یادداشت/ علی عبدالصمدی

حضرت خدیجه (س)؛ بانوی هدایتگر جامعه اسلامی در شرایط بحرانی

حضرت خدیجه سلام الله علیها با درایت، تدبیر و ایمان در دوران سخت محاصره «شعب ابی طالب» مسلمانان را به آینده‌ای روشن نوید دادند و با انفاق اموالشان زخم‌های جامعه‌ی نوپای اسلامی را التیام بخشیدند.
کد خبر: ۵۱۵۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰ - 12April 2022

حضرت خدیجه (س)؛ بانوی هدایتگر جامعه اسلامی در شرایط بحرانیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها به عنوان نخستین بانویی که به دین مبین اسلام ناب محمدی ایمان آوردند، کاملا در جهان اسلام شناخته شده است. کمکها، یاری و صبوری‌های آن بانوی بزرگوار در مطلع اسلام بر کسی پوشیده نیست.

مقطع زمانی شعب ابی طالب یکی از برش‌های بسیار مهم در زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیهاست. شعب ابی طالب یکی از مقاطع حساس تاریخ صدر اسلام است و از جهات اقتصادی و سیاسی شباهت‌های بسیاری به شرایط کنونی کشور ما در تحریم دارد.

حضرت محمد مصطفی (ص) در سال هفتم بعثت، بنی‌هاشم و مسلمانان به سبب آزارهای مشرکان مکه به شعب ابی طالب پناه جستند و سه سال در محاصره سخت اقتصادی و اجتماعی کفار در این مکان با محدودیت شدیدی به سر بردند.

در این شرایط سخت هرچه دشمن به پیامبر پیشنهاد می داد که از دعوت خود دست بردارد تا ایشان را آزاد کنند، پیامبر گرامی اسلام نمی‌پذیرفت و تسلیم آنان نمی‌شد. آن همه فشارها و سختی ها که بر او و امتش گذشت و حتی گرسنگی و محرومیت و خطر دشمنان، ایشان را از پای درنیاورد؛ همچنان به آینده انسانها و نجات ملت ها می اندیشید و به یاران خود نوید پیروزی می‌داد.

در چنین موقعیت بحرانی بود که حضرت خدیجه سلام الله علیها در کنار حضرت ابوطالب و سایر بزرگان قریش که به دین حضرت محمد (ص) مشرف شده بودند با درایت و تدبیر و ایمان و توکل به حق تعالی جامعه‌ی اسلامی را به آینده‌ای روشن نوید می‌دادند و زخم‌های جامعه‌ی نوپای اسلامی را التیام می‌بخشیدند.

در شرایط کنونی نیز که برخی سوء مدیریت‌های داخلی و بالاخص تحریم‌های خارجی اقتصاد کشور را متاثر کرده، استفاده از فکر بانوان در حیطه‌های مدیریتی و راهبردی میتواند راهگشای امر باشد. هرگز نباید از توان و قدرت فکری، تدبیر، درایت و مدیریت بانوان که میتوانند در سطوح مختلف اجتماعی داشته باشند، غافل ماند.

بانوان امروزه به عنوان نیروی انسانی فعال و توانا در کلیه‌ی ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حضور دارند و به راحتی میتوانند ضمن مدیریت خانه و خانواده که اهم نهاد‌های اجتماعی در دین مبین اسلام است، در سطوح اجتماعی نیز نقش آفرینی کنند.

قطعا سیره و منش و زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها بهترین الگو و نمونه برای امور اجتماعی بانوان به شمار می‌رود. بانوی معظمه‌ای که علاوه بر اینکه خانه‌ی رسول خدا را به نحو احسن مدیریت می‌فرمودند، در گسترش و تبلیغ و ترویج دین آسمانی اسلام نیز از هیچ کمکی فروگذار نکردند و عمر خود را مصروف این هدف متعالی کردند.

بانوان امروزه با عنایت به شرایط ویژه‌ی اقتصادی و اجتماعی حال حاضر می‌توانند با تاثیرپذیری از سیره و شیوه‌ی زیست آن حضرت برای جامعه‌ی خود مفید واقع شوند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار