می‌باشد.

۳. به احتمال زیاد قرنی از ارتباط حاج لطیفی قصد بهره‌برداری سیاسی دارد.

۴. محمد لطیفی فرزند حاج لطیفی به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت ندارد.»

گزارش ساواک از سفر سرلشگر قرنی به جمکران/ سپهبدی که فرقان به دنبال ترور او بود

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سرلشکر قرنی با حکم رهبر کبیر انقلاب اسلامی به‌ عنوان اولین رئیس ستاد مشترک ارتش انتخاب شد و از طرفی به‌ دلیل اقدامات انقلابی که در دوران مبارزه با ساواک و رژیم پهلوی داشت، بعد از انقلاب به عضویت شورای انقلاب در آمد. عمده فعالیت وی در ارتش بود و اولین چالش آن‌ها ناآرامی‌هایی بود که بعد از انقلاب در کردستان بوجود آمد که ارتش با درایتی که داشت، توانست اوضاع کردستان را کنترل کند.

همزمان با اقدامات ارتش در سراسر کشور، سازمان مجاهدین خلق و منافقین در پی تضعیف ارتش و به نوعی، نامناسب جلوه دادن چهره این نیروی انقلابی میان مردم برآمدند و همین موضوع منجر شد تا گروه‌های مخالف نظام به فکر از میان برداشتن سپهبد قرنی بیفتند و در نهایت این فرد انقلابی که اقدامات مناسبی را در راستای منسجم کردن ارتش بعد از انقلاب اسلامی داشت، به دست گروه فرقان در منزلش ترور شد و به شهادت رسید. البته اقدامات حزب توده نیز در ترور این شهید قابل توجه بود، چراکه سپهبد قرنی تلاش بسیاری برای مقابله با اقدامات حزب توده انجام داده بود و طبیعی بود که آن‌ها نیز به فکر ترور وی باشند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار