کمین-1/

شکست خفت بار صدام و منافقین در عملیات مرصاد

عملیات مرصاد کمینی برای منافقین بود که قصد داشتند در قالب عملیات "فروغ جاویدان" نظام جمهوری اسلامی را از پای درآورند اما در این عملیات منافقین که به پشتوانه صدام وارد کشور شده بودند شکست خفت باری خوردند.
کد خبر: ۵۰۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳ - 25July 2015

شکست خفت بار صدام و منافقین در عملیات مرصاد

به گزارش خبرنگار سرویس حماسه و جهاد دفاع پرس، در آغازین روزهای پس از امضای "قطع نامه 598" پنجم مردادماه سال ۶۷ منافقین قصد داشتند طی عملیات موسوم به "فروغ جاویدان" و شعار "از مهران تا تهران" به خیال شوم خود موجبات نابودی انقلاب و فروپاشی نظام اسلامی را فراهم آورند، اما رزمندگان اسلام در عملیاتی متقابل با نام "مرصاد" گروهک نفاق را در تنگه پاتاق (مرصاد) و در نزدیکی کرمانشاه در کمین خود گرفتار کرده و با وارد ساختن ضربات مهلک "غروب جاویدان" را برای آنها رقم زنند .اقدام مشترک صدام و منافقین در پیشروی به عمق خاک ایران آنهم در شرایطی که ارادهی بینالمللی به پایان جنگ مصمم شده بود هرچند بازتاب گستردهای یافت و حساسیتهای زیادی را برانگیخت، اما در هر دو جبهه جنوب و غرب با یک شکست استراتژیک و خفتبار همراه کرد. متجاوزین بعثی در جنوب به مرزهای بینالمللی عقبنشینی کردند و منافقین منفور و تجاوزگر نیز با تحمل تلفات بسیار سنگین از صحنه گریختند و پناه به دامان کثیف دیکتاتور بغداد بردند.

در این عملیات که دشمن(منافقین) با حمایت بعثیها از جاده باختران(کرمانشاه) به اسلام آباد غرب از تنگه چهارزبر تا اسلام آباد غرب و قصرشیرین به منظور ضربه نهایی پا به کشورمان گذاشتند حدود 30 تیپ رزمی (هر تیپ 170 تن نیروی رزمی متشکل از 20 زن و 150 مرد که به همراه نیروهای پشتیبانی به 280 تن میرسید و این تیپها دارای دو گردان پیاده، یک گردان تانک، یک گردان ادوات و یک گردان ارکان و پشتیبانی رزم بود.) تعداد کل نیروی رزمی نیز حدود 5200 تن و نیروی در صحنه حدود7000 تن بودند.

این نیروی تا دندان مسلح دشمن که تا (اسلام آباد غرب_قصرشیرین) به صورت غافلگیرانه و با حمایت عراق پشروی کرده بودند توسط قوای رزمی و به همت مردان غیور صحنه نبرد کشورمان همچون تیپ 23 نصرت، تیپ 100 انصارالرسول(ص)، قرارگاه رمضان، لشکر31 عاشورا، تیپ قائم(عج)، لشکر9 بدر، لشکر 155 ویژه شهدا، لشکر 57 ابوالفضل(س)، لشکر 6 ویژه پاسداران، لشکر33 المهدی(عج) و لشکر 27 محمد رسول الله در مقابلشان ایستادگی کردند.

این عملیات به همت یگانهای سپاه در خط مقدم به منظور آزادسازی و پاکسازی غرب کرمانشاه توسط منافقین با رمز یا "علی بن ابی طالب" سازماندهی شده بود و با کمک هوانیروز ارتش دفع شد.

عملیات مرصاد سه روز به طول انجامید و در این میان نمی توان نقش نیروی هوایی را نادیده گرفت.

این عملیات به عنوان یکصد و چهارمین و آخرین عملیات بزرگ و پیروزمندانه ارتش اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس و هفتادمین عملیات آفندی رزمندگان غیور جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی ایران و عراق بود، هوانیروز و دیگر رزمندگان جمهوری اسلامی با ایجاد سپری فولادین در برابر تهاجم ناگهانی منافقین کوردل به حمایت رژیم بعث صف آرایی کرده و با وجود طراحی بی نظیر این عملیات و حداکثر استفاده از اصل غافلگیری، برای همیشه توان عملیاتی دشمن در تجاوز به خاک مقدس ایران اسلامی  را از بین ببرند.

در عملیات مرصاد بیش از 1600 تن از منافقین کشته و بیش از 1000 نفر از آنها به اسارت در آمدند، بالغ بر 80 درصد امکانات، تجهیزات آنان به کل منهدم و تعدادی نیز به غنیمت رزمندگان درآمد و فقط تعداد کمی از آنها به عقب منتقل شدند.

نقش هوانیروز در عملیات مرصاد از زبان یک فرمانده

امیرزینانی مسئول سایتهای هاگ درعملیات مرصاد بیان داشت: دانشگاه آموزشی ما از بیتالمقدس شروع شد و همه اندوخته ما در پدافند هوایی در مرصاد به نمایش گذاشته شد. اوج شکوفایی و دفاع هوایی در برابر مدعیان غرب و شرق در پدافند هوایی در عملیات مرصاد بود که ما در آن نمره قبولی گرفتیم. نیروهای ما از بیتالمقدس و والفجر 8 به سمت مرصاد غربالگری و گزینش شده بودند .از بیتالمقدس تا مرصاد سطح آموزشی، ارتباطی، حفاظتی و عقیدتی به سطح بالایی رسیده بود و از پایین ترین سطح تا بالاترین سطح به اوج خودش رسیده بود و همدلی عجیبی در این عملیات دیده میشد.

وقتی سایت در چهار زبر عملیاتی شد به همراه امیر مرآتی سایت را دیدیم و بعد به چوار انتقال دادیم و سایت عملیاتی شد.

شرایط سختی را می گذراندیم؛ بطوری که هیچ امکاناتی نداشتیم؛ اما برای اینکه روحیهمان پایین نیاید ما هنگام غذا خوردن سفره را آذین میکردیم، سالاد به همه تعارف میکردیم آن هم که تنها یک قاشق لوبیا بود. آب به همه تعارف میکردیم تا نیروهای در محاصره روحیه خود را حفظ کنند. کار به جایی رسیده بود که خودم در سختترین مکان سایت نگهبانی میدادم.

/انتهای پیام

نظر شما
پربیننده ها