مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

موسیقی کمک‌ زیادی به جریان انقلاب و دفاع مقدس کرد/ کسی با موسیقی خوب مخالف نیست

بابک ربوخه مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: موسیقی خوب مملکت را آرام و مردم شاد می‌کند، نتیجه موسیقی باید باعث کمک به فقرا و مظلومین باشد، این موسیقی را باید قدر دانست.
کد خبر: ۳۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰ - 25November 2014

موسیقی کمک‌ زیادی به جریان انقلاب و دفاع مقدس کرد/ کسی با موسیقی خوب مخالف نیست

"بابک ربوخه" مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفتوگو با خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به اینکه موسیقی کمکهای زیادی به جریان انقلاب و دفاع مقدس کرده، اظهار کرد: نمیشود لحظهای موسیقی را از مردم جدا کرد چون مردم با موسیقی زندگی میکنند. هر شخصی به فرا خور روحیات خود نوع خاصی موسیقی گوش میدهد، موسیقی همیشه کار خود را انجام داده است و در خدمت بوده است اما در جاهایی نیز اشتباهاتی در این عرصه وجود داشته که طبیعی است چون در همه موضوعات اشتباه ممکن است رخ دهد.

موسیقی خوب، چیزی است که انسان را به فکر فرو برد

وی موسیقی فاخر را وسیلهای برای هدایت جامعه  دانست و افزود: موسیقی خوب، چیزی است که انسان را به فکر فرو برد و نمونه آن اشعار حافظ و مولوی است که مردم با آن زندگی کرده و روزانه آن را  زمزمه میکنند. کسی با موسیقی خوب مخالف نیست، شاید از دیدگاههای مختلف موسیقی خوب متفاوت باشد اما تشخیص موسیقی خوب پارامترهای مشخصی دارد که باید با این پارامترها موسیقی را شناخت.

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دلیل خلق آثار ضعیف موسیقیایی را اعمال سیاستهای اشتباهی عنوان کرد و ادامه داد: بزرگان موسیقی تلاش میکنند گوشهای از قدرت خدا را به نمایش بگذارند اما برخی از مواقع تعریف اشتباهی کار فاخر انجام میشود که مشکل ذهنیت است نه موسیقی چرا که موسیقی خوب انسان را به فکر میبرد و او بزرگ می کند و به ذات خداوند نزدیک کند.

موزیسین موسیقی را به جامعه بدهد که احساس انسان بودن به مردم دست بدهد

ربوخه عدم شناخت موسیقی خوب و تاثیرگذار را بخشی از مشکل جامعه دانست و گفت: در شناخت موسیقی خوب دچار اشکال شدهایم، موسیقی خوب مملکت را آرام و مردم شاد میکند. غالب در موسیقی مهم نیست بلکه مهم آن است که موزیسین موسیقی را به جامعه بدهد که احساس انسان بودن به مردم دست بدهد و نتیجه این موسیقی باید باعث کمک به فقرا و مظلومین باشد، پس این موسیقی را باید قدر دانست.

وی آگاهی بخشی نسبت به شناخت موسیقی خوب و بد را یکی از مهمترین وظایف مسئولین هنری دانست و خاطر نشان کرد: بسیاری از موسیقیهای ضعیف و مشکل دار امروز در شعرهایشان نیز دچار تضاداند همین موشوع نشان میدهد کسی که این موسیقی را خلق کرده بی سواد است و از شاکله با مشکل مواجههاند و ربطی به اصل موضوع ندارد به عنوان مثال پیتزا غذای سالمی نیست اما خوشمزه است جامعه رغبت به این غذای ناسالم دارد، وظیفه دولتمردان است که به مردم بگویند طبق این پارامترها چه غذایی خوب و بد است.

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاکید کرد: سیستم مدیریتی باید تلاش کند غذایی سالم، خوب و با انرژی روی میز بگذارد، اگر جامعه از این غذای سالم استفاده نکرد ما وظیفه خودمان را انجام دادهایم. امروز ما موسیقیهای خوب زیادی داریم که باید روی سفر مردم بگذاریم.

امروز ذائقه موسیقیایی دنیا عوض شده و مردم سطحینگر شدهاند

ربوخه تغییر ذائقه مردم را یکی دیگر از وظایف مدیریت فرهنگی کشور عنوان کرد و افزود: زمانی که ما مسئولیت فرهنگی میپذیرم باید ذائقه مردم را درست کنم، به نظرم امروز ذائقهها خیلی خراب است. موسیقی ما بد نیست بلکه موسیقی خوب را نمیشناسیم، خیلی جاها میشود پارامترها را کنار هم بگذاریم و طبق این به آثار موسیقی نمره بدهیم و با این روش بر اساس معیارهای مشخص کارهای خوب را بشناسیم. اگر ما پارامترها را نشاسیم و الکی به موسیقی نمره بدهیم، اوضاع از وضع موجود هم بدتر میشود امروز ذائقه موسیقیایی دنیا عوض شده و مردم سطحینگر شدهاند.

وی گفت: امروز فرزندان ما حافظ و مولوی نمیخوانند و با صائب تبریزی و پروین اعتصامی قهراند و در مقابل شعر رپ گوش میدهند. امروز دنیا، دنیای سطحی نگری شده است، با موسیقی بد، نقاشی بد، غذای بد طبیعی است که اتفاقات بدی رخ میدهد مدیران فرهنگی به هر قیمتی که شده است باید موسیقی خوب و فاخر را حفظ کنند و به مردم بگویند این موسیقی هویت و اعتقاد شما است، مظلوم نباید بمیرد، ظلم نباید باشد.

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشویق مردم برای حفظ اشعارحافظ و شنیدن موسیقی خوب ایرانی را راهی برای دوری از سطحی نگری دانست و گفت: امروز سیستم دنیا به سمتی پیش میرود که ما را سطحی نگر کند، باید به مردم یاد بدهیم که به عنوان یک ایرانی باید شعرهای حافظ را حفظ باشند و با موسیقی ایرانی آشنا شوند، دستگاه و ردیف، فرق شعر خوب و بد را بدانند، اینجاست که بسیاری از مشکلات حل میشوند.

ربوخه در پایان گفت: اگر درست به مردم خوراک و اطلاعات بدهیم مردم استقبال میکنند اما اگر غذای بد و سمی در جامعه توزیع کنیم اتفاقات دیگری رخ میدهد، اگر مردم باور کنند اثری خوب است میپذیرند. ما باید  به مردم آموزش بدهیم، در دنیا آموزش درجه اول است، ما از آموزش جدا افتادهایم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها