دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مردم یمن و افغانستان قربانی سیاست‌های خصمانه ابر قدرت‌ها

با آغاز جنگ اوکراین انگار همه جهان به خط شده‌اند تا مظلومیت مردم این کشور را به جهان یادآوری کنند، هرچند که جنگ در همه دنیا محکوم است اما، چرا جنگ در اروپا برای جهان تا این حد اهمیت دارد؛ ولی در یمن و عراق و افغانستان نه؟
کد خبر: ۵۰۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰ - 04March 2022

خون پررنگ اوکراینی‌ها در جهان / مردم یمن و افغانستان قربانی سیاست‌های خصمانه ابر قدرت‌هابه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، از زمانی که روس‌ها پوتین‌های خود را به پا کردند واز مرز اوکراین گذشتند، جهان به رنگ پرچم آبی و زرد اوکراین درآمد و تقریبا همه از ظالم بودن روسیه در عصر جدید حرف زدند. الان هرکجای جهان باشی جنگ اوکراین خبر اول است. بسیاری آن را محکوم می‌کنند و برخی آن را حق مشروع دولت مسکو می‌دانند.

در این میان بخشی هم از مظلومیت یمن و مردم آن می‌گویند. آن‌ها که سال‌ها مورد حمله و هجمه عربستان واقع شده‌اند و تقریبا جهان در برابر جنایت‌هایی که به مراتب تلخ‌تر از اوکراین است، ساکت مانده است و انگار نه انگار سعودی‌ها، یمن را به ویرانه‌ای تبدیل کرده‌اند. این اهمیت و آن بی‌اهمیتی به قدرت رسانه بر می‌گردد. رسانه‌ها هرکجا که بیشتر باشند و البته دوست داشته باشند را به صورت گسترده پوشش می‌دهند.

امریکا و اروپا معتقدند ساکنان کشور‌های منطقه غرب آسیا و آفریقا و به ویژه مسلمانان در برابر مردم سرزمین مورد حکمرانی آن‌ها درجه دوم بوده و ارزش و بهای خون مسلمانان در برابر خون جوامع غربی بسیار نازل است و چنانچه ناامنی و خونریزی و غارت و آوارگی هم قرار است در خطه‌ای از دنیا پدیدار شود، باید سهم منطقه مسلمان‌نشین شود، نظیر آنچه در طول دهه‌های گذشته و سال‌های اخیر برای مردم سوریه، عراق، یمن و حتی ایران اتفاق افتاده است.

آن‌ها همچنین معتقدند اگر منافع امریکا و اروپا اقتضا کرد به کشوری لشکرکشی کردند یا با تجهیزات پیشرفته نظامی زمین و آسمان یک کشور را مورد هجوم قرار دادند، با تفسیر موسع منشور سازمان ملل آن تجاوز و نقض آشکار اصول بدیهی و انسانی حفظ صلح امنیت و ثبات بین‌المللی معنا شده است، اما در مقابل حمله یک کشور به کشور دیگر را عامل برهم‌زننده صلح بین‌المللی و تجاوز به انسانیت و اخلاق عنوان می‌کنند که نمونه بارز آن حمله اخیر روسیه به کشور اوکراین است، آن هم در حالی که طی سال‌های اخیر ناتو و امریکا به کشور‌های مستقل فراوانی حمله کرده و حاکمیت آن‌ها را به سخره گرفته و مردم آن کشور‌ها را به خاک و خون کشیده‌اند که از جمله آن می‌توان به حمله نظامی ناتو به صربستان یا حمله به افغانستان، سوریه و یمن اشاره کرد یا در نمونه آشکار دیگری می‌توان به فشار‌های پردامنه امریکا به چین با توجیه حمایت از اقلیت آیغور و تحریم این کشور سخن به میان آورد، اما همین کشور از اوکراین برای فشار بر اقلیت روس ساکن دونتسک و لوهانسک حمایت‌هایی گسترده کرد چراکه برای امریکا حقوق بشر به صورت مستقل معنا ندارد و بستگی دارد چه کشوری به چه کشوری حمله کند و بستگی دارد اقلیت‌ها در کدام منطقه دنیا ساکن شده باشند. به واقع هر نیرویی که علیه رقبای غرب فعال شود، امریکا طرفدار همان است.

اوکراین و دنیای امروز

امروز اوکراین مانند سایر غرب‌گرایان نه صرفا با بحران جنگ، بلکه با بحران عدم مشروعیت و پشتوانه مردمی مواجه است که ریشه در دل بستن دولتمردان این کشور به وعده‌های پوشالی غرب و نارضایتی ملت‌ها از دولتمردان غرب‌گرایشان دارد. امروز اوکراین در حالی به دنبال جذب مزدور از خارج از مرزهایش است که این اقدام برخلاف ادعای رسانه‌های غربی که سعی دارند آن را نشانه رویکرد جهانی به اوکراین و مقابله با روسیه معرفی نمایند، برگرفته از نداشتن پشتوانه مردمی از سوی دولتمردان کی‌یف است که ریشه در انزجاز و نارضایتی مردمی از دولتمردان وابسته به غرب دارد که سقوط نظام حاکم بر کشورشان را مفید‌تر از استمرار وابستگی و سردرگمی کشورشان در میان وعده‌های پوچ غرب می‌دانند. این حقیقت زمانی آشکارتر می‌شود که مروری بر تحولات یمن نشان می‌دهد که این کشور از نظر امکانات و شرایط اقتصادی بسیار عقب مانده‌تر از اوکراین بوده و ۲۲ میلیون نفر از جمعیت نزدیک به ۳۰ میلیونی آن نیازمند کمک غذایی هستند، اما در یمن آنچه ۷ سال است که ائتلاف تا دندان مسلح سعودی- آمریکایی را زمین گیر کرده است حمایت‌ها و پشتوانه مردمی از ارتش و ساختار مردم نهاد به ریاست انصارالله است که باتلاقی پایان ناپذیر را برای متجاوزان رقم زده است.

در جمع بندی نهایی از آنچه ذکر شد می‌توان گفت که اوکراین امروز نشان داد که از یک سو غرب همچنان در همان جاهلیت و تفکرات منفعت محور و غیر انسانی گذشته باقی مانده است هر چند که در ظاهر ژست‌های بشر دوستی و دموکراتیک می‌گیرد و از سوی دیگر بحران اوکراین نشان داد که دوران دولت‌های غرب‌گرا پایان یافته و ملت‌ها دیگر حامی چنین دولت‌هایی نیستند. هر چند که غرب با جوسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی سعی دارد تا چنان وانمود سازد که آنچه در اوکراین می‌گذرد ایستادگی مردمی است، اما حقیقت آن است که امروز ملت اوکراین پشت حاکمان خویش را خالی کرده و حاضر به تکرار اشتباهات گذشته و تن دادن به وعده‌های پوشالی و پوچ غرب نیستند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها