یازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی قروه آغاز شد

یازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی قروه با حضور شاعران ، ادیبان و فرهنگ دوستان سراسر کشور در شهرستان قروه آغاز شد.
کد خبر: ۳۱۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ - 24October 2018

یازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی قروه آغاز شدبه گزارش دفاع پرس از کردستان، امروز شهرستان قروه میزبان یازدهمین دوره کنگره سراسری شعر عاشورایی بود؛ مراسمی که با حضور شاعران و ادیبان سراسر کشور از جمله علیرضا قزوه و عبدالجبار کاکایی همراه بود و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی در این مراسم حضور یافتند.

در این مراسم «جلال قلعه شاخانی» مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه ۳۱۲ اثر به دبیرخانه کنگره سراسری شعر عاشورایی ارسال شده است اظهار داشت: این آثار در دو بخش زیر ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال به دبیرخانه کنگره ارسال شدند که در هر بخش ۳ نفر به عناوین برتر دست یافته‌‌اند و ۴ نفر نیز شایسته تقدیر هستند.

وی ادامه داد: کار داوری این آثار بر عهده سه داور توانمند کشور، آقایان عبدالجبار کاکایی، بهروز سپید نامه و افشین اعلا بوده است که سعی شد در کوتاهترین زمان آثار برتر معرفی شوند.

قلعه‌شاخانی به داوری بخش عکس جشنواره اشاره کرد و گفت: تعداد ۲۴۶ عکس به بخش دبیرخانه ارسال شد که توسط داوران مورد بررسی قرار گرفت که مربوط به بخش حرفه‌ای و موبایلی بوده است.

به گفته قلعه شاخانی در حوزه عکاسی نیز ۳ نفر در هر بخش به عناوین نخست دست یافته‌اند و ۴ نفر نیز به عنوان شایسته تقدیر شناخته شده‌اند.

وی ادامه داد: در بخش تعزیه و پرده خوانی نیز گروه ها از همدان کرمانشاه و کردستان حضور یافته‌اند که در مجموع ۹ اجرا خواهند داشت و از تمامی استان‌ها آثار به دست ما رسیده و در نهایت در حوزه شعر ۱۶ نفر و در حوزه عکس نیز ۱۰ نفر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

عبدالجبار کاکایی به عنوان نماینده داوران بخش شعر این کنگره در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: کیفیت آثار ارسالی به اعتقاد ما در درجه عالی و خیلی خوب است و این کار را بسیار سخت کرده بود.

وی با بیان اینکه تنوع آثار و کیفیت آثار نشان دهنده تلاش های جدی در این بخش بوده است، افزود: هنرهای اسلامی برای بیان اندیشه های دینی تلاش دارند که این حقیقت را نمی شود به راحتی بیان داشت

شعر کردستان به نوعی سال های زیادی است که کانون پر طپش شده و رشد قابل توجهی داشته و شاعران منطقه غرب شاعران برجسته جوانی هستند که حتی یک سر و گردن بالاتر از چهره های معاصر شعر هستند.

حجت‌الاسلام مهدی فرضی مسئول دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این افتخار بزرگی است که استان کردستان توانسته میزبانی این کنگره را در اختیار بگیرد و این نشانه همت مسئولین در این بخش بوده که یک رویداد جریان ساز فرهنگی را مدیریت می کنند.

وی ادامه داد: به دلیل توان و ارایه اشعار ناب و جدید و استفاده از ظرفیت‌های ادبی نو استان کردستان یک توان ناب در ارائه شعر داشته است.

فرضی یادآور شد: کنگره سراسری شعر عاشورایی جایگاه شعر را نه تنها در سطح استان کردستان بلکه در سطح کشور گسترش داشته است.

این مسئول اضافه کرد: وجود مقدس امام حسین (ع) یکی از عناصر وحدت جهان اسلام است و شخصیت ایشان مورد توجه و مورد پذیرش است و باید تلاش شود تا کنگره شعر عاشورایی بستر ساز شعر تقریب باشد و امروز نیاز به ان احساس می شود و باید ذهن جامعه شعر به سمت تقریب سوق داده شود که می توان تحول بزرگی در این زمینه ایجاد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار