کارشناس مسائل سوریه در گفتگوی تفصیلی با دفاع پرس:

تروریست‌های سوریه از صهیونیستها تجربه کسب کرده‌اند/ هم‌اندیشی متحدین سوریه مانع از سقوط دولت بشار اسد شد

در گفتگوی دفاع پرس با دکتر ریاض الاخرس، کارشناس مسائل سوریه می‌خوانید: سقوط دولت بشار اسد مساوی است با 100 سال جنگ خونین در سوریه، سوریه برای ترکیه از عراق مهم‌تر است، علوی‌های ترکیه در خصوص بحران سوریه توجیه نیستند، تکفیری‌ها مدعی هستند در فوعه و کفریا پایگاه‌های اسد را هدف قرار می‌دهند، تلاش برای عدم دستیابی تکفیری‌های سوریه به راه‌های دریایی و...
کد خبر: ۵۱۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۲ - 31August 2015

تروریست‌های سوریه از صهیونیستها تجربه کسب کرده‌اند/ هم‌اندیشی متحدین سوریه مانع از سقوط دولت بشار اسد شد

گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله اتی‌کندی: تحلیلگران مسائل سوریه معتقدند، بحران سوریه بعد از پایان جنگ 33 روزه لبنان برنامهریزی شد. طبق بررسیهای انجامشده از سوی کمیته «وینوگراد» که متشکل از یک گروه 80 نفری از شخصیتهای حقوقی، نظامی، سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی بود، علت شکست ارتش رژیم صهیونیستی در مقابل حزبالله، کمکهای تسلیحاتی سوریه به آنها اعلام شد.

بنابراین با شروع تحولات در منطقه عربی، رژیم صهیونیستی و آمریکا زمان را مناسب دیدند و کار خود را شروع کردند. کاری که رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا به همراه رژیمهای عربی مانند عربستان سعودی دنبال میکردند ابتدا انتقال شورشهای اجتماعی به سوریه بود؛ که اولین جرقههای آن در شهر مرزی «درعا» در جنوب سوریه زده شد و غربیها توانستند سلسله اعتراضهایی را به کمک همان نیروهایی که آموزش داده بودند انجام دهند.

اما با گذشت چهار و نیم سال از بحران سوریه مشخص شد آن اتفاقی که در سطح برخی کشورهای عربی روی داد و منجر به سرنگونی حکومت این کشورها شد، در سوریه تکرار نمیشود و دلیل آن هم این است که نظام سیاسی در سوریه متکی به مردم است و مردم از نظام اسد در سطح گسترده ناراضی نیستند.

در همین خصوص دکتر ریاض الاخرس، تحلیلگر مسائل سوریه در گفتوگویی تفصیلی با خبرنگاران بینالملل دفاع پرس به بررسی و تشریح آخرین تحولات میدانی و سیاسی بحران این کشور پرداخته است؛ که متن این مصاحبه از نظرتان میگذرد.

              ** تروریستهای سوریه از مزدوران صهیونیستی تجربه کسب کردهاند

دفاع پرس: تحرکات میدانی ارتش سوریه در جبهههای مختلف را چگونه ارزیابی میکنید؟


اخرس: در بعضی از مناطق سوریه مخصوصا منطقه «الزبدانی» با وجود اینکه نیروهای مسلح تروریستی و معارض دولت سوریه مدتهاست، در آنجا پایگاه زدهاند، تحولات میدانی استراتژیک و مهمی از ارتش صورت گرفته است.

قبل از ورود به بحث باید این مطلب را بیان کنم که بعضی از مخالفان دولت سوریه در ابتدای امر خیلی بی تجربه بودند، آنها تجربه کار مسلحانه را نداشتند، ولی افرادی از کشورهای مختلف برای آموزش این مخالفان به سوریه آمدند و به آنها آموزشهای لازم نظامی را دادند که کم کم در این زمینه تجربه کسب کردند. بر همین اساس ما باید تجربه آنها را 4 ساله تصور کنیم.

ولی بعضی از این تروریستها در یک سوی دیگر دست به اقداماتی زدند که نشان میدهد عمر تجربه آنها بیش از چهار سال است و به نظر من آنها این تجربه را از خارج کسب کردهاند؛ در منطقه القلمون شواهد و قرائن موجود نشان میدهد که تروریستها از عوامل خارجی مخصوصا رژیم صهیونیستی تجربههایی کسب کردهاند.

منطقه الزبدانی یک منطقه استراتژیک است؛ که از اول بحران سوریه این منطقه همیشه خارج از سلطه دولت بود. بعد از بحران سوریه ارتش چند بار این منطقه را از لوث گروههای تروریستی پاکسازی کرد. اما متاسفانه یکی از مشکلات ارتش سوریه در اوائل بحران این بود که وقتی منطقهای را پاکسازی میکرد، بعد از مدتی آن منطقه دوباره توسط گروههای تکفیری تسخیر میشد.

              ** هماندیشی متحدین سوریه مانع از سقوط دولت بشار اسد شد

دفاع پرس: ارتش سوریه مدتی بود که شکستهای پی در پی را متحمل میشد؛ حتی این شکستها تا جایی پیش رفت که نزدیک بود رژیم بشار اسد سقوط کند؛ به نظر شما علت این شکستهای پی در پی چیست؟

اخرس: بله، ارتش سوریه مدتی بود در بعضی از جبههها شکستهای پی در پی را متحمل میشد، و این شکستها تا جایی پیش رفت که نزدیک بود رژیم بشار اسد سقوط کند، ولی متحدین سوریه هماندیشی کردند. این هماندیشی نتیجه داد و نتیجه آن هم این بود که گروههای مردمی درست مثل بسیج ایران در سوریه شکل گرفت. این گروههای مردمی آموزشهای لازم را برای مبارزه با معارضان دیدند و ما مجددا اوج پیروزیهای ارتش سوریه و متحدین آن را در این کشور مشاهده کردیم.

البته طرف مقابل (مخالفان) حکومت بشار اسد هم با دیدن این بسیج عمومی بیکار ننشستند و چون منافع خود را در سوریه در گرو سقوط بشار اسد میدیدند، سریعا به سراغ جذب نیرو رفتند و پس از جذب، آنها را در پایگاههای نظامی کشورهایی همچون اردن و ترکیه آموزش دادند و با دادن تسلیحات به آنها، این تروریستها را ساماندهی کردند.

متاسفانه در این میان ارتش سوریه از تلاش مخالفان غافل شد و  به همین خاطر بعد از پیروزیهای چشمگیر، دیدیم که ارتش سوریه متحمل شکستهای پی درپی شد.

به نظر من دولت سوریه، ارتش سوریه و متحدین سوریه میتوانند کار بزرگی انجام دهند. این امر نیاز به یک برنامهریزی دقیق و جامع دارد. لذا وقتی ارتش با تمام تلاش مناطقی را از لوث تروریستها پاکسازی میکند، باید تدبیری اندیشیده شود تا آن مناطق را حفظ کند و دوباره دست تکفیریها نیفتد.

            ** سقوط دولت بشار اسد مساوی است با 100 سال جنگ خونین در سوریه

دفاع پرس: اگر حکومت بشار اسد سقوط کند آیا جایگزینی برای این دولت در سوریه وجود دارد؟ آیا این وحوشی که روزانه مردم سوریه را قتل و عام میکنند میتوانند کشور را اداره کنند؟

اخرس: خیر؛ اگر بشار اسد همین الان حکومت را تحویل دهد، قطعا بیست سی سال جنگ خونین در انتظار مردم سوریه است. شاید هم این جنگ صد سال طول بکشد، علتش هم این است که هر کدام از گروههای تکفیری خودشان را حق مطلق میدانند و دیگران را مرتد تلقی میکنند. به نظر من در شرایط فعلی باید دولت بشار اسد سر کار بماند؛ ولی باید مردم سوریه و متحدین آن به دنبال یک راهکار سیاسی باشند.


 

دفاع پرس: چرا اردوغان از گروههای تروریستی مسلح در سوریه حمایت میکند؟

اخرس: هدف اردوغان از حمایت گروههای مسلح این است که آنها کارخانههای حلب را تسخیر کرده و به ترکیه بفروشند. همه این کارها برنامهریزی شده بود.

دفاع پرس: چرا حلب برای ترکیه همیشه مهم است؟

اخرس: چون حلب پایگاه اقتصادی سوریه است و از نظر اقتصادی رقیب بزرگی برای ترکیه به شمار میرود.

                            ** سوریه برای ترکیه از عراق مهم تر است

دفاع پرس:
آیا ترکیه علاوه بر منافع اقتصادی خود در سوریه به دنبال توسعه سیاستهای نوعثمانیگرایی خود نیست؟


اخرس: صد درصد ترکیه علاوه بر منافع اقتصادی در سوریه به دنبال توسعه سیاست نوعثمانیگرایی است. سوریه برای ترکیه از عراق مهمتراست. چرا مهم است؟ چون سوریه دروازه جهان عرب است. سوریه دروازه اردن، عربستان، عراق، فلسطین، لبنان و مصر است. به نظر من اردوغان به دنبال عثمانیگرایی اخوانی است. به همین خاطر در این زمینه با تمام توان تلاش میکند.


دفاع پرس: واکنش علویهای ترکیه نسبت به حکومت بشار اسد چگونه است؟

اخرس: علویهای ترکیه به خاطر منافعی که در سوریه دارند، خواستار تجزیه سوریه هستند. باید به این نکته اشاره کنم که بیشتر علویهای سوریه لائیک هستند.

                  ** علویهای ترکیه در خصوص بحران سوریه خوب توجیه نیستند

دفاع پرس: چرا از بشار اسد دفاع نمی کنند؟

اخرس: علویهای ترکیه زمانی ارتش این کشور را در اختیار داشتند، و در این مدت منافعی را در ترکیه به دست آوردند که دوست ندارند این منافع را در این کشور از دست بدهند. البته به نظر من شاید در خصوص بحران سوریه خوب توجیه نشدند؛ چون رسانههای معاند اخبار مربوط به بحران سوریه را وارونه منعکس میکنند.

        ** ادعای تکفیریها مبنی بر هدف قرار دادن پایگاههای اسد در «فوعه» و «کفریا»

دفاع پرس: وضعیت دو شهر شیعهنشین فوعه و کفریا چگونه است؟ پیشبینی می کنید که محاصره این دو شهر تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

اخرس: وضعیت این دو شهر که در استان ادلب واقع شدهاند، بسیار بحرانی است؛ این دو شهر کاملا تحت محاصره تروریستهاست. البته بعضی وقتها مواد غذایی توسط بالگردها برای ساکنان فوعه و کفریا ارسال میشود.

این دو شهر از ابتدای بحران بهصورت مستمر زیر خمپارهباران گروههای تکفیری هستند. گروههای تکفیری ادعا میکنند که آنها پایگاههای بشار اسد را در این دو شهر هدف قرار میدهند؛ در حالی که بشار اسد اصلا در آنجا پایگاه ندارد؛ این ادعای آنها دروغ است. رسانههای محور مقاومت باید این مورد را انعکاس دهند که گناه مردم این دو شهر حمایت از بشار اسد بوده و نمیخواهند زیر بار ظلم گروههای تکفیری بروند.

دفاع پرس: وضعیت دو شهر «نبل» و «الزهراء» چگونه است؟


اخرس: این دو شهر از سوی «جبهه النصره» و یا گروههای تکفیری متحدین این گروه تکفیری محاصره شده است. البته وضعیت این دو شهر نسبت به وضعیت فوعه و کفریا بهتر است؛ چون مردم این دو شهر میتوانند به دو شهر«عفرین» و «اعزاز» که زیر نظر اداره محلی (صالح مسلم) هستند، بروند و مایحتاج زندگیشان را تامین کنند. آنها میتوانند بهصورت قاچاقی به ترکیه بروند. مثلا وقتی شخصی میخواهد به دمشق برود، باید بهصورت قاچاقی از مرز وارد خاک ترکیه شود و از ترکیه بهصورت زمینی به قامشلی برسد تا از فرودگاه قامشلی به دمشق برود.

                         ** تلاش برای جلوگیری از دسترسی تکفیریها به راههای دریایی


دفاع پرس: وضعیت «لاذقیه» و «جسر الشغور» چگونه است؟

اخرس:
هدف اصلی ارتش سوریه دفاع از استان لاذقیه است؛ چون پایگاه علویها و کسانی که از دولت بشار اسد دفاع میکنند، در این منطقه قرار دارد. جسر الشغور هم به خاطر اینکه نزدیک لاذقیه است، نهتنها برای ارتش سوریه مهم است، بلکه آمریکاییها و غربیها نیز تمایلی ندارند که گروههای تروریستی به دریا نزدیک شوند؛ چون در صورت دستیابی گروههای تروریستی به دریا، به جای اینکه یک فرد انتحاری به اروپا بفرستند، یک کشتی انتحاری میفرستند.


 

دفاع پرس: اوضاع «قنیطره» چگونه است؟

اخرس: در قنیطره  حزبالله حضور دارد و در حال ازبین بردن تکفیریها است.

                   ** اردنیها بیشتر از اخوانیها می ترسند تا داعش!

دفاع پرس: موضع اردن و مردم این کشور نسبت به سوریه چگونه است؟


اخرس: اردن یک کشور بدون امکانات است و هیچ موقع هم به عربستان «نَه» نمیگوید. اردن همیشه نیازمند عربستان است. این کشور با گرفتن پول موضع میگیرد. اردنیها بیشتر از اخوانیها میترسند تا داعش! چون معتقدند که اخوانیها به مراتب بدتر از داعشیها هستند. در خود دولت اردن چند دستگی وجود دارد؛ که برخی خواهان سقوط بشار اسد هستند و برخی نیز هم از این بحران ناراضی هستند؛ البته نه از روی دوستی با بشار اسد؛ بلکه به دلیل هراس از قدرت گرفتن اخوان المسلمین.

                 ** در حال حاضر دولت سوریه در 500 جبهه در حال جنگ است

دفاع پرس: هماکنون وضعیت بحران سوریه به چه شکل است و پیشبینی شما از آینده این بحران چیست؟

اخرس: دولت سوریه در 500 جبهه در حال جنگ است. به نظر من بحران سوریه با این رویکردی که در حال حاضر در این کشور در جریان است، تمام نخواهد شد. سوریه همیشه مخالف منافع رژیم صهیونیستی و آمریکا بوده است. همیشه خاری در چشم آمریکا و رژیم صهیونیستی است. سوریه رو به فرسایش است؛ که این فرسایش نتیجه فعالیت دستگاههای امنیتی مدافع گروههای تکفیری در این کشور است؛ که نمیخواهند این تروریستها از سوریه خارج شوند.

اگر حکومت بشار اسد در سوریه سقوط نکند، دستگاههای امنیتی آمریکاییها و اروپایی و بالطبع عربستانیها علیه رژیم این کشور در رسانههای خود تبلیغ میکنند که "حکومت سوریه برای اینکه سقوط نکند مردم را به کشتن داده و کشور را ویران کرده است"؛ و اگر هم سقوط کند خشنودند که به هدف شوم خود میرسند.

اگر سوریه و متحدین آن درمنطقه روی یک طرح سیاسی واقعی کار نکنند بحران تمامشدنی نیست. اگر مردم سوریه واقعا لمس کنند که یک طرح درست و اسلامی مطرح میشود همه به سمت این طرح سوق خواهند یافت و پایگاههای تروریستها را نابود خواهند کرد.

دفاع پرس: از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید متشکریم.

اخرس: خواهش میکنم؛ من هم از شما ممنونم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها