عضو مذاکره‌کننده طالبان: با آمریکا بر سر ایجاد یک حکومت همه‌شمول اسلامی به‌توافق رسیده‌ایم

عضو مذاکره کننده طالبان گفت: با آمریکا در دوحه بر سر تشکیل یک حکومت همه شمول اسلامی توافق کردیم.
کد خبر: ۴۴۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶ - 01February 2021

عضو مذاکره‌کننده طالبان: با آمریکا بر سر ایجاد یک حکومت همه‌شمول اسلامی به‌توافق رسیده‌ایمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نشست خبری هیات طالبان در تهران با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی امروز دوشنبه ۱۳ بهمن برگزار شد.

شاهین در پاسخ به این سوال که آینده افغانستان و نگاه آن‌ها به فارسی زبانان و شیعیان چیست گفت: امارت اسلامی در همه ولایات مسلط است و متشکل از همه ملیت‌ها و قومیت‌های افغان‌ها.

وی افزود: ما با آمریکا بر سر از بین رفتن دولت فعلی در کابل و ایجاد یک حکومت اسلامی همه‌شمول توافق کردیم.

ما در افغانستان یک نظام همه‌شمول میخواهیم و برای آن با همه جا مذاکره می‌کنیم. اداره کابل را به عنوان دولت به رسمیت نمیشناسیم و فقط یه عنوان یک طرف قضیه به رسمیت میشناسیم. ما به‌دنبال قدرت نیستیم.

عضو طالبان همچنین گفت: ما به بخشی از توافق با آمریکا این است که آینده یک حکومت اسلامی به‌وجود آید به این معنا که اداره فعلی کابل از بین می‌رود و یک حکومت جدید دیگر برای نظام اسلامی به‌وجود می‌آید و این مذاکرات که فعلا جریان دارد بر اساس توافق دوحه دوام دارد و این دولت از بین می‌رود و حکومت دیگر تشکیل می‌شود. ما در این مورد با ایران و روسیه سفرهایی داشته‌ایم  آنها با این موضع موافق هستند.

وی خاطرنشان کرد: آنها با موافقت کرده‌اند ما با برای 4 سال توافق نکرده‌ایم ما با دولت آمریکا توافق کرده‌ایم. آنها می‌توانند ارزیابی کنند اما باید متعهد باشند. برای خروج آنها آنها باید متعهد باشند.

این مقام افغان در ادامه گفت: در توافق دوحه درج شده که در نتیجه مذاکرات بین‌الافغانی یک حکومت اسلامی به وجود می‌آید. ماندن سربازان آمریکایی و ناتو بعد 14 ماه به معنای اشغال افغانستان است و در مقابل آن جهاد می‌کنیم و مبازره خود را ادامه می‌دهیم.

ملاخیرخواه خواه عضو شورای مرکزی طالبان نیز در این نشست گفت: ما تلاش می‌کنیم تا حکومت بیاید که به نفع افغان‌ها باشد و همه شمول باشد ولی تا امروز بر سر حکومت موقت بحث نکرده‌ایم.

شاهین گفت: بعد از امضای توافقنامه ما به آمریکایی‌ها فرصت دادیم تا از افغانستان بروند. آنها متعهد بودند که دولت کابل حمله نکند و زمینه را برای گفت‌وگوهای بین الافغانی مهیا سازند اما متاسفانه آنها به مواضع مجاهدین حمله کردند و ما هم مجبور بودیم از خود دفاع کردیم. متاسفانه مطبوعات ما را مسئول خشونت دانستند.

وی درباره حضو داعش در افغانستان نیز گفت: داعش در بخش هایی از افغانستان مانند ننگرهار و کنر حضور داشتند که طالبان با آنها جنگید. اداره کابل اعضای داعش را به نقاط مختلف افغانستان ترانسفر کرد و در این باره ویدئوهایی وجود دارد.

ملاخیرخواه نیز در این باره گفت: اداره کابل داعش را برای مقابله با طالبان در مقابل آنها علم کرد.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر درباره انتصاب مجدد خلیلزاد توسط آمریکا گفت: این مورد مربوط به آمریکاست و ما با آنها جلساتی را برپا کرده‌ایم. خلیلزاد افغان است و از اوضاع و احوال افغانستان اطلاع دارد و از فرهنگ اطلاع بهتری دارد.

وی تصریح کرد: امارت اسلامی یک نیروی آشکار است. ما به کشورهای همسایه سفر کرده‌ایم و این یک واقعیت است. ما 20 سال با چندین کشور مقابله کرده‌ایم و قربانی داده‌ایم. نزدیک به 70 درصد افغانستان به‌دست ماست. ما 3 و نیم میلیون مهاجر در ایران داریم. مهاجرین با ما تماس می‌گیرند و مسایل خود را با ما در میان می‌گذارند. ما این موضوعات را با مقامات ایرانی مطرح کرده‌ایم.

خیرخواه نیز در این باره افزود: این اولین سفر رسمی ما به ایران نبود. اداره کابل می‌خواهد ما را به دنیا منفی نشان دهد. اما اینطور نیست. ما باید مسائل خود را با تمام کشورها را در جریان بگذاریم. ما باید به کشورهای زیادی برویم تا نتایج مذاکرات دوحه را به اطلاع آنها برسانیم.

شاهین درباره شهادت دیپلمات‌های ایرانی گفت: اتفاق دردناکی بود، آن وقت من معاون سفیر در اسلام آباد بودم. و با سوالاتی این چنینی روبرو می‌شدم. این واقعه نیمه‌های شب اتفاق افتاده بود و قبل از حضور ما در آنجا اتفاق افتاده بود. ما به سفیر ایران آن زمان این موضوع را گفتیم. ما نمی‌دانیم این چه منافعی بود.

شاهین درباره سقوط هواپیمای آمریکایی در غزنی گفت: من یاد دارم زمانی که هواپیمای آمریکایی سقوط کرد، ما اعلام کردیم که در این باره تحقیق می‌کنیم. تحقیقات صورت گرفته اما من از نتیجه آن اطلاعی ندارم.

این در حالی است که پس از سقوط هواپیمای آمریکایی در غزنی، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی وقت طالبان با تایید سقوط هواپیمای ارتش آمریکا در غزنی، آن را جزیی از عملیات این گروه علیه آمریکا در افغانستان خواند.

به گفته وی، در این سقوط تعدادی از فرماندهان ارشد سیا و ارتش آمریکا کشته شدند.

وی همچنین درباره اینکه وضعیت زنان در مناطق تحت کنترل طالبان ناگوار گزارش شده و نظر طالبان برای ادامه حضور زنان در جامعه بر اساس شریعت اسلام چیست گفت: این ادعا که زنان در مناطق تحت کنترل طالبان وضعیت نامناسبی دارند را تایید نمی‌کنیم. ما مانعی نمی‌بینیم اگر زنان باحجاب شرعی تحصیل و کار کنند.ما به اصول اسلامی قایل هستیم و این را می‌گوییم که در مسکو گفته‌ایم و همچنان در دوحه گفته‌ایم که مشکلی نیست اما دشمنان ما تلاش می‌کنند تصویر غلطی را از ما بسازند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پذیرفتن حکومت موقت از سوی طالبان نیز گفت: ما تاکنون در مذاکرات دوحه درباره این موضوع حرفی نزده‌ایم و با کشورهای همسایه هم تاکنون این چنین چیزی را نگفته‌ایم ما می‌خواهیم که یک حکومت اسلامی همه‌شمول اسلامی تشکیل شود.

خیرخواه درباره زمان آتش‌بس در افغانستان نیز گفت: ما جهادی را مقابل آمریکا آغاز کرده‌ایم برای خروج آنها. اکنون باید بر سر میز مذاکره این موضوع را حل کنیم. ما دوچیز می‌خواهیم یکی پایان اشغال و دیگری تشکیل حکومت اسلامی.

شاهین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما قانون اساسی را نیاز کشور خود می‌دانیم اما قانون اساسی در فضای آزاد، از طرف علمای افغان، دنشمندان خواسته شده. قانونی که تحت سایه اشغال ساخته شده طبعا مورد تایید اشغالگران می‌باشد و این تداوم اشغال است. قانون اساسی آینده افغانستان باید در سایه استقلال و آبرومندانه و باعزت تدوین شود تا افتخاری برای نسل‌های آینده افغان‌ها باشد.

وی در پایان نیز گفت: ما با آمریکا هیچ اسناد پنهانی نداریم. دو سند داریم یکی توافقنامه ودیگری تشریح توافقنامه. یعنی آمریکایی‌ها باید بروند و ما تعیین می‌کنیم چطور بروند و از طرفی نباید علیه ما حملاتی صورت گیرد.

شاهین همچنین باقی ماندن دو پایگاه آمریکا در افغانستان را تکذیب کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار