شعار هفته ناجا تشریح شد

پلیس، تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار

سردار منتظرالمهدی، معاون اجتماعی ناجا با اعلام شعار امسال هفته ناجا « پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار» به تببین و توضیح مضمون این شعار پرداخت.
کد خبر: ۲۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰ - 20September 2014

پلیس، تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار

به گزارش دفاع پرس، سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی ناجا با اعلام شعار امسال هفته ناجا « پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار» به بسط و توضیح مضمون این شعار پرداخته و به نکاتی قابل توجه در این خصوص اشاره کرده که در ذیل میآید:

1- در جامعه ما همانند بسیاری از جوامع دیگر، پلیس درگیر چند ماموریت و مسئولیت پر اهمیت و حیاتی است.
 
از میان آن مأموریتهای نه چندان کم تعداد، دو مأموریت حفظ، بسط و تقویت امنیت جامعه و نظم و انتظام بخشی عمومی از اهمیت فزون تری برخوردارند. چه، تنها در ظل تحقق بیشینه ای این دو وظیفه و تکلیف بسیط و جامع است که جامعه، به مفهوم عام و فراگیر، فرصت مییابد تا از فرصتها و پتانسیلهای پرشمار خود بهره گیرد و گام در طریق و مسیر توسعه و بالندگی گذارند.
 
در تایید این ادعا شواهد پژوهشی و آماری فراوانی نیز میتوان نشان کرد. به عنوان مثال، یافته های متقن آشکار کرده اند.
 
دو مولفه «تراز امنیت جامعه» و «سطح نظم عمومی» همبستگی معنی دار و خطی با پیشرفت و توسعه جامعه دارند. به ویژه، این رابطه در جوامعی نیرومندتر است که پلیس توانسته است با بهرهگیری از تدابیر و اقدامات سازمان یافته و روشمند، امنیت و نظم را در جامعه نهادینه سازد و آن ها را به پدیدههای درون زاد تبدیل کنند.
 
2- گر چه بی نیاز به حجت بین تدابیر و اقدامات پلیس های کشورهای مهم جهان در ایجاد و بسط امنیت عمومی و نظم اجتماعی و نیز در انجام سایر ماموریتهای مهم آنها، شباهت های فراوانی وجود دارد، اما عنصر مهمی همچون بافت و ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه و نیز موقعیت تاریخی و شرایط اجتماعی و اقتصادی و امنیتی هر یک از جوامع مختلف مدیران و فرماندهان پلیس های آنها را ناگزیر به اتخاذ تدابیر معین و متمایز و بهرهگیری از راهبردها و خط مشیهای متفاوت می کنند.
 
پلیس جمهوری اسلامی ایران نیز با اذعان به این واقعیت و در چارچوب منویات رهبر فرزانه و اندیشمند انقلاب اسلامی، هرساله از مشی نوآورانه و نوینی برای تحقق حداکثری ماموریت های خویش بهره می گیرد. بخشی از این مشی و راهبرد هر ساله در قالب شعار هفته ناجا اعلام عام میشود تا یگانهای مختلف ناجا و یکایک نیروهای پلیس با نظارت مسئولانه و آگاهانه شهروندان محترم برای تحقق آن جهد و جد وقفه ناپذیر کنند.
 
3- ناجا برای هفته خود در سال جاری ( سال 1393) شعار «پلیس ؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار» را برگزیده است.
 
همانگونه که پیداست این شعار واجد سه عنصر کلیدی مهم است که اولا: پیوند و ارتباط وثیقی با یکدیگر دارند، ثانیا: هر یک از سه عنصر مذکور از بار مفهومی و معنایی ویژهای برخوردارند و ثالثا: هر سه عنصر هم به صورت منفک و هم در پیوند با یکدیگر، تکالیف و خط مشیهایی را بر دوش پلیس می گذارند.
 
4- مفهوم تلاش جهادی به عنوان نخستین عنصر مندرج در شعار به چند دلیل برگزیده شده است. نخست آن که رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سال 93 ( فرهنگ و اقتصاد؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی) بر مفهوم جهادی تاکید ورزیده اند تا همه ارگانها و مردم کشور در اقدامات و تلاش های خود مجدانه و با روحیه و اعتماد به نفس بالا گام فراسو بردارند.
 
دوم آنکه این عنصر ما را بر می انگیزد تا با شور و اشتیاق گام برداریم و هر نوع فرسودگی و خستگی و ملال را از میان برانیم. سوم آن که شواهد پژوهشی نشان داده است که مردم کشورمان از پلیس خود انتظار دارند تا همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس و نیز همانند لشگریان پیامبر و ائمه اطهار (ع)، هدفمند، با انگیزه، چالاکانه و با سرعت فراوان وظایف و ماموریتهای اساسی خود را محقق سازند.
 
5- دومین عنصر مندرج در شعار پلیس برای هفته ناجا در سال 1393  کارآمدی است. منظور از کارآمدی آن است که اقدامات هدفمند تا حصول به نتیجه رضایت بخش و مورد انتظار استمرار یابند. به تعبیر روشن تر، کار آمدی از جنس اثربخشی است و منظور از آن این است که اقدامات بتوانند در حیطههای معین به پیامدهای نیکو منجر شوند.
 
در قلمرو وظایف و اقدامات پلیس نیز زمانی میتوان از کارآمدی سخن گفت که ایمنی و آرامش شهروندان فزونی یافته باشد، جرم و کجروی در مسیر زوال قرار گرفته باشد و نظم و انضباط بسط و توسعه یافته باشد. نیازی به گفتن نیست که پلیس با گنجاندن این عنصر در شعار هفته ناجا در واقع خود را متعهد به تحقق این اهداف کرده است.
 
6- آخرین عنصر در شعار هفته ناجا اقتدار است. منظور از اقتدار آن است که پلیس کنش های هوشمندانه و ملاطفت آمیز و عاری از خشونت خود را با صلابت، قدرت و چابکی به سامان برساند. چه، از یک سو بر اساس شواهد پرشمار، مردم ایران پلیسی را دوست دارند که ماموریتهای خود را مقتدرانه انجام دهد. از دیگر سو، تکالیف و ماموریت هایی که با اقتدار به سامان برسند بیشتر قرین موفقیت و اثربخشی هستند.
 
از آن گذشته، اقتدار پلیس به خودی خود ایمنی و آرامش شهروندان محترم و بهنجار جامعه را دوچندان میسازد و ترس و اضطراب کجروان و بزهکاران را مضاعف می کند.
 
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با انتخاب شعار «پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار » برای هفته ناجا در سال پیش رو به شهروندان محترم نوید می دهد که:
 
- بر سرعت و دقت تلاشها و اقدامات خود در قلمرو امنیت و نظم اجتماعی و خدمت رسانی به شهروندان می افزاید.
 
- می کوشد تا اثربخشی و سودمندی اقدامات خود را بیش از پیش سازد.
 
- ماموریتهای خود را با روحیه و انگیزه عالی و به گونه ای مقتدرانه به سامان می رساند.
 
ناگفته آشکار است که همراهی و همگامی مستمر شهروندان همچون محرک نیرومندی عمل میکند که روحیه و اراده و انگیزه ما را برای بسط امنیت و انتظام در جامعه دو چندان میسازد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار