معاون هماهنگ‌کننده هیئت معارف جنگ سپهبد شهید علی صیاد شیرازی ارتش:

یکی از مهم‌ترین اقدامات رزمندگان، جلوگیری از پیشروی دشمن در روزهای نخست بود

امیر سرتیپ «حیدری» گفت: دشمن بعثی در نظر داشت، سه‌روزه به تهران برسد، ولی رزمندگان مانع از آن شدند و یکی از مهم‌ترین اقدامات رزمندگان تثبیت و جلوگیری از پیشروی دشمن در روزهای اول بود که کمتر به آن پرداخته شده است.
کد خبر: ۴۹۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶ - 09January 2022

یکی از مهم‌ترین اقدامات رزمندگان، جلوگیری از پیشروی دشمن در روزهای نخست بودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، امیر سرتیپ «اسدالله حیدری» معاون هماهنگ کننده هیئت معارف جنگ سپهبد شهید علی صیاد شیرازی ارتش جمهوری اسلامی امروز (یک‌شنبه) در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات «نصر» و تجلیل از امیر سرتیپ دوم «محمد جوادی» پیشکسوت دفاع مقدس، اظهار داشت: سردار سلیمانی نسبت به تمام مردم جهان اسلام روحیه فداکاری و ایثارگری داشتند و من این را در عملیات فتح‌المبین که با سردار همرزم بودم به‌طور کامل دیدم.

وی با اشاره به فرارسیدن سالگرد قیام تاریخی «نوزدهم دی» بیان داشت: سرآغاز قیام نوزدهم دی، نهضت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ بود که سرانجام منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن شد.

سرتیپ حیدری در ادامه به بیان خاطره‌ای از شهید «صیاد شیرازی» پرداخت و گفت: خاطرم هست از شهید پرسیدم چه انگیزه‌ای داشتید که وارد این عرصه شدید، گفتند نهضت ۱۳۴۲ امام را دیدم و احساس کردم بیایم سرباز شوم، شاید یک روزی بتوانم خدمتی برای ایران و اسلام انجام دهم.

وی اظهار داشت: امیر «جوادی» و ایثارگران واقعی که سنی از آنان گرفته و پیشکسوت هستند، این کار را نیز در همان سال ۱۳۴۲ و نوزدهم دی ۱۳۵۶ آغاز کردند.

مبارزه در کردستان با گروه ضدانقلاب بسیار دشوارتر از رژیم بعث عراق بود

معاون هماهنگ کننده هیئت معارف جنگ سپهبد شهید علی صیاد شیرازی ارتش، بیان داشت: توفیق همرزمی فراوانی با امیر سرتیپ دوم «جوادی» در نقاط مختلف داشتم، ولی مبارزه در کردستان با گروه ضدانقلاب بسیار دشوارتر از رژیم بعث عراق بود زیرا مشخص نبود دشمن کیست.

وی ادامه داد: در کردستان یک گروه اقلیت در بین مردم شریف، مبارزه داخلی می‌کردند و در آن لحظات جسارت می‌خواهد که یکی همچون سرتیپ «جوادی» پشت بلندگو بایستد و آن رویداد را رقم بزند و مردم را به دفاع از انقلاب دعوت کند.

سرتیپ حیدری افزود: وظیفه‌ای که سرتیپ «جوادی» در کردستان انجام‌ داد، کمتر از وظیفه‌ای نیست که در عملیات نصر انجام دادند، وطیفه‌ای که در «والفجر ۹» در ارتفاعات کردستان شمال غرب انجام دادند نشان از شخصیت والا و مدیریت ایشان داشت.

عملیات زرهی، بالاتر از عملیات «نصر» در دوران دفاع مقدس نداشتیم

وی بیان داشت: به مدت چهار روز عملیات نصر طول کشید، عملیاتی که بعد از آن به‌هیچ‌وجه در دوران دفاع مقدس بالاتر از آن از نظر عملیات زرهی نداشتیم. 

معاون هماهنگ کننده هیئت معارف جنگ سپهبد شهید علی صیاد شیرازی ارتش ادامه داد: عملیاتی که رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده حضرت امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع، مطالبی را راجع به آن فرمودند.

وی به بیان خاطره‌ای دیگر از رشادت‌های امیر «جوادی» پرداخت و گفت: در دوران جنگ یکی از تاکتیک‌ها عقب‌روی است، خاطرم هست در یکی از عملیات‌ها با وجود اینکه دستور عقب‌روی داده بودند او به تنهایی با یک آرپی‌جی هفت، ایستاد و می‌گفت در داخل خاک خودم هستم چرا بیایم عقب به دشمن بگویید بیاید عقب.

امیر سرتیپ حیدری عنوان کرد: این‌ها تشابهاتی به عاشورای حسینی و صحرای کربلا است، اگر در هشت سال دفاع مقدس دشمن بعثی، خیلی از جنازه‌های ما را سر بریدند، تشابه با صدر اسلام و روز عاشورا دارد، و اینکه ما می‌گوییم توفیق ایمان به اسلحه بود، یک شعار نبود.

وی افزود: نظامیان ما می‌دانستند که در برابر یک نیروی تا دندان مسلح و از نظر کیفیت و کمی بالا هستند، ولی ما از نظر کیفیت ایمانی، اعتقادی، ایثارگری و از خودگذشتگی سلاحی داشتیم که آن‌ها در اختیار نداشتند و توانستیم  نهضت امام خمینی(ره) را که به نهضت امام حسین (ع) وصل بود را به نتیجه برسانیم.

معاون هماهنگ کننده هیئت معارف جنگ سپهبد شهید علی صیاد شیرازی ارتش با بیان اینکه تجلیل از امیر «جوادی» تجلیل از همه پیشکسوتان دفاع مقدس و شهدا است، عنوان کرد: همان‌گونه که همدان پایتخت تاریخ و تمدن است این کار هم از همدان شروع شده و ما در شهرها کمتر خیابانی داریم که به اسم شهدای زنده باشد و این حرکتی برای قدرشناسی از همه زحمت‌کشان انقلاب است.

وی بیان داشت: دشمن بعثی در نظر داشت، سه‌روزه به تهران برسد ولی رزمندگان و شهدای گران‌قدر مانع از این شدند که به‌ هدفش برسد و یکی از مهم‌ترین اقدامات رزمندگان تثبیت و جلوگیری از پیشروی دشمن در روزهای اول بود که کمتر به آن پرداخته شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار