دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»:

بخش «شهید آوینی» قسمتی جنبی یا سنجاق شده به جشنواره نیست

حمیدی مقدم با تاکید براینکه بخش «شهید آوینی» قسمتی جنبی یا سنجاق شده به جشنواره سینما حقیقت نیست، گفت: «شهید آوینی» بخش جدانشدنی جشنواره است و کسانی که آثار خودشان را به این بخش ارسال می‌کنند، فیلم‌هایی با کیفیت دارند.
کد خبر: ۴۹۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ - 06December 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «محمد حمیدی مقدم»، دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به‌صورت آنلاین برگزار شد.

حمیدی مقدم با اشاره به دوره متفاوت چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت که سال گذشته همراه با همه‌گیری کرونا بود و جشنواره را برخط کرد، اظهار داشت: در دوره گذشته شاهد یک پیشتازی و رشد و دگرگونی در ارتباط با مخاطبان بودیم و خوشبختانه دوره گذشته جشنواره مسیری رو به رشد داشت و بر جشنواره‌های دیگر کشور تاثیر گذاشت.

وی با بیان‌ اینکه زیرساخت برخط، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان یک کار تازه شروع به کار کارشناسی و خطاگیری دوره گذشته بود، گفت: شورای سیاستگذاری بسیار سریع‌تر نسبت به ادوار گذشته تشکیل شد و برنامه‌ریزی دوره جدید را با نگاهی به آینده و پیک جدید کرونا انجام داد. تصمیم بر این شد که مسیر برخط را به عنوان مسیر جدی جشنواره امسال هم ادامه دهیم و روی آن سرمایه‌گذاری کرده و رفع خطا‌ها را در پیش بگیریم؛ بنابراین در شورای سیاستگذاری تصویب شد که نگاه به اجرای فیزیکی را هم با توجه به رفع بیماری داشته باشیم.

دبیر جشنواره سینماحقیقت خاطرنشان کرد: خوشبختانه در هفته گذشته با رشد مخاطبین در سالن‌های سینمایی، موافقت شد که به شکل محدود اجرا‌های فیزیکی را هم داشته باشیم و در نتیجه جشنواره پانزدهم سینماحقیقت هم به صورت برخط و هم به شکل محدود فیزیکی برگزار خواهد شد.

بخش «شهید آوینی» قسمتی جنبی یا سنجاق شده به جشنواره نیست

حمیدی مقدم گفت: امسال به دلیل شرایط کرونا، مشکلات معیشتی و همچنین شرط نمایش اول فیلم، تعداد مستند‌های شرکت‌کننده در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» کاهش یافته و تعداد آثار رسیده امسال ۵۵۱ فیلم است.

وی در ادامه با ارائه آماری از آثار رسیده به دبیرخانه گفت: امسال برای اولین بار شرط اولین نمایش آثار در جشنواره را لحاظ کردیم که باعث شد برخی آثار دیگر واجد شرایط حضور در جشنواره نباشند؛ بنابراین تعداد اثر واجد شرایط برای ورود به جشنواره ۴۴۰ فیلم بود؛ که نهایتا در بخش مستند کوتاه ۳۰، نیمه بلند ۲۸، بلند ۲۳، آوینی ۲۹، و سینمای ایران خارج از مسابقه ۸ فیلم در جشنواره حضور پیدا کردند. با‌توجه به وضعیت موجود تلاش کردیم تا ۱۱ فیلم که به موضوع «کرونا» می‌پردازند در بخش خارج از مسابقه اکران داشته باشند.

حمیدی مقدم عنوان کرد: ۵۳ فیلمساز از ۲۱ استان و ۲۳ شهر شرکت داشتند که خوشبختانه نشانگر طیف وسیع تصویر حوزه مستند است. در بخش بین‌الملل دو هزار و ۶۱۱ فیلم از ۷۳ کشور درخواست حضور در جشنواره را داشتند. ۱۲ فیلم بلند، هفت مستند نیمه‌بلند و ۱۰ فیلم کوتاه در بخش مسابقه بین الملل این دوره از جشنواره حضور دارند. همچنین سه فیلم بلند، دو نیمه بلند و دو فیلم کوتاه ایرانی به این لیست اضافه خواهد شد و منتخب بهترین آثار را هم نمایش خواهیم داد.

رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: ۲۲ اثر تولید شده در مرکز متقاضی شرکت در جشنواره سینما حقیقت بودند و به شکل طبیعی ۱۲ و یا ۱۳ اثر مرکز به جشنواره راه پیدا کرده است. البته در این میان درصد مشارکت مرکز برای فیلم‌های مختلف گوناگون است.

رنگین‌کمانی از آثار ملی در جایزه «شهید آوینی»

وی درباره بخش شهید آوینی اظهار داشت: بخش «شهید آوینی» قسمتی جنبی یا سنجاق شده به جشنواره نیست. «شهید آوینی»، بخشی ویژه برای جشنواره است که همانند دیگر جشنواره‌های معتبر دنیا فیلم‌های آن با محتوا و بسته مخصوص به خود اکران می‌شوند. «شهید آوینی» بخش جدانشدنی جشنواره است و کسانی که آثار خودشان را به این بخش ارسال می‌کنند، فیلم‌هایی با کیفیت دارند که نمایانگر رنگین‌کمانی از آثار ملی است. این بخش جایزه جداگانه هم دارد و شاهد این هستیم که آثاری بسیار جسورانه در این بخش ساخته شده‌اند.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» خاطرنشان کرد: امسال هم حق قانونی نمایش فیلم‌های بین‌الملل را پرداخت و سعی کردیم گنجینه و منتخب خوبی آماده کنیم که چند مورد آن را مثال می‌زنم؛ فیلم خوب «نمسیس، الهه انتقام» از کشور سوئیس است که تاکنون حدود ۱۰ جایزه مهم گرفته و فیلمی مهم و مشاهده‌محور است. فیلم جذاب دیگر، مستندی درباره درگیری داعش به اسم «صبایا» است که آن هم جوایز بسیاری گرفته. برای کسانی که به سینمای داستانی علاقه دارند هم پرتره جذابی داریم به نام «جانگو‌جانگو» که خیلی هم سر و صدا کرده بود و محور آن گفتگویی با تارانتینو است. «پیش از خاموش شدن نور» از سینمای مراکش و همچنین در بخش مسابقه بلند مستند «مامور نفوذی» از کشور شیلی و اسپانیا را پیشنهاد می‌کنم.

بخش «شهید آوینی» قسمتی جنبی یا سنجاق شده به جشنواره نیست

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «احتمالاً آخرین حضور شما در جشنواره سینماحقیقت را شاهد هستیم، فکر می‌کنید مهمترین چالشی که مدیر بعدی با آن مواجه خواهد بود، چیست؟» گفت: به نظرم صحبت درباره چالش‌ها فرصتی مفصل می‌خواهد که بعد از برگزاری جشنواره می‌توان درباره آن صحبت کرد، مانند این چالش که چگونه باید بی واسطه با مستندسازانی صحبت کنیم که در سال‌های اخیر جای خود را بیشتر باز کرده‌اند و همین باعث شده است با مشکلات بیشتری مواجه شوند. فشار بیش از حدی که روی تیم برگزاری و شخص دبیر وارد می‌شود و بسیار طاقت فرساست هم چالشی دیگر است.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: نگاهی که رو به آینده دارم این است که حتما باید جلسات کارشناسی در حوزه تعارض منافع در آینده شکل بگیرد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولی تولید مستند، نقش خود را داشته باشد. چون به خیلی از دوستان مستندساز که در این مرکز فیلم تولید می‌کنند در حوزه‌های بیرون از آن، ظلم می‌شود و برخی احساس می‌کنند که این فیلم‌ها با سفارش مرکز در بخش‌های مسابقه قرار می‌گیرند. البته تمام دوره‌های گذشته جشنواره سینماحقیقت خوب برگزار شده، اما مسائل مختلفی هم دارد که باید به صورت مبسوط درباره آن صحبت کرد تا با یک تعامل و همگرایی بیشتر بتوانیم در جشنی که برای سینمای مستند کشور برپا می‌شود حضور پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در فیلم‌های ارسالی به موردی برخورد کردید که مجبور به حذف یا تعدیل آن شده باشید، توضیح داد: بعضی فیلم‌ها با سر و صدای زیادی همراه می‌شوند، اما در دلشان چیزی از جسارت و شجاعت وجود ندارد. اگر نگاه دغدغه‌مند و جست‌و‌جوگر در آثار به چشم می‌خورد ما حتما به دنبال آن می‌گشتیم. برآیند نگاه هیات انتخاب چیزی است که در سبد اکران جشنواره می‌بینیم. باز هم می‌گویم برای ارزشمند است که مستند‌هایی ساخته شود که به قدری جسورانه باشند که دبیر جشنواره برای اخذ اکران آن‌ها از ارگان‌های مربوطه اجازه بگیرد. اما امسال تمامی آثار حاشیه امن را رعایت کرده بودند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها