مدیر ادبیات اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان شمالی:

۳۵ کتاب صوتی و چاپی در حوزه دفاع مقدس خراسان شمالی تولید شد

مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره ‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی گفت: سال گذشته ۱۳ عنوان کتاب صوتی و ۲۲ عنوان کتاب چاپی در حوزه دفاع مقدس این استان تولید شد.
کد خبر: ۳۹۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱ - 21April 2020

35 کتاب صوتی و چاپی در حوزه دفاع مقدس در سال ۹۸ تولید شد«معصومه رحمانی» مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در خراسان شمالی اظهار داشت: از آنجایی که ادبیات، نقش مؤثر و بسزایی در شکل­ گیری فرهنگ و تاریخ هر کشوری دارد، ادبیات پایداری سال­‌ها قبل از انقلاب اسلامی شکل گرفت و با پیروزی انقلاب به بالندگی رسید همزمان با دفاع مقدس نویسندگان و علاقه­‌مندان به ادبیات پایداری در حوزه خاطره نگاری و جنگ کتاب­‌هایی را نوشتند و بعد از دفاع مقدس هم ادبیات دفاع مقدس به خوبی جای خودش در فرهنگ و ادبیات کشور باز کرد چرا که این گونه نوشته­‌ها در ثبت و ضبط تاریخ یک کشور نقش آفرین است.

وی اضافه کرد: در استان خراسان شمالی با توجه به بعد مسافت از مناطق جنگی و بیشترین حضوری که رزمندگان این استان در دفاع مقدس داشتند لازم است که خاطرات، تجربیات، دلنوشته‌ها و همچنین اسناد بزرگوارانی که در صحنه جنگ و رزم حضور داشتند را جمع‌آوری و در قالب کتاب، آن‌ها را به نسل سوم و چهارم منتقل کنیم تا به خوبی این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی ایران که ۸ سال دفاع مقدس است به ثبت و ضبط برسد.

رحمانی با بیان اینکه ادره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی از ابتدای تاسیس تاکنون در حوزه‌های مختلف دفاع مقدس آثار بسیاری تولید کرده، گفت: آثار تولید شده با موضوعات شعر، خاطرات رزمندگان، داستان کوتاه و بلند، پژوهش، رمان، تاریخ شفاهی و همچنین تولید آثار در حوزه کودک و نوجوان است.

وی افزود: از سال ۹۷ نیز اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی برای کسانی که دسترسی به کتاب چاپی ندارند و همچنین برای جامعه روشندلان اقدام به تولید آثار صوتی و گویا کرده که در سال ۹۷ تعداد ۶ عنوان و در سال ۹۸ تعداد ۱۳ عنوان کتاب صوتی تولید شده است.

رحمانی همچنین در خصوص تولید کتاب چاپی در حوزه دفاع مقدس گفت: از ابتدای تاسیس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی تعداد ۱۰۷ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس چاپ شده که از این تعداد در سال ۹۸ تعداد ۲۲ عنوان کتاب از طریق مصاحبه و پیاده­‌سازی تولید و چاپ شد.

مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی ادامه داد: در سال ۹۸ کتاب «کابوس سال‌های سوخته» که «عفت نیستانی» به رشته تحریر درآورده است به زبان انگلیسی ترجمه شد که به زودی چاپ و منتشر می‌شود.

وی بیان داشت: جهت معرفی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، طی سال ۹۸ اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان شمالی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی تهران در اردیبهشت از طریق نشر «صریر» و همچنین در یازدهمین نمایشگاه استانی در مهر ماه شرکت کرده است.

رحمانی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای نویسندگان و شاعران استان گفت: این کارگاه ها با هدف ارتقا سطح دانش و به روز کردن نویسندگان و شاعران استان برگزار می‌شود؛ به طبع هر نویسند‌ه ای در هر شاخه ای که دست به قلم است برای نوشتن کتاب نیازمند این است که در کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید کشوری و خبره شرکت کند و به روزترین آموزش ها را ببیند در همین راستا سال گذشته کارگاه شعر و کارگاه آموزشی تدوین و تنظیم خاطره برای شاعران و نویسندگان استان برگزار شد تا کیفیت تولیدات آثار دفاع مقدس افزایش پیدا کند و به حدمطلوب برسد.

وی در ادامه به اهمیت نقد و بررسی کتاب‌ها جهت تولید و چاپ هر چه بهتر کتاب‌های دفاع مقدس و جذب مخاطب برای خواندن این کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: در این راستا سال گذشته کتاب‌های «حکایت آب و آیینه» و «سایه­ ها جان می­‌گیرند»، «کابوس سال‌های سوخته»، «آسمان به بهشت نزدیک است»، «باغ کبوتر» و «وقت بیداری» با حضور کارشناسان ادبیات دفاع مقدس، نویسندگان و راویان کتاب‌ها نقد و بررسی شدند.

رحمانی از تعاملات و همکاری خوب ادارات و دستگاه‌های فرهنگی استان با اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان شمالی تشکر کرد و گفت: هرساله در جهت تولید آثار دفاع مقدس با دستگاه‌های فرهنگی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، مرکز حفظ آثار دفاع مقدس سپاه و سایر دستگاه‌های فرهنگی که در رابطه با دفاع مقدس کتاب و نشریه تولید می‌کنند تعاملات خوبی برقرار می‌شود و امسال نیز بنا است اداره‌کل ارشاد اسلامی استان در راستای حمایت از تولیدات استان از اداره کل حفظ آثار فاع مقدس و انتشارات «معبر» تعدادی کتاب خریداری کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار