بهزاد خورشیدی:

نقش هنر گرافیک در انقلاب های بزرگ و اوضاع سیاسی کشورها بسیار مهم است

دیوارنوشته ها و نقاشی هایی که عمدتا در میدان فلسطین و با موضوع جنگ روی دیوارها نقش می بست ازیادگارهای هشت سال دفاع مقدس است.
کد خبر: ۴۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۲ - 03October 2013

نقش هنر گرافیک در انقلاب های بزرگ و اوضاع سیاسی کشورها بسیار مهم است

بهزاد خورشیدی طراح وگرافیست مطرح کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس با یادآوری آثار هنری و گرافیکی ماندگار آن دوره گفت: دیوارنوشته ها و نقاشی هایی که عمدتا در میدان فلسطین و با موضوع جنگ روی دیوارها نقش می بست از یادگارهای هشت سال دفاع مقدس است. در آن دوران دیوارنوشته ها و نقاشی ها یکی از ابزار مهم و موثر در انتقال پیامهای و مفاهیم مربوط به جنگ بود.

وی افزود: ازهنرمندان مهم آن سالها و بیش از همه حسین خسروجردی در خاطرم مانده است که عمده فعالیت خود را  با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز کرد و یکی از بهترین و با دانش ترین گرافیست های آن دوران است. همان طور که جناب شیشه گران نیز پوسترهای گرافیکی دوران انقلاب را بسیار باشکوه و تاثیر گذار طراحی کردند و برای همیشه تاریخ آن دوران را به ثبت رساندند.

وی تصریح کرد: حضور موثر گرافیست ها در بزنگاههای تاریخی در آحاد جامعه نقش به سزایی ایفا می کند و در آگاهی بخشیدن و رساندن پیام یک رخداد حضوری ماندگار از خود به جای می گذارد. از دیگر چهرهای برجسته همه ادوارگرافیک مدرن ایران استاد مرتضی ممیز است که نقشی برجسته در ارتقای سطح گرافیک ایران و در عرصه جهانی داشتند پوستر درخشان فیلم مهاجر محصول این دوران است.

وی خاطرنشان کرد: اصولا کار و هنر گرافیک درارتباط تنگاتنگ و جذب مخاطب است و در همه امور زندگی یا یک رویداد مهم و یا حتی در معرفی یک کالا نقش بسیار مهمی را ایفا می کند اما هنر نقاشی این گونه نیست و بسیار انتزاعی تر از گرافیک عمل می کند. اساسا تفاوت هنر نقاشی و گرافیک در اجرا خلاصه نمی شود بلکه درهدف و زمینه کاری آن است، گرافیک تابع سفارش است.

خورشیدی ادامه داد: هنر گرافیک در انقلاب های بزرگ و اوضاع سیاسی کشورها نیز نقش عمده ای را ایفا می کند یکی از این موارد نقش رنگ در کشورهای مختلف است. در چین رنگ زرد مقدس است و در نظامهای کمونیستی رنگ قرمز اما درکشورهای اسلامی این گونه نیست و نمی توان رنگ مشخصی را به عنوان رنگ مقدس نام برد تنها رنگ سبز است که در برخی از کشورهای اسلامی مقدس شمرده می شود.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از راهپیمایی های "ضد جنگ" می بینیم که افراد یک تابلو در دست دارند که روی آن نوشته شده است؛ "no war"و با همین دو کلمه و کارگرافیکی که روی آن تابلو انجام شده پیام خود را به بهترین شکل رسانده است.

وی تصریح کرد: نماد صلح پرنده ای است با شاخه درختی که پنج برگ دارد و گرافیست با این کار به بهترین شکل پیام خود را ارایه کرده است. از گذشته تاکنون قدرت تصویر از هزاران کلمه و مقاله بیشتر بوده است. استالین می گوید که اگر سینما و تصویر در اختیار من بود همه دنیا را با آن فتح می کردم، قدرتی که تصویر دارد بسیار قدرتمند و قوی است، هیتلر از این قدرت به بهترین شکل استفاده کرد.

خورشیدی افزود: برای طراحی پوستر "شورشیرین" که به زندگی شهید کاوه می پردازد از کلیشه های رایج فاصله گرفته و قائم به آرتیست نبودم. در این پوستر سعی کردم پیام فیلم را با یک رویکرد جدید و مفهومی و در قالب نشان دادن رد پای شهید کاوه تا رسیدن به قله به تصویر بکشم. پوستر فیلم "ملکه" با رویکرد نشانه گذاری شده در خود فیلم و رساندن درک رهایی به تماشاگر طراحی شد.  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار