«لاریجانی» در دیدار با رئیس مجلس قرقیزستان:

اتاق‌های بازرگانی ایران و قرقیزستان نقش موثری در گسترش روابط تجاری دارند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد تا به منظور شناخت زمینه‌های فعالیت تجاری، اتاق بازرگانی دو کشور با یکدیگر مذاکراتی داشته باشند‌.
کد خبر: ۲۳۶۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶ - 24April 2017
به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «علی لاریجانی»، رییس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه) در دیدار با آقای «چینی بای تور سونبکوف»، رئیس مجلس قرقیزستان اظهار داشت: روابط  سیاسی دو کشور خوب و صادقانه است و هر دو کشوری مسلمان و ساختاری دموکراتیک داریم.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور قرقیزستان به ایران، 7 سند همکاری به امضاء رسید که در بین آن، سند همکاری طولانی مدت و همه‌جانبه از اهمیت خاصی برخوردار بود و ما در پارلمان ایران هرکمکی که بتواند به ارتقاء سطح روابط دو کشور کمک کند، انجام می‌دهیم.

لاریجانی با اشاره به زمینه‌های موجود برای فعالیت‌های دو جانبه، تصریح کرد: در ایران و قرقیزستان توانمندی‌ها و زمینه‌های مختلفی برای تبادلات دوجانبه وجود دارد اما باید مشکلات موجود را سازماندهی کرد و شرکت‌های بزرگ از دو طرف معرفی شوند تا بتوان گام‌های موثری در حوزه‌های اقتصادی  برداشت.

رییس مجلس در ادامه با اشاره به دو مانع گسترش همکاری‌های دوجانبه، گفت: عدم وجود همکاری‌های بانکی و نبود پرواز مستقیم میان دو کشور، از جمله مواردی است که ضرورت دارد از سوی هر دو کشور موردبررسی قرار گرفته و راه‌حلی برای آن در نظر گرفته شود.

وی همچنین همکاری بین ایران و قرقیزستان برای مبارزه با مواد مخدر و افزایش سطح همکاری‌های امنیتی را از دیگر موارد قابل بحث دانست.

لاریجانی با اشاره به  لزوم فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان تاکید کرد: گسترش خطوط ریلی، جاده‌ای و هوایی قطعا راه‌های همکاری‌های تجاری را برای تجار و توریستها تسهیل کرده و آنان رغبت بیشتری برای انجام آن خواهند داشت.
همچنین در این دیدار «چینی بای تور سونبکوف» گفت: روابط سیاسی و دوستانه ای میان دو کشور حاکم است و اختلاف نظر اصولی میان ما وجود ندارد و باید همکاری 25 ساله میان دو کشور بالاخص همکاری‌های مشترک در سازمان‌های بین‌المللی را در اینجا تبریک بگویم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این سالها راه پرفراز و‌نشیبی را طی کرده است تا به جایگاه کنونی دست یافته و این مایه مباهات است.

رئیس مجلس قرقیزستان با اشاره به شخصیتهای بزرگی که در ایران شکل‌گرفته اند اشاره کرد و اظهار داشت: مردم ما شیفته «عمرخیام، ابن سینا، حافظ، سعدی» و دیگر شخصیت‌ها هستند و جامعه ما تحت تایر این افراد رشد کرده است.

وی با ابراز خشنودی از سفر رییس جمهور قرقیزستان به ایران، تصریح کرد: پس از این سفر سطح روابط میان دو کشور رشد خیلی خوبی داشت و ما آمادگی داریم تا در راستای عملی نمودن توافقات، از ساختارهای دولتی و غیر دولتی استفاده نماییم.

«چینی بای تور سونبکوف» با اشاره به تصمیات دولت قرقیزستان جهت تسهیل روابط دو کشور اظهار داشت: ایرانیان از این پس می‌توانند به عنوان توریست و یا تاجر در مدت سه روز موفق به اخذ ویزا شده و به این کشور سفر نمایند و ما امیدواریم با اینگونه تصمیمات به گسترش روابط کمک کنیم.

وی درخصوص روابط بانکی میان دو کشور اظهار داشت: بانک‌های خصوصی در کشور ما برخی از فعالیتهایشان را آغاز کرده‌اند و مسئولین ما درخصوص سایر بانکها هم دستور مساعد جهت رفع موانع موجود داده اند.

«سونبکوف» با بیان اینکه ایران کشوری پیشرفته در زمینه کشاورزی، تکنولوژی و فناوری است افزود: امیدواریم که سرمایه‌گذاران ایرانی رغبت بیشتری به فعالیت در قرقیزستان داشته باشند تا بتوانیم در زمینه‌های انرژی، دامداری و کشاورزی با یکدیگر همکاری نماییم.

رئیس مجلس قرقیزستان همچنین خبر از مذاکرات شرکت‌های هواپیمایی به منظور برقراری پروازهای مستقیم میان ایران و قرقیزستان را داد.

وی در پایان از رییس مجلس شورای اسلامی دعوت نمود تا به قرقیزستان سفری داشته باشد.

پایان پیام/

نظر شما
پربیننده ها