یادداشت/ سیروس فتح‌اله

پشت پرده اتهام زنی آمریکایی‌ها علیه محور مقاومت

آمریکایی‌ها با علم بر اینکه در حال حاضر سعودی‌ها به سلاح نیاز دارند تا یمنی‌ها، اقدام به اتهام زنی علیه کشورهای عضو محور مقاومت می‌کنند که به یمن سلاح ارسال می‌کنند!
کد خبر: ۴۹۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۶ - 27December 2021

چرا آمریکایی‌ها دست از اتهام زنی به مقاومت بر نمی‌دارندگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - سیروس فتح‌اله؛ چند روز پیش ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین با انتشار بیانیه‌ای از توقیف محموله سلاح یک کشتی ماهی‌گیری با مبدا ایران توسط دو کشتی گشتی خود در دریای عرب خبر داد و مدعی شد: «این محموله شامل هزار و ۴۰۰ قبضه سلاح کلاشینکف و بیش از ۲۲۶ هزار گلوله بوده که سوار بر یک کشتی ماهی‌گیری بدون پرچم و تابعیت در مسیری در آب‌های بین‌المللی که برای ارسال غیرقانونی سلاح به شبه‌نظامیان حوثی استفاده می‌شده، در حرکت بوده است.»

این ادعای آمریکایی‌ها درحالی مطرح می‌شود که یمنی‌ها از نظر تحولات میدانی و توان نظامی و دفاعی دست برتر دارند و مطرح کردن چنین ادعایی از سوی تروریست‌های آمریکایی بیشتر جنبه طنز دارد و دور از واقیعت است و بیشتر برای نجات عربستان سعودی از باتلاق جنگ یمن مطرح می‌شود.

توان پهپادی و موشکی یمنی‌ها در ۴ سال گذشته یعنی درست از زمان حمله عربستان سعودی به این کشور به حدی توسعه یافته است که در مخیله متجاوزین نمی‌گنجد. پهپاد‌هایی همچون «هدهد یک»، «رقیب»، «راصد»، و ... را طراحی و به‌طور انبوه تولید کرده‌اند که برخی از آن‌ها می‌توانند تا یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر پرواز کند و بنا به گفته فرماندهان یمنی انبار مهمات آن‌ها مملوء از تسلیحات اعم از موشک، پهپاد و سلاح است.

این در حالی است که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داده است که مهمات سعودی‌ها برای مقابله با حملات مداوم پهپادی و موشکی یمنی‌ها به خاک عربستان رو به پایان است و سعودی‌ها از آمریکایی، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اروپایی درخواست کمک کرده‌اند.

اما چرا آمریکایی‌ها با علم بر اینکه در حال حاضر سعودی‌ها به سلاح نیاز دارند تا یمنی‌ها، اقدام به اتهام زنی علیه ایران زده است؟ پاسخ بسیار روشن و واضح است. به نظر می‌رسد، آمریکایی‌ها با تکرار چنین ادعا‌هایی به دنبال این هستند که از یک طرف دستاورد‌های بومی یمنی‌ها را در حوزه موشکی و پهپادی کم‌اهمیت جلوه دهند و از سوی دیگر تجاوزگری‌ها و جنایات ضدبشری علیه ملت مظلوم یمن را توجیه کنند.

علاوه بر این گزارش‌های منابع یمنی حاکی از آن است که یک کشتی جنگی آمریکایی در شرق یمن پهلو گرفته و نظامیان آن‌ها تعدادی تجهیزات نظامی به فرودگاه الغیضه منتقل کرده‌اند. پیشتر نیز گزارش‌ها از ورود نیرو‌های انگلیسی به فرودگاه الغیضه و ساخت پادگان‌های نظامی در محوطه این فرودگاه حکایت داشت.

مهم‌تر از همه اینها، مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین و ایستادگی هیأت ایرانی مبنی بر لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن، محاسبات زیاده‌خواهانه طرف غربی را به چالش کشیده است؛ بر این اساس غرب که همچنان در توهم فشار و مذاکره است با اعمال تحریم‌های نخ‌نما و اتهامات امنیتی، چون توقیف ۱۴۰۰ سلاح کلاشینکف ارسالی از ایران برای یمن و... به زعم خود به دنبال فشار برای تغییر رویکرد ایران در مذاکرات و تحمیل زیاده‌خواهی‌هایش است.

البته این نکته نیز مطرح است که در روز‌های اخیر هفدهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) در سطح دریایی با جدیدترین تسلیحات و تجهیزات بومی اقتدار ایران برای امنیت منطقه را آشکارتر ساخت و غرب به زعم خود به دنبال تحت‌الشعاع قرار دادن و اهمیت‌زدایی از این رزمایش است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار