دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دولت مردمی در حوزه محرومیت‌زدایی چه وظیفه‌ای دارد؟

سفرهای استانی رئیس جمهور در روزهای آغازین فعالیت دولت بیانگر توجه به رویکرد محرومیت‌زدایی است؛ موضوعی که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی مورد تأکید گرفته و تا به امروز ادامه دارد.
کد خبر: ۴۷۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 08September 2021

دولت مردمی در حوزه محرومیت‌زدایی چه وظیفه‌ای دارد؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، دومین سفر استانی رئیس جمهور بدون اطلاع قبلی به سیستان و بلوچستان بی‌سابقه بوده و مردم منطقه را شگفت‌زده کرده است، اما چیزی که این سفر و اهمیت آن را دوچندان کرده، آن است که سفر حجت الاسلام رئیسی برای دومین روز هم ادامه داشت.

به گفته فعالین اجتماعی و رسانه‌ای این استان؛ در دو دولت گذشته، هیچگاه به مسائل از این دست حتی به صورت نمایشی هم پرداخته نشده بود البته اگر این اقدامات تنها به یک بازدید صرف خلاصه نشود جای امیدواری بسیار زیادی را دارد.

محرومیت‌زدایی و انقلاب اسلامی

نگاهی گذرا به مجموعه اقدامات و تلاش‌هایی که در جهت محرومیت‌زدایی و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف در طول حیات پربرکت نظام جمهوری اسلامی و مقایسه وضعیت کشور با قبل از پیروزی انقلاب هر ناظر منصفی را به حرکت پیگیر و مستمر انقلاب اسلامی در راستای محرومیت‌زدایی از چهره کشور و تحقق کشوری پیشرفته و توسعه یافته اذعان خواهد کرد. به‌ویژه اگر بدانیم که این اقدامات و پیشرفت‌ها با وجود دشمنی‌ها و کارشکنی‌های قدرت‌های بزرگ و تحمیل جنگ و تحریم‌ها صورت گرفته است.

به لطف خدا امروز شاهدیم که بسیاری از مناطق دورافتاده و روستا‌های محروم کشور از نعمت آب لوله کشی و آشامیدنی سالم، برق، گاز و امکانات مخابراتی و جاده و راه برخوردار شده‌اند. چیزی که از داشتن آن در رژیم گذشته محروم بودند و به امید و آرزوی آن‌ها تبدیل شده بود و با تلاش نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرد.

با تولد نظام جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و به فرمان ایشان، در همان بدو پیروزی انقلاب نهضت خدمات رسانی و جهاد همه جانبه برای تحول کمی و کیفی در سطوح مختلف زندگی مردم به ویژه مناطق محروم و نیازمندان جامعه به عنوان، ولی نعمتان انقلاب اسلامی آغاز شد.

در همان روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) با دوراندیشی خود هفت نهاد حمایتی را در جهت گسترش خدمات و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه تشکیل داد که این نهاد‌ها شامل «کمیته امداد امام خمینی (ره)»، «بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی»، «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی»، «جهاد سازندگی»، «سازمان بهزیستی کشور»، «بنیاد ۱۵ خرداد» و «بنیاد برکت» است.

به‌نظر می‌رسد یکپارچگی آمار و اطلاعات روستایی و تعیین ماموریت مشخص هر نهاد، ارزیابی و صحت سنجی اقدامات انجام شده اولویت اصلی مسئله محرومیت‌زدایی در کشور است. شاید بهترین جایگاهی که می‌تواند این امر را به انجام برساند معاونت توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی ریاست جمهوری باشد که در دوره جدید نیز می‌تواند به عنوان یک مسئله جدی در دستور کار قرار گیرد.

از طرفی یکی از مهمترین تأکیدات و دغدغه‌های همیشگی رهبر انقلاب اسلامی، رفع فقر و محرومیت‌زدایی از جامعه است و ایشان همواره مدیران و نهاد‌های مسئول را در رسیدگی به امور محرومان جامعه و بهبود شرایط معیشت آن‌ها دعوت می‌کند.

ایشان در بخشی از بیانات خود درباره محرومیت‌زدایی می‌فرمایند: «مهم‌ترین مسأله‌ی دستگاه ما و نظام جمهوری اسلامی کوشش برای رفع فقر و محرومیت در جامعه، و حمایت و کمک به طبقات مستضعف و محروم است. واقعا باید صحت برنامه‌ها را به این سنجید و دنبال این قضیه رفت و کار‌های دیگر را در اولویت‌های بعد قرار داد. کار‌های مربوط به طبقات محروم و مستضعفان جامعه که تعدادشان هم زیاد است حقا و انصافا یک حرکت اساسی را می‌طلبد.»

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تاکید مدام امام (ره) بر فقرزدایی اشاره و تصریح می‌کنند: «آن کسی که محرومیت دارد و دستش از حقوق خود خالی مانده است، باید بیشتر توجه و همت و تلاش را اختصاص داد؛ لذا امام به طور دائم بر حقوق مستضعفان و محرومان و پابرهنگان تکیه می‌کرد. عملا هم در تمام مدت پیروزی انقلاب تا امروز و قبل از آن، کسانی که بیش از همه سینه سپر کردند، از نظام دفاع کردند، سختی‌های نظام را به جان خریدند و در مقابل دشمنان ایستادند، طبقات محروم و پابرهنه و مستضعفان جامعه بوده‌اند. این‌ها باید بیش از دیگران مورد توجه قرار گیرند.»

گفته شد که رفع فقر و محرومیت، مهم‌ترین هدف نظام جمهوری اسلامی از ابتدای شکل‌گیری آن تاکنون بوده؛ گرچه هنوز مسیری طولانی تا رسیدن به این هدف غایی وجود دارد و باید روز‌ها طی شود تا آرمان امام راحلمان به‌طور کامل در این بخش به منصه ظهور برسد.

اختلاف طبقات و محرومیت ضمنی

عنایت به اختلاف طبقاتی که این روز‌ها از آن حتی به شکاف طبقاتی در میان بخش‌هایی از مردم یاد می‌شود، مسأله اساسی در حوزه محرومیت‌زدایی است؛ اختلاف درآمدی در مناطق مختلف و اقشار گوناگون مردم، به‌گونه‌ای از محرومیت ضمنی منجر می‌شود که باید آن را چاره کرد.

در این روز‌های کرونازده، مسأله محرومیت و کمک به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از این ویروس منحوس، در بسیاری از نقاط ایران اسلامی بیشتر خودنمایی می‌کند و البته رهبر معظم انقلاب اسلامی هم توجه به این امر را از جمله مسائل اساسی می‌دانند و تأکید دارند که باید در مسیر رفع این محرومیت‌ها و نیازمندی‌ها قوی‌تر و جدی‌تر از گذشته گام برداشت.

با عنایت و دقت نظر در سیاهه بلند خدمات نهاد‌های مختلف حمایتی کشور در طول چهل و اندی سال عمر نظام جمهوری اسلامی، می‌توان به خوبی ثمرات خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان را در نقاط مختلف کشور مشاهده کرد.

امروز مردم در اقصی نقاط ایران اسلامی از سایه بلند درخت تناور انقلاب اسلامی و میوه شیرین محرومیت‌زدایی آن بهره‌مند شده‌اند و امید به آینده بین محرومان و نیازمندان زنده شده است، اما باید بدانیم با همه تلاش‌های صورت گرفته در محرومیت زدایی و توانمند سازی اقشار کم برخوردارتر و ضعیف، هنوز تا رسیدن به آرمان بلند معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و خلف صالح او رهبر معظم انقلاب که همانا محو کامل سایه شوم محرومیت و فقر از جامعه و نشاندن لبخند رضایت بر چهره محرومان است راه طولانی داریم که طی کردن آن، عزمی جزم‌تر و تدبیر و دوراندیشی فزون‌تر می‌طلبد.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها