سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛

افزایش ۱۴ درصدی پیک مصرف برق در سال ۱۴۰۰/ عمده سیستم‌های سرمایشی غیراستاندارد است

نخعی گفت: در دهه ۹۰ پیک بار مصرف برق در کشور ۳.۵ درصد افزایش یافت در حالی که این میزان امسال با افزایش ۱۴ درصدی مواجه بود.
کد خبر: ۴۶۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲ - 18July 2021

افزایش ۱۴ درصدی پیک مصرف برق در سال ۱۴۰۰/ عمده سیستم‌های سرمایشی غیراستاندارد استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه گزارش کمیسیون انرژی در خصوص خاموشی‌های اخیر و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور اظهار داشت: حداکثر ظرفیت تولید برق در صنعت برق کشور ۵۶ هزار مگاوات است که امسال به پیک ۶۶ هزار مگاوات رسیدیم.

وی ادامه داد: چالش‌های صنعت برق کشور که باعث بروز خاموشی‌های اخیر شد شامل برهم خوردن عرضه و توازن برق، مدیریت غیرمنسجم تولید و توزیع برق و تحریم‌ها است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در حال حاضر ۳۸ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد که ۳۵ درصد صنعتی، ۳۳ درصد خانگی، ۱۴ درصد کشاورزی، ۹ درصد عمومی، ۷ درصد تجاری و ۲ درصد معابر است، گفت: ظرفیت اسمی تولید برق در کشور ۸۵ هزار مگاوات است که به ترتیب ۳۵، ۲۷، ۱۹، ۱۴، یک و یک درصد آن توسط نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، گازی، برق آبی، اتمی و تجدیدپذیر تأمین می‌شود.

نخعی افزود: در سال آبی منتهی به خرداد میزان بارش‌ها ۳۷ درصد در بازه بلندمدت کاهش داشته که عملاً ۶ هزار مگاوات از توان نیروگاه‌های برق آبی کاسته است. وزارت نیرو می‌بایست با مدیریت صحیح در مصرف و استخراج رمزارزها، تنش‌های آبی و تعهدات صادراتی چالش‌های مربوط به حوزه انرژی را رفع کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بعد از دو دهه موفقیت نسبی در صنعت برق در دهه ۹۰ با افت نرخ رشد سرمایه در این حوزه مواجه بودیم، عنوان کرد: متوسط رشد قدرت اسمی در دهه ۸۰، ۸.۵ درصد بود که این میزان در دهه ۹۰ به ۳.۵ درصد کاهش یافت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ارتباط با میزان افزایش پیک بار مصرفی در کشور نیز بیان کرد: در دهه ۹۰ این پیک بار ۳.۵ درصد افزایش یافت در حالی که این میزان امسال با افزایش ۱۴ درصدی مواجه بود.

نخعی در ادامه مهم‌ترین دلایل خاموشی‌های اخیر را عدم توازن قیمت تمام شده و قیمت پایین آن، کاهش درآمد صنعت برق و هزینه تأمین و نگهداری نیروگاه‌ها دانست و گفت: ۳۰ درصد مصرف برق کشور در این شرایط مربوط به سیستم‌های سرمایشی است که عمده آن‌ها غیراستاندارد هستند و افزایش ناگهانی دما و گرمای زودرس از مهم‌ترین عوامل خاموشی‌های اخیر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی راهکار‌های رفع خاموشی‌ها و چالش‌های صنعت برق را در کوتاه مدت تعطیلی ادارات در پنج شنبه‌ها تا پایان شهریور عنوان کرد و از راهکار‌های میان مدت کمیسیون انرژی در صنعت برق بیان کرد: اصلاح ساختار حکمرانی انرژی، تسهیل سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی برای توسعه صنعت برق دانست.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار