پیام امام خمینی (ره) به مردم یزد به‌مناسبت قیام دهم فروردین؛

دست از مبارزه برنمی‌داریم تا دموکراسی جایگزین دیکتاتوری‌ها شود

حضرت امام خمینی (ره) در پیام خود به مردم یزد اعلام کردند: به خواست خداوند متعال تا برچیدن بساط ارتجاعی شاهنشاهی و برپا کردن حکومت عدالت گستر اسلامی دست از مبارزه برنمی‌داریم تا حکومت دموکراسی به معنای واقعی جایگزین دیکتاتوری‌ها و خونریزی‌ها شود.
کد خبر: ۲۷۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰ - 21March 2018

پیام امام خمینی به مناسبت قیام مردم یزدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، پس از قیام مرکزی مردم قم در ۱۹ دی‌ماه سال ۵۷ که در پی درج مقاله اهانت‌آمیز «احمد رشیدی مطلق» در روزنامه اطلاعات صورت گرفت، این مردم تبریز بودند که در چهلم شهدای قم به صحنه آمدند و حماسه ۲۹ بهمن را خلق کردند.

سپس نوبت به یزد رسید، مردم یزد اربعین شهدای قیام تبریز را در دهم فروردین‌ماه سال ۵۷ همراه با مردم شهرهای قم، مشهد، کرمان، تبریز، اهواز، جهرم، شیراز، اصفهان و قزوین، گرامی داشتند؛ اما همه این‌ها از همان ۱۹ دی قم شروع شده بود، حادثه‌ای ماندگار که همچنان، سرآغازی برای پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال ۵۷ به شمار می‌رود.

مردم یزد به پا خاستند و چند روز متوالی به خیابان‌ها ریختند. جوشش مردم به نوعی از نهم و دهم فروردین‌ماه آن سال آغاز شد و آیت‌الله صدوقی، مردم را به تعطیلی عمومی و اجتماع در مسجد جامع شهر یزد دعوت کرد. سخنرانی و خواسته ایشان مبنی بر ضرورت بازگشت حضرت امام از تبعید و آزادی زندانیان سیاسی، بار دیگر مردم را به خیابان‌ها کشاند و این تظاهرات‌ها تا دوازدهم فروردین‌ماه ادامه یافت و شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که یک سال دیگر و درست در همین روز، مردم انقلابی ایران، رفراندوم جمهوری اسلامی را برگزار خواهند کرد.

امام خمینی (ره) به مناسبت قیام مردم یزد پیامی را برای مردم این دیار قهرمان مخابره کردند و با ابراز همدردی با مردم مسلمان و خانواده شهدای دهم فروردین یزد چنین گفتند:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و تحیت بر مؤمنین محترم یزد و سایر شهر‌هایی که با خون خود بزرگداشت اربعین خونین تبریز را گرامی داشتند.

مع‌الأسف ما باید در این اربعین بعد اربعین، بلکه در اربعین‌های ۵۰ ساله‌ی دوره سیاه و عزای این ملت بزرگ، در حوادثی که در این ۵۰ سال از اختناق، قتل، حبس، تبعید و بالاتر از آن از ورشکستی اخلاقی و فرهنگی به دست این دودمان نشان داد که در عقب نگه داشتن و به فساد گرایاندن و به فحشا کشاندن نسل جوان ما نقش بزرگی داشته‌اند، و الحق مأموریت را خوب انجام دادند، در سوگ بنشینیم و در هدر دادن مخازن زیرزمینی و از آن مهم‌تر مخازن روی زمینی که نسل جوان است در عذاب باشیم. در کودتای انگلیس به دست رضاخان و آمریکا به دست محمدرضا خان در سوگ باشیم.

در منطق شاه و مزدوران وابسته‌اش، اهالی محترم تبریز که یکپارچه به پا خواستند و با فریاد «مرگ بر شاه» زمین را لرزاندند تعدادی از بیگانگان بودند که از خارج مرز به طور قاچاق وارد شده بودند و شما اهالی محترم یزد که دلاورانه قیام نمودید و با تعطیل عمومی و شعار متداول «مرگ بر شاه» عامل آمریکا را دیوانه‌تر کردید. معدودی هستید که از آن طرف مرز به صورت غیرقانونی وارد یزد شدید؟!

اهالی ایران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب که یکپارچه از شاه متنفرند، ایرانی نیستند. اینان همگی به صورت قاچاق وارد ایران شده‌اند؟!

در این منطق، ایرانی خلاصه می‌شود در شاه و دار و دسته‌اش و از مستشاران و کارمندان آمریکایی، انگلیسی و روسی و صهیونیستی، غارت‌گران بین‌المللی که اقتصاد ایران را قبضه کرده‌اند.

ما که با این منطق‌ها روبه‌رو هستیم، به خواست خداوند متعال تا برچیدن بساط ارتجاعی شاهنشاهی و برپا کردن حکومت عدالت گستر اسلامی دست از مبارزه برنمی‌داریم تا حکومت دموکراسی به معنای واقعی جایگزین دیکتاتوری‌ها و خونریزی‌ها شود.

اکنون برای نیل به این مقصد انسانی و اسلامی، بر همه طبقات است که یک دل و یک جهت به پا خیزند؛ و با درک شرایط زمانی و مکانی، شعار دهند و از خواست‌هایی که در نهایت اثبات نظام شاهنشاهی و زیر پا گذاشتن خون‌هایی به ناحق ریخته شده مردم این مرز وبوم است، احتراز کنند؛ و نقطه اصلی همه جنایات را که شخص شاه است نشان دهند و گرفتاری‌های ملت را در این حکومت ارتجاعی، گوشزد جهانیان کنند.

سران قوم باید ملت را در مسیری که یافته است و دشمن را شناخته به قیام دست زده است هدایت و پشتیبانی کنند و در این موقع بسیار حساس ملت را از مسیر انتخابی‌اش با کج‌روی‌ها منحرف نکنند.

امروز ملت شجاع با یافتن راه خود، به پاخاسته و به بهانه‌ی بهانه‌جویان خاتمه داده، راه عذر‌ها منقطع شده و در پیشگاه ملت پذیرفته نیست و در پیشگاه مقدس حق تعالی هیچ‌گاه پذیرفته نبوده است.

آیا کسانی که عذرتراشی می‌کنند و مهر سکوت را نمی‌شکنند و گاهی به سکوت توصیه می‌کنند، می‌دانند چه تحولاتی در شرف تکوین است؟

کسانی که از حال این ملت رنج دیده در این ۵۰ سال آگاهند و به سرنوشت ایران علاقه دارند، از جمیع طبقات، از کارگر تا دهقان، از دانشجویان قدیم تا دانشگاهی، از لشکری تا کشوری، باید بدانند به دست اوردن آزادی در برکنار شدن شاه و دودمان اوست، که دشمن سرسخت ملت و نقطه اصلی بدبختی است؛ و تصور آن‌که بدون کنار رفتن و انتقام از او آرامش ملتی که همه چیزش به دست او به باد رفته است به او برگردد خیالی است باطل. از خداوند متعال، وحدت کلمه مسلمین و به‌خصوص ملت سربلند ایران را خواستار و قطع ایادی اجانب و عمال آن‌ها را امیدوارم.

روح الله موسوی الخمینی

۲۱ جمادی الاول ۱۳۹۸

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار