روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

رعایت پروتکل‌ها به ۶۶ درصد رسیده است/ مدارس عامل انتقال کرونا نیستند

رئیس جمهور گفت: با وجودی‌ که باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۸۵ الی ۹۰ درصد برسد، اما متأسفانه امروز میزان مراعات مردم به ۶۶ درصد رسیده است.
کد خبر: ۴۶۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲ - 10July 2021

رعایت پروتکل‌ها به 66 درصد رسیده است/ مدارس عامل انتقال کرونا نیستندبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه امروز ستاد ملی کرونا با اشاره به این مطلب که با وجود در نظر گرفتن همه تمهیدات گرفتار موج پنجم کرونا شدیم، اظهار داشت: البته این موج سراسری نیست و با در نظر گرفتن تمهیداتی همچون پایش، رعایت پروتکل‌ها، کاهش تردد‌ها و تجمع‌ها می‌توان آن را کنترل کرد. تسامح در اجرای پروتکل‌ها و تعلل در ممانعت از تردد غیرضرور و تجمع باعث می‌شود در شرایط بدتری قرار بگیریم.

وی ادامه داد: تلاش‌های زیادی در کنترل ویروس کرونا صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از بسیاری پرواز‌ها از کشور‌هایی همچون هند، قرنطینه در فرودگاه‌ها و مرز‌ها اشاره کرد اما مسیر‌های غیرمجاز کار ما را بسیار سخت کرد.

رئیس جمهور با اشاره به این مطلب که مدیریت کرونا با دو موضوع رعایت پروتکل‌ها و واکسن سرو کار دارد، بیان کرد: ۶۰ میلیون نفر در کشور جمعیت بالای ۱۸ سال دارند که ۶۵ الی ۷۰ درصد آن‌ها باید واکسینه شوند که این به معنی واکسینه شدن ۴۰ تا ۴۲ میلیون نفر است که در این صورت زنجیره قطع می‌شود. با توجه به این‌که ما با واکسیناسیون عمومی فاصله داریم واکسیناسیون را براساس گروه‌های پرخطر اولویت‌بندی کردیم.

روحانی با بیان این‌که از امروز واکسیناسیون با سرعتی بیش از گذشته آغاز می‌شود و روزانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر واکسینه می‌شوند، گفت: این اقدام با ایجاد مصونیت خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه در خصوص موضوع تأمین واکسن نیز عنوان کرد: در داخل برای تولید واکسن کمک کردیم اما توانمندی کشور برای تعداد زیاد واکسن وجود نداشت و با صنعتی شدن آن فاصله داشتیم که البته  با فاصله کمی به آن رسیدیم. در بحث تأمین واکسن از خارج هم مشکلات ارز و تحریم داشتیم که آن را هم حل کردیم، ولی امروز ما با کمبود واکسن در دنیا مواجهیم؛ کشوری قول فروش می‌دهد ولی به‌دلیل درگیری با کرونا با تأخیر محموله را ارسال می‌کند که این خود مشکل‌ساز است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این مطلب که در حال حاضر در شرایط کرونا در وضعیت مناسبی قرار داریم، اظهار کرد: مواردی در شهر‌های قرمز و نارنجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است (همچون سالن‌های تأتر و سینما، استخر‌ها و رستوران‌های سرپوشیده) که باید به آن توجه کرد.

روحانی اذعان کرد: متأسفانه با وجودی‌که رعایت پروتکل‌ها به ۸۵ الی ۹۰ درصد برسد امروز درصد مراعات مردم به ۶۶ درصد رسیده است.

وی در ادامه در خصوص موضوع بازگشایی مدارس نیز گفت: از اسفند سال ۹۸ که دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شدند آموزش از طریق فضای مجازی صورت می‌گرفت. در فرآیند آموزش هرگز فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم شود؛ بنابراین به‌دنبال آن هستیم تا با فراهم کردن شرایط پیش‌دبستانی‌ها، دبستان و دانشگاه‌ها از اول مهر ماه بازگشایی شوند.

رئیس جمهور با بیان این‌که دوری بچه‌ها از مدارس باعث بروز مشکلاتی همچون اختلال در الگوی خواب و تغذیه می‌شود، عنوان کرد: بررسی‌ها حاکی از آن است که به دلیل این‌که سن ابتلا در افراد کمتر از ۱۸ سال کم بوده و حدود ۵ درصد است و در صورت ابتلا هم اکثراً به سرعت بهبودی پیدا می‌کنند برخی از کشور‌ها مدارس و پیش‌دبستانی‌ها را تعطیل نکردند. مهم‌ترین عامل انتقال از بزرگسال به کودکان است بنابراین مدارس عامل انتقال نیست و کودکان هم عامل نیستند.

روحانی تصریح کرد: علیرغم این موارد باید ترتیباتی همچون واکسینه کردن معلمان، رانندگان سرویس، رعایت فاصله بهداشتی و تأمین اقلام بهداشتی صورت پذیرد تا با بازگشایی مدارس عقب‌افتادگی دو ساله ایجاد شده در بحث آموزش جبران شود.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار