روحانی در کنگره ملی روز بزرگداشت شهدا:

ملتی که الگویش امام حسین (ع) و کربلاست در برابر زورگویان سرخم نمی‌کند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مذاکرات مقتدرانه در برابر قدرتهای جهان افتخار ملی است، گفت: دیروز سرداران ما در صحنه دفاع مقدس و امروز در صحنه دیپلماسی جهاد می کنند.
کد خبر: ۴۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹ - 09March 2015

ملتی که الگویش امام حسین (ع) و کربلاست در برابر زورگویان سرخم نمی‌کند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز(دوشنبه) در کنگره ملی روز بزرگداشت شهدا با تجلیل از ایثار، گذشت، فداکاری و مقاومت شهدا و خانواده های آنان، کربلا را الگوی بزرگ ملت ایران دانست و گفت: ملتی که الگوی آن حضرت امام حسین (ع) و تاریخ عاشورا و کربلا است ، هرگز در برابر زورگویان سر خم نمی کند و تسلیم نمی شود بلکه مقاومت می کند و خداوند نیز این ملت را پیروز خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عطر روح بخش و نجات بخش شهدا، ما را به صراط مستقیم راهنمایی و هدایت می کند، گفت: انقلاب اسلامی با ایثار به پیروزی رسید، ایثار یعنی اولویت قراردادن و ترجیح دادن منافع و مصالح ملی، ارزشها و آرمانها بر منافع شخصی، خانوادگی و جناحی و ما به شهدا، ایثارگران، آزادگان و جانبازان و همه آنهایی که در دفاع مقدس حضور یافتند، می بالیم و افتخار می کنیم.

روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه ما اهل حمله و تجاوز به هیچ کشوری نیستیم اما از وطن، ملت ، استقلال و عزت ایران اسلامی با همه وجودمان دفاع می کنیم، اظهارداشت: ما در دوران دفاع مقدس، مظلومانه و اخلاقی از کشور خود در برابر تجاوز دفاع کردیم. رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس، مظهر اخلاق اسلامی و انسانی در عمل و میدان جنگ بودند.

رئیس جمهور با اشاره به کمکهای تسلیحاتی، رسانه ای و مالی به رژیم صدام در دوران دفاع مقدس گفت: ملت ما تنها بود و ما در دوران دفاع مقدس مظلوم بودیم و در حالی که همه قدرتهای شرق و غرب از رژیم صدام حمایت می کردند، مظلومانه جنگیدیم .

روحانی با بیان اینکه موضوعاتی در کشور هستند که ملی به حساب میآیند، گفت: مذاکرات ما در برابر قدرتهای جهان یک اتفاق ملی است و همان طور که سرداران ما در میدان جنگ از کشور دفاع کردند امروز سرداران دیپلماسی در میدان مذاکرات از منافع کشور دفاع میکنند و این هم نوعی جهاد است چرا که جهاد فقط با شمشیر نیست بلکه با زبان و قلم هم میتوان جهاد کرد و حتی اگر کسی برای نان حلال کار میکند نیز جهاد میکند.

رئیس جمهور  خاطر نشان کرد:هر جا که صحبت از موضوعات ملی که مربوط به کشور و استقلالمان میشود دیگر این جناح و آن جناح مطرح نخواهد بود و بحثهای جناحی تنها در انتخابات مطرح است.

روحانی با اشاره به این که در دفاع مقدس مردم ما از دل به امام (ره) ایمان داشتند و معتقد بودند و بسیاری از رزمندگان میگفتند آمدهایم تا امام تنها نماند، اظهارکرد: امروز هم مردم ما این چنین هستند و دارای رهبری مجتهد و فقیه و هستند که خود در دفاع مقدس حضور داشت و جزو اولین کسانی بود که پا به میدان جنگ گذاشت.

وی تاکید کرد: رهبر صالح به عنوان بهترین مشوق برای نسل ما و حضور در دفاع بسیار تاثیرگذار است.

رئیس جمهور با بیان این که امروز دولت وظیفه خود میداند که نام شهید را زنده نگه دارد اظهار کرد: شهید نمیمیرد و در خلوتگاه خداوند در کنار انبیاء و اولیاء خواهد بود. پس شهدای ما مهمان حق هستند و ما باید فرهنگ شهید و شهادت را زنده نگه داریم.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر امروز دیپلماتهای ما در مذاکرات برابر قدرتها میایستند به اتکای ملت بزرگ، شهیدان و خانوادهی شهداست و ما خانواده شهدا ، جانبازان و آزادگان را برکت زندگی خود میدانیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت یازدهم از هر کاری که بتواند برای خدمت رسانی به خانواده ایثارگران دریغ نخواهد کرد و این خدمت رسانی را افتخار خود میداند گفت: البته هیچ کس قادر نیست اجر و پاداش یک شهید را به خانوادهاش بدهد و فقط خداوند پاداش دنیوی و اخروی به خانواده شهدا عطا خواهد کرد.

رئیس قوه مجریه اظهار کرد: هر جا که استقلال و مقاومت و ایستادگی و کارخیر باشد شهید شاهد است و شهادت میدهد پس شهید بر همهی خوبیها شاهد است.

روحانی با بیان اینکه اجر شهید، روحبخش و نجاتبخش است و ما را به صراط مستقیم هدایت میکند، تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ایستادگی امروز ملت بزرگ ما در برابر قدرتهای جهانی بدون ایثار و گذشت، فداکاری و آمادگی برای شهادت امکان پذیر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی در برابر رژیمی ایستادیم که تا بن دندان مسلح بود و ملت با دست خالی و اراده محکم در مسیر رشد و با امام و راهنمایی همچون پیامبران توانستند در برابر قدرت استبدادی پیروز شوند.

رئیس جمهور اظهار داشت: زمانی روز پیروزی انقلاب بود که طلاب فیضیه از مرگ نهراسیدند و صحن فیضیه مالامال از خون شهیدان شد و همه جا نشان از ایثار و ایستادگی آنها بود. همچنین طلاب جوان میانسال و مراجع بزرگان در برابر رژیم از شهید دادن نترسیدند. چون اگر روحانیت مردم را به مسیر شهادت دعوت میکرد اما خودش شهید نمیداد این ندا، کارگر نمیافتاد.

وی همچنین به حوادث عاشورای سال 42 اشاره کرد که امام (ره) با وجود خطرات پا به میدان گذاشتند و گفت: امام خود به میدان آمدند و در مسیر انقلاب زندانی شدند و تبعید شدند و حتی فرزندشان حاج آقا مصطفی نیز زندانی و تبعید شدند و امام هرگز در این مسیر نهراسیدند و این یعنی ایثار.

روحانی افزود: ایثار یعنی فرد و خانوادهای منافع کشور و آرمانهای بزرگ کشورش را به منافع شخصی خانوادگی طایفهای ،حزبی و جناحی خود ترجیح دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه چهرهی ایثار و شهادت در دفاع مقدس بیشتر از دوران انقلاب بروز یافت، خاطر نشان کرد: در دنیا و تاریخ جنگ زیاد بوده است و همچنان خواهد بود.چون هیچ کس نیست که میان جوامع صلح و برادری برای همیشه مستقر کند و دیگر در دنیا ظالم و متجاوزی نباشد. البته ممکن است در دورهای کم یا زیاد شود و همیشه شرایطی داریم که باید خود را برای ایثار و فداکاری آماده کنیم.

روحانی با بیان اینکه برخی جنگها در دنیا هیچ ارزشی ندارد اظهار کرد: برخی جنگها منفور هستند و کشته شدگان آن هم از دید جهانیان قابل ارزش گذاری نیستند مثل حمله به ویتنام، عراق و افغانستان و اتفاقات اخیر در منطقه که آنها نیز کشته میدهند اما کارشان تجاوز بوده است. پس وقتی شهادت معنا پیدا میکند و جنگ و ایثار ارزشگذاری میشود که اهداف آن مشخص باشد.

روحانی ادامه داد: ما به دفاع مقدسمان به خانواده شهدا،ایثارگران و جانبازان و آزادگان میبالیم همچنین به امام (ره) به عنوان فرمانده کل قوا در زمان جنگ افتخار میکنیم و امروز به فرمانده امروزمان مقام معظم رهبری میبالیم. چرا که دفاع مقدس ما ایستادگی در برابر تجاوز و متجاوز بود. و امروز هم گرچه دهها برابر قدرتمندتر شدهایم و شرایط ما در شرایط جنگی نیست اما به هیچ وجه اهل تجاوز نیستیم و گرچه قدرتمان روز به روز بیشتر میشود قصد تجاوز به کسی را نداریم و نمیخواهیم سرزمینی را بگیریم. بلکه از خاک و وطن و ملت، استقلال و عزت خود با همه وجودمان دفاع میکنیم.

روحانی با بیان اینکه در دفاع، زن و مرد و پیر و جوان نداریم و همه باید در برابر تجاوز بایستیم و دفاع کنیم، خاطر نشان کرد: در 8 سال دفاع مقدس ما مظلوم بودیم و مظلومانه جنگیدیم. در حالی که در تمام طول جنگ از شرق و غرب به صدامیان کمک میرسید هیچ کس به ما کمک نکرد و ما تنها بودیم. اما همواره اخلاقی جنگیدیم.

رئیس قوه مجریه در پایان با بیان اینکه رزمندگان ما در دفاع مقدس مظهر اخلاق بودند، خاطرنشان کرد: اخلاق اسلامی و انسانی را در میدان جنگ از سوی رزمندگانمان شاهد بودیم به شکلی که حتی رزمندهی ما در حالی که خودش تشنه بود قمقمهی آبش را به اسیرش میداد و ما همواره طبق مقررات اسلام به اسیران احترام کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار