دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پیروزی انقلاب اسلامی مرهون فداکاری شهداست

نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون فداکاری شهدای انقلاب و دفاع مقدس است که در این راه معلول و آسیب‌دیده شده‌اند.
کد خبر: ۵۱۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹ - 13March 2022

دذردبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، روز بزرگداشت شهدا در ماه و روزی نام‌گذاری شده که هر فردی در کشور ما در حال آماده شدن برای عید نوروز است و آحاد جامعه در این ماه به ویژه اواخر اسفند در تهیه و تأمین نیاز‌های اساسی و ضروری زندگی است.

ولی در لابه‌لای این جنب و جوش و شور و علاقه برای آماده شدن آغاز سال جدید باید یادمان نرود که مردانی بودند که برای تحقق آرامش امروز ما از گرانبهاترین و بالاترین سرمایه خویش گذشتند و با حضور در جنگ تحمیلی و تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها در برابر تجاوز و خودخواهی‌های دشمنان ایستادند و از مرز و بوم کشورمان دفاع کردند.

مردانی که با دادن خون خود زمین ایران را به رنگ سرخ آغشتند و به دشمنان اسلام نشان دادند در جایی که آن‌ها به اعتقادات و ارزش‌های اسلامی بی‌احترامی کنند و یا برای کم‌رنگ این ارزش‌ها توطئه کنند، حاضرند از والاترین و شیرین‌ترین سرمایه خود یعنی جانشان بگذرند، ولی یک قدم از آرمان و اهداف‌شان که در اسلام تعیین و تبیین شده است، کوتاه نیایند.

به همین دلیل نامگذاری روز بزرگداشت شهدا در اسفند تلنگری بزرگ برای مردم ایران است که هر سال جدید را با یک بیعت مجدد با شهدا‌ی انقلاب اسلامی آغاز کنند تا در شروع هر سال بیش از گذشته حافظان شایسته ارزش‌های اسلامی و نظامی و آرمان‌های امام و شهدا باشند و با تلاش مضاعف در راستای ترویج ایثار و شهادت و شناخت و کسب معرفت از آنان گام‌های بسزایی را بردارند.

تاریخچه تاسیس بنیاد شهید

بنیاد شهید و امور ایثارگران براساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در اسفند سال ۱۳۵۸ به منظور تجلیل و تکریم از شهدا و جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های مکرم آنان تشکیل شده است. پس از خاتمه جنگ تحمیلی به منظور رسیدگی شایسته به امور جانبازان مسئولیت اداره امور جانبازان که تا آن زمان تحت پوشش بنیاد شهید بودند با فرمان حضرت امام خمینی بر عهده بنیاد مستضعفان قرار گرفت و نام این نهاد به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی تغییر یافت.

همزمان با بازگشت آزادگان به آغوش میهن اسلامی ستاد رسیدگی به امور آزادگان زیر نظر ریاست جمهوری تاسیس و امور مربوط به رسیدگی به خانواده‌های این عزیزان که تا آن زمان تحت پوشش بنیاد شهید بودند به این ستاد واگذار شد پس از درخواست مسئولان نهاد‌های ایثارگری و بر اساس فرمان مقام معظم رهبری و طبق مصوبه شورای عالی اداری در تاریخ تجمیع نهاد‌های ایثارگری در ساختاری یکپارچه در بدنه دولت به تصویب رسید و به این ترتیب بنیاد شهید و امور ایثارگران شکل گرفت.

امام خمینی (ره) در فرمان تأسیس بنیاد شهید بر این امر تأکید کردند که نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون فداکاری قشر‌های مختلف ملت است که در صف اول باید شهدای انقلاب و کسانی که در این راه معلول و آسیب‌دیده شده‌اند در نظر داشت.

به این جهت باید نسبت به خاندان شهدا و آسیب دیدگان و معلولین در این راه چه در حال انقلاب و چه قبل و بعد آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان رسیدگی کامل بشود؛ بنابراین فعالیت‌های بنیاد شهید بر تأمین نیاز‌های فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی و درمانی، خدماتی و تبلیغاتی خانواده شهدا و جانبازان انقلاب متمرکز می‌باشد.

احیاء، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی، زنده نگهداشن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده‌های معظم شهیدان، جدیت در امور فرهنگی خانوداه‌های شاهد، خوداتکائی و قانونمند کردن ارائه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور گسترش فرهنگ شهادت و شهادت‌طلبی از مهم‌ترین محور‌های فعالیت‌های این نهاد انقلابی است. با توجه به ماهیت وظایف و کارکرد‌های بنیاد شهید، حضرت امام (ره) این بنیاد را از همه بنیاد‌ها افضل و خدمت در این بنیاد را بهترین خدمت‌ها برشمرد.

بنیاد شهید دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و امور آن طبق مقررات و قوانین مربوط به نهاد‌های عمومی غیردولتی و در چارچوب اساسنامه مصوبه و آیین نامه‌های مربوط زیر نظر رییس جمهور و نظارت عالیه مقام معظم رهبری اداره می‌شود. احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طلبی، زنده نگهداشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده‌های معظم شهیدان، جدیت در امور فرهنگی خانواده‌های شاهد، خوداتکایی و قانونمند کردن ارائه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه، محور فعالیت‌های این نهاد مقدس است. البته سابقه اولیه این نهاد به دوران آغاز قیام امام (قدس سره) به سال ۱۳۴۲، بازمی‌گردد.

بعد از قیام خونین پانزده خرداد ۱۳۴۲ گروهی از روحانیون انقلابی و مبارز و افراد نیکوکار به دستور امام (قدس سره) مأموریت یافتند تا به خانواده‌های شهدا رسیدگی کنند که این کار در طول سال‌های مقاومت و مبارزه ادامه یافت.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار