دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

معیار‌های دوگانه غرب در برخورد با دو جنگ یمن و اوکراین

معیار‌های دوگانه دنیای غرب و مشخصا آمریکا و رسانه‌های آن در برخورد با دو جنگ یمن و اوکراین نشان از سوء نیت و عدم رعایت بی‌طرفی در انعکاس اخبار و رویداد‌های جاری در این دو کشور دارد که بیش از پیش جایگاه آن‌ها در نزد مردم دنیا بی‌ارزش و بی‌اعتبار می‌کند.
کد خبر: ۵۰۸۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱ - 07March 2022

معیار‌های دوگانه غرب در برخورد با دو جنگ یمن و اوکراینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: با توجه به اینکه امروز وارد یازدهمین روز جنگ روسیه و اوکراین شدیم، اما آن چیزی که توسط رسانه‌های غربی پیرامون درگیری این دو کشور در سطح بین‌الملل مخابره می‌شود عمدتا بر روی محور کشته‌ها و زخمی‌های غیرنظامیان این نبرد بی‌حاصل، اما ویرانگر است.

اما در کمال تعجب و حیرت می‌بینیم با وجود اینکه چند سال از جنگ و تجاوز ائتلاف متجاوز سعودی برضد مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن به سرکردگی عربستان سعودی و با حمایت آمریکا می‌گذرد و در این راستا همه روزه شاهد کشته و زخمی شدن مردان، زنان و کودکان بی‌گناه این کشور هستیم، اما رسانه‌های جهان کوچکترین توجهی به این موضوع نمی‌کنند.

این در حالی است که در طبیعت جنگ کشته و زخمی شدن افراد مختلف قرار دارد. زیرا وقتی که در زمان جنگ، مناطق مختلف توسط هواپیما‌ها و موشک‌ها هدف قرار گرفته و بمباران می‌شوند غیرنظامیان به خصوص زنان و کودکان جزو آسیب‌پذیرترین اقشاری هستند که همیشه زخمی و کشته می‌شوند.

ولی آن چیزی که مایه تعجب و اغلب ناراحتی مردم و کارشناسان میادین نبرد را موجب می‌شود معیار‌های دوگانه دنیای غرب در برخورد با جنگ‌های در حال انجام در سراسر دنیا است. زیرا آنجایی که این جنگ‌ها همراستا با منافع و اهداف آن‌ها باشد به سادگی از کنار اخباری که از تلفات نظامیان به خصوص غیرنظامیان حاضر در کشور‌های مورد مناقشه منتشر می‌شود می‌گذرند و آن‌ها را ندید می‌گیرند.

البته بر همه آشکار و روشن است که پدیده ویرانگر جنگ به هر صورت و شکل خود و در هر نقطه‌ای و با هر هدفی نامبارک و ناراحت کننده است. اما اینکه دنیای غرب به خصوص آمریکا با توجه به قدرت رسانه‌ای که از آن برخودار هستند بیایند و در برخورد با این پدیده زشت دنیای بشری متر و معیار‌های مختلف و بعضا متضادی را درپیش بگیرند بی‌انصافی و منفعت طلبی آن‌ها را نمایان می‌کند.

نکته مهم و قابل توجه دیگر این است که این معیار‌های دوگانه دنیای غرب و آمریکا در برخورد با وقوع جنگ در دو کشور یمن و اوکراین آنقدر متفاوت و تبعیض آمیز است که صدای اعتراض مردم، فعالان حقوق و بشر و حتی مقامات سایر کشور‌ها را نیز درآورده است. به خصوص آنجایی که غرب با بایکوت خبری که از روی هدف و برنامه انجام می‌دهد عملا بسیاری از جنایت‌ها را از دید مردم دنیا مخفی می‌کند.

اما این همه ماجرا نیست و حتی این معیار دوگانه نیز در میان سلبریتی‌ها و چهره‎های معروف بین‌المللی و حتی داخل کشور هم مشاهده می‌شود. با وجود اینکه چندسالی است ائتلاف متجاوز سعودی همه روزه غیرنظامیان و مردم بی‌گناه یمن را قتل عام می‌کنند، اما دریغ از اینکه شاهد انتشار یک پست تاسف آمیز و یا ابراز همدردی با این کشتار باشیم. این در حالی است که هنوز یک هفته از آغاز جنگ روسیه و اوکراین نگذشته که شاهد هستیم سلبریتی‌های خارجی و حتی داخلی با تمام توان به رویداد‌های مربوط به تلفات غیرنظامیان پرداخته و آن را برجسته می‌کنند.

در این میان خبر جالب و قابل توجه مربوط به سفر «شان پن» سینماگر معروف آمریکایی به اوکراین است. او با وجود تمامی مخاطرات و خطر‌های موجود در کشور درگیر جنگ اوکراین به این کشور سفر کرده تا مستندی پیرامون این جنگ بسازد. پر واضح است که در جنگ اوکراین بر خلاف جنگ یمن سیاست غرب و رسانه‌های زنجیره‌ای آن‌ها پرداختن و برجسته کردن تلفات غیرنظامیان آن است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار