امام حسن عسکری علیه‌السلام؛ پایه‌گذار فرهنگ انتظار

امام حسن عسکری علیه‌السلام فرهنگ انتظار را نزد مسلمانان و شیعیان راستین ترویج دادند و زمینه‌ساز ظهور فرزند بزرگوارشان شدند.
کد خبر: ۴۸۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲ - 14November 2021

امام حسن عسکری علیه‌السلام؛ پایه‌گذار فرهنگ انتظاربه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در تقویم اسلامی و شیعی هشتم ماه ربیع الثانی مصادف با سالروز میلاد باسعادت یازدهمین اختر تابناک ولایت و امامت، حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام است. صریح‌اللهجه بودن آن امام بزرگوار در میان پیروان و بالاخص دشمنانشان زبانزد عام و خاص بود. ایشان بی‌پرده دستگاه خلافت ننگین عباسیان را زیر سوال می‌بردند.

به همین دلیل، آن امام بزرگوار بیشتر عمر خود را در حبس و زندان به سر بردند؛ و به همین علت بود که لقب «عسکری» به ایشان داده بودند، زیرا بیشتر عمر خود را در زندان‌های نظامی عباسیان و تحت نظر گذرانده بودند.

مبارزه با حاکمیت فاسد و ستم‌پیشه‌ی عباسی از یک سو، هدایت و روشنگری امت مسلمان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم (از طریق نمایندگان و وکلای معتمد و مورد وثوقشان) از سویی دیگر و نیز بشارت ظهور منجی آخرالزمان از رسالت‌های مهم آن حضرت در طول حیات پر برکتشان بود.

دوران امامت آن امام بزرگوار همزمان با خلافت مستعین، معتز، مهتدی و معتمد عباسی بود. دورانی که در عین حال، با مخالفت شدید خلفای عباسی با ائمه‌ی اطهار همراه بود، اما نهایتا به افول قدرت عباسیان نیز منتج شد.

اگر چه مبارزه با دستگاه عباسی و هدایت مسلمین از رسالت‌های اصلی آن امام همام بود، ولی زمینه چینی جهت ظهور آخرین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت محمد ابن حسن مهدی صاحب الزمان عجل الله التعالی فرجه الشریف از اهم رسالت‌های آن حضرت بوده است.

زمینه سازی برای ظهور آخرین مرد مردستان طا‌ها صلوات الله علیه و آله و سلم رسالتی بس خطیر بود و به لحاظ فکری امت اسلام و مسلمین راستین باید جهت آغاز دوران امامت منجی عالم بشریت آمادگی لازم را می‌داشتند. امت اسلام باید منتظر امام و پیشوا و هدایتگری میشدند که قرار بود از نظر‌ها غایب باشد و در عین حال به هدایت امت اسلامی می‌پرداخت. بازشناساندن چنین امامی با چنین خصائص مهمی در زمینه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی از اهم رسالت‌های امام حسن عسکری علیه السلام بوده است.

فرهنگ انتظار ظهور از زمره‌ی فرهنگ‌هایی است که آموزش‌های اولیه‌ی آن مدیون زحمات آن امام بزرگوار است. این امام حسن عسکری علیه السلام بودند که فرهنگ انتظار را نزد مسلمانان و شیعیان راستین ترویج دادند و زمینه سازی جهت ظهور فرزندشان شدند.

بر مسلمانان و شیعیان راستین آن حضرت است که با پیروی کردن از دستورات و فرمایشات آن امام بزرگوار زمینه ساز ظهور آن امام غایب از نظر شوند با زمزمه‌ی این دعای شریفه که:

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة و النصر و جعلنا من خیر اعوانه و انصاره والمستشهدین بین یدیه.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار