یادداشت/

شب قدر تولد تازه و تجدید حیات انسان است

از آنجا که «روح» منشأ حيات است، شب های قدر را می توان شب «تجدید حیات» و «تولد تازه» انسان نامید.
کد خبر: ۴۵۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵ - 05May 2021

شب قدر تولد تازه روح انسان استگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ عذرا شباب؛ شب قدر از شب‌های با عظمت و با اهمیت سال بوده که قلم ها در وصفش ناتوان، زبان‌ها در توصیفش قاصرند و عقل در فهم آن مبهوت و درمانده است.

بی شک دلیل فضیلت این شب بر شب های دیگر به اعتبار اموری است که در این شب برآورده می‌شود، وگرنه اجزای زمان یا مکان، درجه و رتبه وجودیشان یکی است و بین آنها تفاوتی وجود ندارد.

شب‌های قدر شب شگفتی‌هاست که درک چنین شبی میسر نخواهد شد مگر بر پرهیزکاران و صاحبدلان و شب‌زنده‌دارانی که دست از تعلقات دنیوی شسته و چشم آنان به تماشای بارش باران رحمت الهی در این شب فرخنده گشوده شود.

 خداوند تبارک و تعالی تورات را در سومین شب از ماه مبارک رمضان و انجیل را در دوازدهمین شب، زبور را در هجدهم و قرآن کریم را در شب قدر فرستاده است.

بزرگان دین، شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم را با تكيه به شواهدی از گفتار و سیره پیشوایان عالیقدر اسلام شب قدر دانسته اند و دو شب نخست را مقدمه ای برای ورود به شب مبارک قدر بر شمرده اند.

چنان که عرفا گفته‌اند: مراحل سیر و سلوک و سفر به سمت حضرت حق سه مرتبه مهم را شامل می شود که عبارتند از «تخلیه»، «تحلیه» و «تجلیه» که به این ترتیب می توان شب نوزدهم را مرحله توبه و اراده قطعی بر ترک معصیت، شب بیست و یکم را مرحله استغاثه خالصانه و تعهد نسبت به ادای تکالیف و شب بیست و سوم را مرحله هجرت و رجعت و تجلی الهی دانست.

در برخی احادیث اندازه گیری امور در شب نوزدهم، ابرام آن در شب بیست و یکم و حتمیت و امضای آن در شب بیست و سوم ذکر شده است.

از دیگر نکات درباره شب قدر، برتری این شب از هزار ماه است که با محاسبه ای ساده، هزار ماه برابر است با ۳۰ هزار شب یا ۸۳ سال و چهار ماه که این رقم معادل و یا بلکه بیشتر از تمام متوسط عمر یک انسان است که توفیق حیات می‌یابد و چه بسیار احادیثی که در آن آمده است: در این شب هیچ دعایی رد نمی شود.

می توان به همین اعتبار، به راز رياضت‌های زنده دلان و عرفا که نه تنها شب قدر، بلکه تمام ماه رمضان و بلكه تمام شب های سال را با نیایش به سحر می رسانند، پی برد. در برخی از روایات تنها به شب قدر اشاره نشده است و بين شب و روز این مناسبت خجسته، ارتباط داده شده است و مؤمن، روز را باید زمینه ای بداند برای ورود به شب.

بر اساس معارف دینی «شب قدر شبی است که در آن قرآن بر پیامبر عظیم الشان اسلام نازل شده است. در این شب مقدرات یک سال انسان معین می شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می آیند، نزد حجت خدا می روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می دارند.

شب قدر همچنین شب تقدیر امامت و ولایت است و می توان از آن به عنوان بهترین سند برای اثبات امامت و ولایت اهل بیت بی بهره گرفت. پس جا دارد که در چنین شبی انسان فرصت را غنیمت بشمارد و ضمن انجام دادن اعمال و عبادات ویژه این شب، به تفکر در اوضاع اسلامی و توجه بیشتر به تعالیم قرآن مجید و معارف اهل بیت بپردازد و در کنار آن از اعمال زشت و گناهان خود استغفار کنند.

بی تردید شب قدر مهم ترین شب سال است و ارزش آن با مجموع زمان عمر طبیعی یک انسان برابری می کند. از این رو، می توان گفت بهره ای که انسان از این شب می تواند ببرد برابر با بهره ای است که از تمام عمر خویش، با همه بلندایش می برد، آنچه شب قدر را از دیگر شبها متمایز ساخته، آن است که در این شب، «روح» و «فرشتگان» نازل می شوند.

از آنجا که «روح» منشأ حيات است، این شب را می توان شب «تجدید حیات» و «تولد تازه» انسان نامید.

این امر، اختصاص به اسلام ندارد؛ بلکه نزول روح و افاضه حیات طیب بر مؤمنان خدا و غیب، در همیشه تاریخ ادیان و انسان وجود داشته است. تولد تازه و تجدید حیات انسان، نویدبخش عمری تازه و زندگی نوین برای انسان است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها