در تفاهم نامه بین آژانس عکس سینمای جوانان و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس

نمایش گزیده‌ای از عکس‌های عکاسان دفاع مقدس در سراسر کشور تصویب شد

بر اساس این تفاهم نامه فیلم‌های مستند از زندگی و آثار عکاسان دفاع مقدس، آثاری به دور از کلیشه‌ها و نگاه تلویزیونی مرسوم و با نگاهی کاملاً سینمایی و هنرمندانه تولید خواهد شد.
کد خبر: ۳۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵ - 25November 2014

نمایش گزیده‌ای از عکس‌های عکاسان دفاع مقدس در سراسر کشور تصویب شد

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم امضا تفاهمنامه آژانس عکس انجمن سینمای جوانان ایران و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با حضور سید عباس میر هاشمی مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، حبیب ایلبیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، علیرضا کریمی صارمی مدیر آژانس عکس ایران، سعید صادقی، علی فریدونی، ساسان مؤیدی، محمدحسین حیدری، ناصر افراسیابی و کمالالدین شاهرخ از عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و چندتن از اعضای هیات مدیره و معاونین انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

این مراسم که در ساعت ۱۱ سهشنبه ۴ آذرماه با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید آغاز شد در ابتدا علیرضا کریمی صارمی با اشاره به انگیزههای شکل گرفتن چنین اقدامی گفت: امروز شاهد این هستیم که دغدغهای وجود دارد مبنی بر این موضوع که چرا عکاسان دفاع مقدس اینقدر گوشهگیر هستند، چرا مدیران فرهنگی و رسانهای تا این حد کم از پتانسیلهای این عزیزان استفاده میکنند و البته چرا جوانان امروز اینقدر با نوع تفکر حقیقی دفاع مقدس بیگانه هستند.

وی در ادامه صحبتهای خود افزود: با توجه به تجربه بسیار موفقیتآمیز برگزاری نشستهای تخصصی عکاسی دفاع مقدس در جریان برگزاری جشنوارههای منطقهای انجمن سینمای جوانان ایران در شهرهای اراک و تربتحیدریه با حضور علی فریدونی و مسعود زنده روح کرمانی بر آن شدیم تا این اتفاق را با امضاء یک تفاهمنامه همکاری با انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گسترش دهیم و با استفاده از پتانسیلهای این عزیزان و امکانات انجمن در راستای گسترش فرهنگ حقیقی دفاع مقدس از زاویه دید عکاسان جنگ بکوشیم.

کریمی صارمی ادامه داد: از همان مراحل آغازین طرح پیشنهاد اشتیاق بسیار بالایی هم در مدیریت انجمن سینمای جوانان ایران و هم مدیریت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و همینطور تکتک عکاسان جنگ مشاهده میشد. از این رو بر اساس این تفاهمنامه فعالیتهای گستردهای با همکاری این دو نهاد آغاز خواهد شد که از مهمترین آنها میتوان به نمایش گزیدهای از عکسهای عکاسان دفاع مقدس در سراسر کشور، فراهم کردن امکان برگزاری نشستهای تخصصی با حضور عکاسان در راستای همنفس شدن این عزیزان با جوانان امروز و مواجهه بیواسطهی جوانان با این عزیزان و البته ساخت فیلمهای مستند از زندگی و آثار عکاسان دفاع مقدس، آثاری به دور از کلیشهها و نگاه تلویزیونی مرسوم و با نگاهی کاملاً سینمایی و هنرمندانه.

در ادامه این مراسم حبیب ایلبیگی هدف از این همکاری و تفاهمنامه را پژوهش و نشر مستندات عکس و عکاسی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیانی روشن و نمایش مؤثر جلوههای ماندگار فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به دور از هرگونه تحریف و بر اساس یک کار علمی برای نسل امروز و آینده در اقصی نقاط کشور و در سطح بینالمللی دانست.

وی در ادامه جمعآوری، مرمت و حفظ عکسهای دوران انقلاب سلامی و دفاع مقدس را اقدامی اساسی و نشر آن برای آگاهی جامعه، بهخصوص نسلهای آینده را بسیار ضروری اعلام کرد. وی همچنین اشاره کرد: برای انتقال تجربیات این عزیزان تولید فیلم، برپایی نمایشگاه و نشستهای تخصصی ابزارهای بسیار مؤثر و مهمی هستند که انجمن سینمای جوانان ایران باافتخار در راستای عملی کردن این پیشنهادها و پیشنهادهای جدیدتر تلاش خواهد کرد.

سید عباس میر هاشمی مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج گفت: این هفته، هفته پاسداشت تفکری ست که بدون توجه به قوم و جناح و زبان فقط برای دستیابی به یک هدف واحد وارد عمل شد. ما همواره باید به این مسئله توجه کنیم که هر فعالیت فرهنگی نیازمند وجود نرمافزارها و سختافزارهای متعددی ست. این نرمافزارها و سختافزارها عموماً در یکجا در یک سازمان فراهم نیست. برای مثال داشتن ۵۹ دفتر در سراسر کشور و برگزاری دورههای آموزشی اندوخته بسیار بزرگی است که در اختیار انجمن قرار دارد. انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نیز همواره سعی کرده داشتهها و آثار عکاسان را جمعآوری کند. دستاورد این تلاش بیش از یکمیلیون فریم نگاتیو جمعآوری شده است که امیدواریم با استفاده از امکانات انجمن در اختیار نسل جوان امروز قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: گام بعدی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس انتشار کتابهای مجموعه عکسهای تکتک عکاسان انقلاب و دفاع مقدس است. عملی که در راستای ادامه مسیری که از دوران جنگ تحمیلی آغاز شد قرار دارد. انجمن سینمای جوانان ایران،اهداف و همکاریهای تنظیمشده در این تفاهمنامه کمک بزرگ و مؤثری در راستای این هدف خواهد بود.

در ادامه مراسم نیز عکاسان حاضر در مراسم و معاونین انجمن به ابراز نظرات خود پرداختند که از آن میان میتوان به دوری از کلیشه پردازی، ترویج این فرهنگ که عکاسان جنگ محتاج نسل جوان هستند تا حقیقت دفاع مقدس با ایشان منتقل شود، رهایی از محدودیتهای موجود درگذشته، ادامه فعالیتهای نو در انجمن سینمای جوانان ایران مانند برگزاری نخستین آفرینواره در شهر زنجان، انجام پژوهش گسترده جامعهشناختی در حوزه دفاع مقدس، لزوم مواجهه رو به رو و نفس به نفس عکاسان جنگ با جوانان و برپایی نمایشگاههای آثار منتشرشده از عکاسان جنگ در جشنوارهها و برنامههای مختلف انجمن سینمای جوانان ایران در دفاتر سراسر کشور، اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها