آیت الله خاتمی:

دانشگاه جای پناه‌گیری سیاسی نیست

نایب‌رئیس مجلس خبرگان گفت: دانشگاه‌ها نباید جولانگاه گروه‌ها باشند و با نگاه سیاسی اداره شوند، دانشگاه جای پناه‌گیری سیاسی نیست.
کد خبر: ۲۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳ - 04July 2014

دانشگاه جای پناه‌گیری سیاسی نیست

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، آیتالله "سید احمد خاتمی" امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در بیست و نهمین محفل انس تیمهای اضطراری دوران دفاع مقدس و اعضای بسیج جامعه پزشکی که بعد از ظهر دیروز در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: برای بررسی اینکه بدانیم روشنفکر کیست آن را باید از دیدگاه قرآن بسنجیم و ببینیم قرآن چه کسانی را روشنفکر میداند.

وی ادامه داد: روشنفکری در کشور ما به اعتراف کسانی که در این عرصه کار کردهاند تولدی صادراتی داشته است و از غرب همراه با منافع و ضررهایی به کشور صادر شده است.

آیت الله خاتمی گفت: با این وجود انقلاب روشنفکری را جهت داده و روشنفکری دینی را احیا کرده است. چرا که قبل از انقلاب حتی نماز خواندن یک جهاد محسوب میشد اما پس از انقلاب و در دوران جنگ میدیدیم که متخصصان ما در تیررس گلوله دشمن مجروهان را درمان میکردند.

امام جمعه موقت تهران گفت: از نگاه قرآن اولین ویژگی روشنفکر این است که علم و دانشش را در خدمت اعتقادش به کار بگیرد. در ابتدای انقلاب زمانی که صحبت از دانشگاه اسلامی شد برخیها معتقد بودند اصطلاحات علمی با اسلام منافاتی ندارد در حالی که جهتها فرق میکند و استادی که خدا را باور دارد در تدریس خود نشانههای خدا را میبیند.

وی با اشاره به اینکه روشنفکر قرآنی علمش را در اختیار اعتقادش میگذارد گفت: اگر استادی ملحدانه و منکرانه حرف بزند و ذات مقدس و ارزشها را انکار کند روشنفکر است اما از نوع غربی چرا که روشنفکر قرآنی لااُبالی نیست.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: فردی که روشنفکر غربی است کسی است که به اعتقادات مردم پشت پا میزند و همهچیز را مسخره میکند این در حالی است که محیط باید پاک باشد و در چنین محیطهایی باید متعهد پرورش داده شود.

وی تصریح کرد: استادان و پزشکان بسیجی باید به بسیجی بودن خود افتخار کنند و اگر کسی اظهارنظر غلطی به ولایت کرد بسیجی بودن خود را نشان دهند و طوری نباشد که بیدینها به راحتی تظاهر کنند و ما به دین خود بترسیم و مرهون جبر باشیم.

نایبرئیس مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ماهواره اشاره کرد و گفت: امروز ماهواره مسئلهای نیست که خطرش بر اهلش پوشیده باشد ما این ابزار را خطرناک نمیدانیم اگر مصارف الهی را منتشر کند، آنچنان که مجمع جهانی اهل بیت این کار را کرده و بنده نیز عضو آن هستم.

آیتالله خاتمی اشاره کرد: ما با رادیو و تلویزیون مخالف نیستیم، بلکه با محتوای آن مخالف بودهایم و امروز محتوای برنامههای ماهوارهای مأموریت اعتقادزدایی، اخلاقزدایی، عفتزدایی و انقلابزدایی را دنبال میکند.

امام جمعه موقت تهران گفت: کسانی که با فیلترینگ مخالفت میکنند حتماً ماهواره را نشناختهاند چرا که برنامههای ماهوارهای بیگانه روشن هستند که با مأموریت خاص میآیند و ما وظیفه داریم حدود اسلامی را اجرا کنیم و تا جایی که میشود آن را حفظ کنیم.

آیتالله خاتمی گفت: اینکه بگویند چون سفره گناه جمع نمیشود ما هم آن را رها کنیم نمیشود. ما وظیفه داریم دسترسی به شبکههای ماهوارهای آلوده آسان نباشد. این تکلیف شرعی ما است و مصداق نهی از منکر است.

امام جمعه موقت تهران داشتن دانش واقعی، دانش الهی، انس با قرآن و عبرتآموزی را از ویژگیهای روشنفکر قرآنی عنوان کرد و گفت: دانشگاهها نباید جولانگاه گروهها باشند و با نگاه سیاسی اداره شوند، دانشگاه جای پناهگیری سیاسی نیست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار