یادداشت/ قاسم الازمنی؛

عملیات خیبر سمبل قدرت ایران و ضعف رژیم بعث عراق

از ۱۶ تا ۲۰ اسفند رژیم بعث عراق هر چه داشت رو کرد تا جزایر را پس بگیرد، ۷۲ ساعت جنگ بی‌امان ادامه داشت، اما حرف امام زمین نماند. جزایر به سمبل قدرت ایران و ضعف عراق تبدیل شده بود.
کد خبر: ۵۰۸۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۸ - 02March 2022

عملیات خیبر؛ سمبل قدرت ایران و ضعف رژیم عراق

گروه استان‌های دفاع‌پرس – قاسم الازمنی پیشکسوت دفاع مقدس؛ قبل از عملیات خیبر (5 الی 28 اسفند 62)، فرماندهان دفاع مقدس امیدوار بودند، تا با یک عملیات قدرتمند، هم به رزمندگان در غرب کشور که تصور می‌کردند، عملیات در جنوب ناممکن شده، پیامی بدهد و هم برای کسانی که می‌گفتند «جنگ را نباید ادامه داد و راهی برای پیگیری و پایان آن نمانده» جواب دندان شکنی داشته باشد.

در زمستان سال 62 خبر سردار محسن رضایی فرمانده وقت سپاه، مبنی بر اینکه عملیات بعدی در هور خواهد بود- همه فرماندهان لشکرها در شوک فرو برد، اما زمانی که اقدامات شناسایی قرارگاه نصر، به فرماندهی شهید علی هاشمی به آنها اعلام شد، آرام گرفتند. چراکه نیروهای این قرارگاه، ‌حتی آب راه‌های هور را هم متر کرده و فیلمی از اتوبان بغداد- بصره گرفته بودند.

۳ اسفند ۶۲ بود که عملیات خیبر در شمال بصره و مقابل استان‌های العماره و بصره با رمز یا رسول الله (ص) در منطقه ای به وسعت هزار کیلومتر آغاز شد. در شب و روز اول، رزمندگان دلاور اسلام در محور شمالی به جاده بصره – العماره رسیدند، اما در جنوب (محور زید) نیروها نتوانستند از موانع عبور کنند و عملیات در آنجا خیلی زود متوقف شد. با این حال موفقیت محور شمالی امیدوارکننده بود.

در حالی که عملیات به بن بست رسیده بود، مراتب به استحضار حضرت امام (ره) رسید، معظم له در بعدازظهر ۱۴ اسفند ۶۲ طی فرمانی فرموده‌اند: جزایر حتماً باید نگهداشته شود. هر طور که شده.

با ابلاغ این پیام به رزمندگان، روحیه تازه‌ای به آنان دمیده شد. همگی همصدا شدند که از جزایر بیرون نمی‌رویم؛ حتی اگر سازمان نیروهای مسلح از بین برود… بسیاری از فرماندهان قرارگاه هم سلاح گرفتند و به خط مقدم رفتند.

از ۱۶ تا ۲۰ اسفند، رژیم بعث عراق هر چه داشت رو کرد تا جزایر را پس بگیرد. ۷۲ ساعت جنگ بی‌امان ادامه داشت، اما حرف امام زمین نماند. جزایر به سمبل قدرت ایران و ضعف رژیم بعثی تبدیل شده بود.

خبرگزاری فرانسه در سوم فروردین سال 63 نوشت: نیروهای ایرانی پلی ۱۳ کیلومتری مثل قایق شناور ساخته‌اند که جزیره شمالی را به مرز ایران وصل می‌کند. این در تاریخ نظامی‌مدرن بی‌سابقه است.

در این عملیات 140 کیلومتر مربع در جزایر مجنون و 40 کیلومتر در طلاییه آزاد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار