رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:

روزشمارهای دفاع مقدس را نسل بعد به اتمام می رساند

روزشمارهای دفاع مقدس، آثار پژوهشی است که به دلیل سختی کار، فرآیند انتشار آن زمان بسیاری را می برد به همین خاطر چون پیش بینی کردیم ۵۷ جلد روز شمار باید منتشر شود، امیدواریم این تعداد روزشمار را نسل بعدی مرکز اسناد به پایان ببرد.
کد خبر: ۳۰۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸ - 01October 2014

روزشمارهای دفاع مقدس را نسل بعد به اتمام می رساند

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، دکتر حسین اردستانی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه در آیین رونمایی از چهار عنوان کتاب این مرکز، گفت: این مرکز هم زمان با عملیات فتح المبین با حضور راویان در کنار فرماندهان، فعالیت خود را آغاز کرده که در ادامه با انجام تحقیقات میدانی وسیع به همراه دست نوشته های این عزیزان، بخش زیادی از پژوهش ها و اسناد این مرکز را در بر می گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس هیچ گاه از سنت رفتاری و نظری خود عدول نکرده، افزود: مرکز اسناد در دو بخش پژوهش مستند و چاپ آثار بر اساس مستندات متقن تاریخی فعالیت می کند اما کار ویژه مرکز، تخطی نکردن از سنت تاریخ نگاری راویان دفاع مقدس در ارایه آثار است.

دکتر اردستانی با اشاره به اینکه این مرکز امسال۲۰عنوان کتاب را منتشر خواهد کرد، ادامه داد: همین تعداد کتاب اکنون در اختیار این مرکز جهت چاپ قرار دارد و چند اثر دیگر هم در اختیار مراکز پژوهشی برای بررسی آثاری که قرار است منتشر شوند، قرار دارد.

وی با اظهار این مطلب که به دلیل بزرگی کار جمع آوری و انتشار روز شمارها، سه جلد روزشمار دفاع مقدس با هم رونمایی می شود، بیان کرد: یکی از این چهار کتاب جدید که رونمایی شد، «اطلس خوزستان در جنگ ایران و عراق» است؛ این کتاب هفت سال در دست پژوهش و نظارت قرار داشت تا اینکه امسال به مرحله چاپ رسید. البته ناظر این کتاب هم امیر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و به نویسندگی«حبیبی» است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه با اظهار اینکه ۷۰ درصد جنگ در خوزستان بوده، درباره سایر آثار منتشر شده، عنوان کرد: «نظریه جنگ عادلانه» نوشته «زهرانی»، «همسفر» شرح مختصری از یکی از پشتیبانان راویان به نام «سید محمد موسوی» نوشته «مجید سامکهن» و کتاب«فرماندهان صدام» اثر ترجمه ای«حیدری» کتاب هایی هستند که رونمایی شد.

دکتر اردستانی گفت: اکنون کتاب های دفاع مقدس به مرحله ای رسیده اند که مستشرقین شرقی و غربی باید از این کتاب ها برای منابع خود استفاده کنند.

در ادامه حیدری مترجم کتاب«فرماندهان صدام» نیز تصریح کرد: نویسندگان آمریکایی برای مشابه سازی جنگ جهانی دوم با ژنرال های آلمانی مصاحبه کرده و بدین شکل آنها را تخلیه اطلاعاتی می کردند؛ شیوه ای که اکنون در مصاحبه با فرماندهان صدام دنبال می کنند نیز دنباله همان سیاست قدیمی آنها است.

سپس مجید سامکهن نویسنده کتاب«همسفر» هم در سخنانی عنوان کرد: بیشتر کتاب های دفاع مقدس، پیاده نوار هستند یعنی هر آنچه ضبط می شود را بدون دخل و تصرف منتشر می کنند ولی یک بخش دیگر کتاب ها، داستانی کردن زندگی نامه فرماندهان و شهدا است تا خواننده را بر خلاف شیوه«پیاده نوار»، همراه خود دنبال سازد./

انتهای پیام/             

نظر شما
پربیننده ها