فرمانده سابق سپاه تهران بزرگ:

هیچ موردی در قطعنامه ۵۹۸ برای پرداخت خسارت به ایران وجود ندارد

سردار محمدرضا یزدی گفت: در قطعنامه ۵۹۸ هیچ موردی برای دریافت خسارت از سوی عراق وجود ندارد، ولی در جنگ عراق و کویت بلافاصله چهار ماه بعد از خاتمه جنگ سازمان ملل رای به محکومیت عراق و پرداخت خسارت می‌دهد.
کد خبر: ۴۴۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸ - 06February 2021

هیچ موردی در قطعنامه ۵۹۸ برای پرداخت خسارت به ایران وجود نداردبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «محمدرضا یزدی» فرمانده سابق سپاه تهران بزرگ عصر امروز (شنبه) در نشست بررسی ابعاد حقوقی جنگ تحمیلی که در بسیج قوه قضائیه برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی وقتی شکل گرفت همه هیمنه شرق و غرب با شکست مواجه شد و این در حالی بود که تغییرات شکل گرفته در ایران برای آن‌ها اهمیت داشت؛ لذا دست به اقداماتی مانند کودتا علیه انقلاب اسلامی زدند، ولی با شکست مواجه شدند.

وی با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی صحنه مقاومت را در جهان اسلام شکل داده است، افزود: آمریکا همواره سعی کرده ظواهر کار‌های خود را همواره حفظ کند به‌عنوان مثال اقدامی که در عراق انجام دادند از قبل افکار عمومی را برای انجام اقدامات خود که به آن عمق بخشی خارجی گفته می‌شود، آماده کردند.

سردار یزدی ادامه داد: آمریکایی‌ها همواره به‌دنبال این هستند که عمق بخشی خارجی خود را قانونی جلوه دهند؛ لذا عراق را به بهانه وجود اختلاف‌های مرزی علیه ایران تحریک کردند و این در شرایطی بود که در پیمان نامه‌ای که بین ایران و عراق منعقد شده بود نمایندگان شوروی و آمریکا هم در زمان انعقاد آن حضور داشتند.

وی افزود: در نامه‌ای که تیر ۱۳۵۹عراق به سازمان ملل می‌نویسد عنوان می‌کند که ایران قصد دارد عراق را ضمیمه خود کند و این ادعا را گرچه هیچ سندیتی نداشت، ولی به ثبت سازمان ملل می‌رسد.

سردار یزدی افزود: در ۲۶ شهریو ۱۳۵۹عراق به سازمان ملل نامه می‌نویسد که قصد داریم دفاع مشروع انجام دهیم، زیرا ایران قصد حمله به ما را دارد؛ براین اساس آن‌ها در ۳۱ شهریور حمله سراسری خود را انجام می‌دهد و متعاقب آن مجدد در چهارم مهر عراق به سازمان ملل نامه می‌نویسد که حمله ما دفاع پیش‌دستانه بوده که این نامه هم در سازمان ملل ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: عراق وقتی حمله می‌کند شورای امنیت قطعنامه نامه‌ای را صادر می‌کند مبنی بر اینکه جنگ متوقف شود تا از راه‌ها دیپلماسی اختلاف‌ها رفع شود؛ اما وقتی ۲۲ ماه بعد از شروع جنگ می‌توانیم به صحنه دفاع بازگردیم، عملیات فتح المبین و‌ بیت المقدس را با موفقیت انجام می‌دهیم که این باعث می‌شود سازمان ملل شرایط جدید را بپذیرد و در قطعنامه بعد از آزادی خرمشهر عنوان می‌کند این جنگ مناقشه مرزی است؛ لذا دو طرف باید به مرز‌های بین المللی بازگردند.

فرمانده سابق سپاه تهران ادامه داد: هیچ جایی در این قطعنامه عنوان نشده که آغازگر جنگ چه کسی است و در این مرحله اگر چه عراق یکسری عقب نشینی‌های تاکتیکی انجام می‌دهد، ولی باز هم مناطقی از کشورمان مثل نفت شهر و سومار در اشغال ارتش عراق قرار داشت؛ در حقیقت این نشان می‌دهد عراق خواهان پایان جنگ نیست بلکه به دنبال ایجاد وقفه‌ای در جنگ به منظور سازماندهی مجدد نیروهایش است.

وی‌افزود: زمانی که عراق از بمب‌های شیمیایی استفاده می‌کند گر چه توسط سازمان ملل محکوم می‌شود، ولی هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نمی‌دهد و این باعث می‌شود تا عراق حتی علیه مردم کشور خودش در حلبچه هم به صورت گسترده از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند.

سردار یزدی افزود: در قطعنامه ۵۹۸ هیچ موردی برای دریافت خسارت از سوی عراق وجود ندارد، ولی در جنگ عراق و کویت بلافاصله چهار ماه بعد از خاتمه جنگ سازمان ملل رای به محکومیت عراق و پرداخت خسارت می‌دهد؛ لذا دریافت خسارت از عراق ارتباطی به تعاملات ایران و عراق ندارد.

وی با بیان اینکه در جنگ تحمیلی از ۳۶ کشور به عراق کمک می‌کردند، ادامه داد: در بحث‌های بین‌المللی باید خود را توانا کنیم به‌عنوان مثال وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به اقدامات عراق باید با سازمان ملل مکاتبه می‌کرد تا در سازمان ملل به ثبت برسد.

فرمانده سابق سپاه تهران تاکید کرد:، اما ما نسبت به این موضوع بی‌توجهی کردیم؛ لذا باید در مجامع حقوقی بین‌المللی حضور قوی داشته باشیم؛ حتی در ماجرای برجام هم ایراداتی وارد است و این اینکه چرا این توافقنامه فقط به یک زبان نگاشته شده است در حالی که توافقنامه‌هایی در این سطح می‌بایست حداقل به دو زبان نگارش می‌شد تا جلوی سو استفاده‌های احتمالی از آن گرفته شود.

انتهای پیام/ ۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها