نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس عنوان کرد؛

هدررفت ۶۵ درصدی منابع آبی در حوزه کشاورزی/ الزامات دولت منتخب در مدیریت منابع آبی

محمودزاده گفت: بیش از ۹۰ درصد آب شیرین کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که بخش عظیمی از آن یعنی حدود ۶۵ درصد هدر می‌رود.
کد خبر: ۴۶۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰ - 01July 2021

هدررفت ۶۵ درصدی منابع آبی حوزه کشاورزی/ لزوم نصب کنتور‌های هوشمند برای چاه‌های آب

جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس در ارتباط با الزامات مدیریت آب در کشور، اظهار داشت: در زمینه استفاده بهینه از آب در سراسر کشور مشکلاتی وجود دارد و تنها حدود ۳۵ درصد آب اختصاص یافته به کشاورزی به صورت بهنیه مصرف می‌شود و مابقی آن هدر می‌رود. بیش از ۹۰ درصد آب شیرین کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که بخش عظیمی از آن یعنی حدود ۶۵ درصد هدر می‌رود.

وی با بیان این‌که آبیاری سنتی و خاکی منجر به هدررفت این منابع آبی می‌شود، افزود: دولت باید اعتبار بیشتری به این بخش اختصاص دهد تا از آن طریق بتن‌ریزی کانال‌ها، آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره‌ای در سطح کشور انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مباحث مطرح شده درباره الگوی مصرف آب در کمیسیون کشاورزی توضیح داد: از جمله موضوعاتی که ما در کمیسیون کشاورزی آن را پیگیری می‌کنیم موضوع الگوی آبیاری تحت فشار است؛ این موضوع در کشور‌های دیگر منسوخ شده به دلیل اینکه آب با این روش بخار می‌شود و اکنون کشور‌ها به دنبال آبیاری زیرزمینی هستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بر اساس آمار‌هایی که داریم دولت از برنامه ششم توسعه عقب است و وزارت نیرو و جهاد کشاورزی نتوانسته‌اند برنامه‌های مجلس را پنج سال گذشته اجرایی کنند. به طور مثال در برنامه ششم توسعه آمده که در طول پنج سال سه میلیون از اراضی کشاورزی تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گیرند و این پوشش از ۲.۵ میلیون هکتار به ۵.۵ میلیون برسد که این رقم اکنون حدود چهار میلیون هکتار است.

محمودزاده با اشاره به این مطلب که یکی از مشکلات ما در حوزه آب، چاه‌های غیرمجاز یکی از مشکلات است، گفت: علاوه بر این موضوع برداشت غیرمجاز آب از چاه‌های مجاز هم از مشکلات دیگر این حوزه به شمار می‌رود. در مواقعی ملاحظه می‌شود که ظرفیت برداشت یک چاه دو اینچ است اما چهار اینچ آب از آن برداشت می‌شود.

وی تأکید کرد: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و برای مناطقی که وضعیت در حال بحرانی شدن است کنتور هوشمند قرار دهیم تا برداشت از چاه آب به اندازه نیاز و منصفانه باشد و آب به سایر اراضی کشاورزی انتقال پیدا نکند. این برنامه باید توسط وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شود و مجلس بر اجرای این قوانین نظارت کند.

انتهای پیام/ ۳۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار