یادداشت/

عملیات بیت المقدس قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان داد

عملیات بیت‌المقدس قدرت جمهوری اسلامی را در به دست گرفتن ابتکار عمل و سازماندهی گسترده‌ای داوطلبان مردمی در جبهه‌های جنگ را نشان داد.
کد خبر: ۴۵۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶ - 21May 2021

عملیات بیت المقدس قدرت جمهوری اسلامی در جبهه‌های جنگ را نشان دادگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ عذرا شباب؛ عملیات «بیت‌المقدس» یکی از ۱۲ عملیات بزرگ و گسترده ایران در طول جنگ تحمیلی است.

قبل از انجام این عملیات سه نبرد بزرگ به منظور بیرون راندن ارتش بعثی از سرزمین‌های اشغالی ایران و تجزیه قوای دشمن صورت گرفت.

این عملیات قدرت جمهوری اسلامی را در به دست گرفتن ابتکار عمل و سازماندهی گسترده داوطلبان مردمی در جبهه‌های جنگ نشان داد.

سه عملیات عملیات ثامن الائمه، طریق القدس و فتح المبین که انجام آن‌ها موجب تحول عظیمی در جبهه‌های جنگ شد اراده ایران را برای بیرون کردن قوای متجاوز دشمن از سرزمین‌های خود نشان داد.

عملیات ثامن الائمه که در ۵ مهر ماه سال ۱۳۶۰ صورت گرفت به محاصره شهر آبادان پایان داد و قوای دشمن را از شمال این شهر به غرب رودخانه کارون عقب راند.

عملیات طریق القدس که در آذر ماه سال ۱۳۶۰ در منطقه غرب و شهر سوسنگرد در استان خوزستان انجام گرفت به آزادسازی شهر بستان منجر شد و یگان‌های ارتش بعثی را تا مرز چزابه عقب راند.

عملیات فتح المبین که در هفته اول فروردین ماه سال ۱۳۶۱ در غرب شهر‌های شوش و دزفول انجام شد نزدیک به ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشور را آزاد کرد و اطمینان به پیروزی را در نیرو‌های رزمنده ایران به وجود آورد.

در جریان این نبرد غنائم زیادی به دست آمد که از آن‌ها در عملیات بیت المقدس استفاده شد مهمات به جا مانده از دشمن در این عملیات بخش عمده‌ای از نیازمندی‌های پشتیبانی آتش، یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در عملیات فتح خرمشهر تامین نمود.

انجام این نبرد‌ها توان فکری فرماندهان و تقویت نمود موجب تعریضی‌های بسیار دقیق همراه با خلاقیت و نوآوری گردید و غنیمت گرفتن برخی از تجهیزات دشمن به گسترش یگان‌های رزمی جدید در صحنه نبرد افزود.

با فتح خرمشهر، برتری نظامی ایران بر عراق برهمگان روشن شد؛ زیرا در این عملیات تعداد زیادی از نیرو‌های دشمن به اسارت درآمده و یا کشته و زخمی شدند و نیرو‌های بعثی به درستی دریافتند که رسیدن به اهداف تجاوزکارانه در ایران با توسل به قدرت نظامی و جنگ تحمیلی امری ناممکن است و این خود آغازی بر ناتوانی دشمنان و برآب رفتن تمام نقشه‌های مستکبران و بدخواهان نظام بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار