چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه 3

پادگان مزداوند قدمگاه رزمندگان تیپ ویژه‌ شهدا

پادگان مزداوند که امروز به پادگان سلمان فارسی شناخته شده است با پیگیری‌های سرلشکر شهید «محمود کاوه» فرمانده تیپ ویژه‌ی شهدا از سال 1362 تا اواخر دفاع مقدس به آموزش رزم کوهستان، ویژه رزمندگان این تیپ برای حضور در جبهه‌های غرب اختصاص پیدا کرد.
کد خبر: ۴۲۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵ - 23November 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از 9/5 درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، 308256 نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در 98 عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

پادگان مزداوند

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 به رهبری امام خمینی(ره)، حرکت‌های تجزیه‌طلبانه به‌ منظور ساقط کردن نظام نوپای جمهوری اسلامی، با هدایت‌های آمریکای جنایتکار، توسط عمال داخلی دشمنان انقلاب اسلامی در نقاط مختلف کشور انجام گرفت؛ تحرکاتی مانند آشوب‌های خلق بلوچ در سیستان، خلق ترکمن در گنبد، خلق عرب در خوزستان و خلق کرد در کردستان.

برای مقابله با این اقدامات از همان روزهای نخست آشوب‌ها، سپاه پاسداران در کنار ارتش و نیروهای مردمی، برای بازگرداندن آرامش و دفع شرارت‌ها به این مناطق اعزام شد.

سپاه پاسداران با تشکیل تیپ ویژه‌ی شهدا به فرماندهی «شهید ناصر کاظمی»، ضربات سنگینی بر کومله و ضدانقلاب در کردستان وارد ساخت. آوازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تیپ ویژه‌ی شهدا، ‌چنان ضدانقلاب را متحیر ساخت که به‌کلی روحیه‌ی خود را از دست داد و با هر حمله‌ی این تیپ، می‌دانست که مقاومت، جز خسارت و نابودی ثمری برای آنها نخواهد داشت؛ بر همین اساس فرار را برقرار ترجیح می‌داد.

«شهید محمود کاوه»، پس از شهادت فرماندهان این تیپ، سرداران رشید اسلام «ناصر کاظمی»، «محسن گنجی‌زاده» و «محمد بروجردی»، در خرداد 1362 به فرماندهی تیپ منصوب شد. این فرمانده خراسانی با توجه به شرایط خاص کردستان، تلاش زیادی در جهت آموزش‌ خاص کوهستان و آماده‌سازی نیروها آغاز کرد.

در همین راستا با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و قرار داشتن پادگان مزداوند (متعلق به لشکر 77 پیروز ثامن‌الائمه (ع)) در گردنه مرزداران، نیروهای تیپ ویژه‌ی شهدا بخشی از آموزش‌های تخصصی را در این پادگان که امروز به پادگان سلمان فارسی شناخته می‌شود فرا می‌گرفتند.

نیروهای تیپ ویژه‌ی شهدا از سال 1362 تا اواخر دفاع مقدس، پس از گذراندن دوره‌ی آموزش ویژه‌ی کوهستان از پادگان مزداوند راهی جبهه‌های غرب ‌می‌شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار