حجت الاسلام علی محمدی:

تولید علم و فناوری موضوعات جدید برای وقف است/ در موقوفات قرآنی کمبود وجود دارد

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با اشاره به موضوعات جدید برای وقف گفت: برنامه‌ریزی برای تشویق مردم نسبت به ایجاد موقوفات در جهت تولید علم و فناوری صورت گرفته که یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه است.
کد خبر: ۲۶۶۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ - 14November 2017
تولید علم و فناوری موضوعات جدید برای وقف است/ در موقوفات قرآنی کمبود وجود داردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری دهه وقف و رونمایی از آثار برگزیده کمپین «واقف باشیم» صبح امروز (سه شنبه، ۲۳ آبان) با حضور «حجت الاسلام علی محمدی» رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و «عیسی علیزاده» مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد.

حجت الاسلام علی محمدی ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله استان کرمانشاه اظهار داشت: امام صادق فرمودند: «بهترین یادگاری که برای هر فردی ماندگار است، فرزند نیکوکار، سنت حسنه و سوم صدقه جاریه است که بعد از خودش استمرار داشته باشد» که در روایات از صدقه به وقف یاد شده است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف اختصاص به اسلام ندارد بلکه پیامبر اسلام (ص) این حکم را کمال بخشید و آن را گسترش داد. وقف در موضوعات مختلف به دولت و ملت کشورمان خدمات رسانی داشته و دارد.

وی افزود: یکی از خدمات مهم موقوفات خدمات درمانی در دولت و ملت است. بیش از ۱۴۰۰ موقوفه درمانی وجود دارد. طبق آمار ۲۵ درصد بیمارستان های کشور موقوفه است که حدود ۱۳۳ بیمارستان در سراسر کشور است. بیش از ۶ هزار موقوفه در بحث علمی و پژوهشی وجود دارد. ۱۴۰۰ مدرسه آموزش و پرورش یکی از خدمات ارزشمند این عرصه است.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: خدمات فرهنگی و عبادی از جمله مساجد، حسینیه ها و تکیه ها در سطح کشور وجود دارد. ۷۰ هزار مسجد، ۱۵ هزار حسینیه موقوفه در سراسر کشور در طول سال به مردم خدمات رسانی می کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با اشاره به اقدامات مدیریتی موقوفات خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۹۱ تا به امروز اسناد وقف نامه ها مطالعه و در سامانه ثبت شد . این حرکت بی نظیر باعث شد ۵۰۰ هزار صفحه وقف نامه مطالعه و در سامانه به ثبت رسید تا حفظ و نگهداری نیت موقوفه ها مشخص شود.

وی گفت: بیش از ۷۰ هزار سند رسمی تا به امروز برای موقوفات به ثبت رسیده است. ۱۸ تفاهم‌نامه برای رفع مشکلات موقوفات و مشکلات مردم امضا شد که ۱۶ تفاهم‌نامه از این میان اجرایی شد؛ همچنین بیش از ۵ هزار میلیارد تومان مطالبه از موقافت از دستگاه های دولتی وجود داشت که مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: عمران و آبادانی املاک موقوفه یکی از وظایف سازمان اوقاف است. شناسایی و برنامه ریزی برای نوسازی بیش از ۱۵ رقبه انجام شد که نیازمند بیش از ۲۰ هزار میلیارد بودجه هستیم. پیگیری حق و حقوق موقوفات و شناسایی مستاجرین اقدام مهمی است که در گذشته وجود نداشت که از دیگر برنامه هایی است که صورت گرفت.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف ادامه داد: تعریف شاخص بهره وری یکی دیگر از اقداماتی است که با در نظر گرفتن ۲۰۰ شاخص بهره برداری با کمک اساتید دانشگاه و به کارگیری ۱۶ شاخص در این عرصه اتفاق مهم صورت گرفته است.
 
وی درباره مدیریت بقعه امامزادگان نیز گفت: انتخاب هیئت امنا از میان مردم در سراسر کشور با در نظر گرفتن سوابق و شناسایی وضعیت امام زادگان صورت گرفت. ۵۲ درصد از امام زادگان هیچ گونه درآمدی ندارند و اگر بخواهیم همه بقاع کشور خدمات فرهنگی داشته باشند حدود ۷ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است.

محمدی اظهار داشت: مدیریت فرهنگی امام زادگان با محوریت برنامه های دینی و تبلیغی فعالند که تا پایان سال ۱۳۸۸ نماز جماعت امام زادگان کمتر از ۵۰۰ بقعه بود و از آن تاریخ به بعد در ۱۳۰۰ بقعه نماز جماعت برگزار می شود. تعداد اعزام روحانی و مبلغ در امام زادگان و حسینیه ها بیش از ۵۳ هزار مبلغ بوده است همچنین راه اندازی مراکز قرآنی و فرهنگی در ۲۹۰۰ بقعه سراسر کشور صورت گرفته است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف گفت: ۴۰۰ هزار نفر در مسابقات قرآنی سال جاری شرکت کردند. ۳ میلیون از دانش آموزان در این برنامه ها شرکت داشتند.
 
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۹ تا کنون ۱۵ هزار و ۶۱۷ موقوفه به ثبت رسیده است، اظهار داشت: برنامه ریزی برای تشویق مردم نسبت به ایجاد موقوفات در جهت تولید علم و فناوری صورت گرفته که یکی از مهمترین نیازهای جامعه است. ما امروز موقوفات قرآنی کم داریم که باید مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که ۷۰ درصد مردم نسبت به وقف و کارکردهای آن بی اطلاع هستند.

«عیسی علیزاده» مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در این نشست اظهار داشت: سازمان زیباسازی فرهنگ سازی نیز در جهت تحقق بیشتر حقوق شهروندی و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان از ظرفیت تبلیغی استفاده می کند.

وی گفت: «همه واقف باشیم» سومین برنامه ای است که با همکاری سازمان اوقاف انجام می دهیم. شورای تخصصی را با هدف معرفی «وقف» ایجاد کردیم و پیام های وقف را در یک کارگاه فرهنگی در استان فارس برگزار کردیم که بر روی ۴۰۰ سازه تبلیغی سطح شهر اکران شد.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران عنوان کرد: ما از زبان هنر استفاده کرده و ظرفیت کاریکاتور را در بحث وقف مورد استفاده قرار دادیم.

حجت الاسلام شرف خانی دبیر دهه وقف نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: روز پنج شنبه ۲۵ آبان شروع دهه وقف است. این روز به عنوان روز وقف در تقویم درج شده و عنوان آن را «وقف، رسانه و بسیج مردمی» قرار دادیم.

وی ادامه داد: دیدار با مراجع تقلید در قم از جمله برنامه‌های این ایام خواهد بود. نشست های صنفی، همایش یاوران وقف با نگاه تجلیل وافقین خیراندیش نیز انجام خواهد شد.

دبیر دهه وقف خاطر نشان کرد: برنامه های ملی این ایام به صورت سازمانی از فردا با تجدید میثاق با آرمان های حضرت امام خمینی (ره) صورت خواهد گرفت. بازدید نماینده ولی فقیه از باشگاه خبرنگاران جوان و برخی دیگر از رسانه ها نیز در نظر گرفته شده است. نشست خانواده، وقف و علم و فناوری از جمله دیگر فعالیت های این ایام خواهد بود.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار