صبح امروز

مراسم بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس در روستای دوتویه برگزار شد

مراسم بزرگداشت فرماندهان شهید جهان آرا، فکوری، فلاحی، کلاهدوز و نامجو در محل سقوط هواپیمای این فرماندهان در روستای دوتویه کهریزک برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹ - 29September 2014

مراسم بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس در روستای دوتویه برگزار شد

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، مراسم بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس صبح امروز با حضور امیر نامی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار فضلی جانشین ستاد مرکزی راهیان نور، حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم رئیس عقیدتی سیاسی ارتش، سردار روشن مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تهران، خانوادههای این شهیدان و جمعی از فرماندهان سپاه، ارتش و بسیج در محل سقوط هواپیمای C130 در روستای دوتویه در ده کیلومتری کهریزک برگزار شد.

در بخشی از این مراسم سرهنگ بازنشسته خلبان امیر صولتی، خلبان هواپیمای C130 که حامل شهیدان جهان آرا، فکوری، فلاحی، کلاهدوز و نامجو بود به بیان خاطراتی از روز حادثه پرداخت.

وی گفت: بعد از عملیات غرورآفرین ثامن الائمه که حصر آبادان شکسته شد، من، خلبانی هواپیمای C130 که حامل 43 نفر از جمله فرماندهان بزرگی مانند کلاهدوز، جهان آرا، فلاحی، نامجو، فکوری به همراه تعدادی از مجروحین را از اهواز به سمت تهران بر عهده داشتم، در ساعت 6 بعد از ظهر در نزدیکی تهران به دلیل اشکالات عمده ای که در سیستم برق و الکترونیک هواپیما رخ داد و به دلیل وجود قناتها و تپه ماهورهای بسیار در این منطقه با هماهنگی های انجام شده با برج مراقبت تهران ارتفاع خود را به 13 هزار پا کاهش دادم.

صولتی با بیان اینکه در هنگام کم کردن ارتفاع ناگهان متوجه شدم که تمام سیستم های ارتباطی هواپیما با برج مراقبت از کار افتاد، بیان کرد: با توجه به آموزش هایی که از قبل دیده بودم و برای جلوگیری از سقوط زود هنگام، ارتفاع هواپیما را به 7 هزار پا کاهش دادم. در این هنگام 4 موتور هواپیمای C130 از کار افتاد و هواپیما مانند یک تکه سنگ بزرگ در آسمان معلق شد. سرلشکر فکوری که خود از خلبان های برجسته جنگ بود به کابین خلبان آمد و ضمن چک کردن تمام سیستم های کنترلی هواپیما سعی کرد با صحبت های خود خونسردی من را حفظ کند.

وی ادامه داد: شهید فکوری با بزرگواری روحی که از او سراغ داریم برای رسیدگی به حال مجروحانی که در کابین هواپیما بودند کابین خلبان را ترک کرد و به کنار فرماندهان و سایر مجروحین برگشت. در این لحظه تمام تلاش من این بود که هواپیما را با توجه به تاریکی شب با حداقل خسارت به زمین بنشانم اما چون از قبل می دانستم که این منطقه از تهران دارای خاک سست و قنات های متعددی است لذا هواپیما را به میان دو تپه ماهور هدایت کردم در این هنگام هواپیما به شدت به زمین اصابت کرد به طوری که صدای انفجار مهیبی سراسر این منطقه را گرفت و از شدت نور انفجار، منطقه تا شعاع چند صد متری روشن شد.

صولتی اضافه کرد: من با همان جراحتی که برداشته بودم توانستم 23 نفر از جمله چند مجروح بد حال را نجات بدهم اما فرماندهان بزرگی که این هواپیما حامل آنها بود به دلیل این که در زیر بدنه در قسمت چپ مانده بودند امیدی به نجات دادنشان نبود. با کمک اهالی و مردم روستاهای اطراف و با کمکی که از هوانیروز دریافت کردیم توانستیم بسیاری از مسافران را نجات دهیم اما متاسفانه فرماندهان بزرگی همچون شهید جهان آرا، فکوری، فلاحی، کلاهدوز و نامجو به دیدار حق شتافتند.

در ادامه، ضمن رونمایی از نرم افزار زندگی نامه، عکس و اسناد شهدا که به همت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش طراحی و ساخته شده از خانواده های فرماندهان شهید و نیز پدر شهید محمد جهان آرا با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

در پایان مراسم نیز محل سقوط هواپیمای C130 گلباران شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار