ابهام در مذاکره مستقیم نمایندگان سوریه و مخالفان مسلح در آستانه

با وجود پیش بینی اولیه احتمال برگزاری نخستین مذاکرات دوجانبه بین هیات های دولت سوریه و نمایندگان گروههای مسلح شرکت کننده در نشست سوری آستانه، اجرای این برنامه در ابهام قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۲۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰ - 23January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، امروز (دوشنبه) همزمان با آغاز مذاکرات سوری اعلام شد که امکان دیدار بین «بشار جعفری» رئیس هیات نمایندگی سوریه با «محمد علوش» سرپرست گروههای مخالف مسلح با میانجیگری «استفان دی میستورا» نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه وجود دارد.

پایگاه رادیو روسی اسپوتنیک ساعتی پس از انتشار این خبر، نوشت: شرکت کنندگان در مذاکرات آستانه هنوز در باره نشست مستقیم طرفین درگیر توافق نکرده اند.

همچنین بشار الجعفری نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل پس از دور نخست نشست اعلام کرد که مخالفین دولت رفتار تحریک آمیزی نشان دادند.

وی افزود: نکته شگفت انگیز این بود که رفتار دیپلماتیک را رعایت نمی کردند و سرپرست هیات نمایندگی گروههای مسلح متنی را خواند که ربطی به نشست نداشت، بلکه در برگیرنده حمایت از جنایت جنگی «جبهه النصره» در منطقه عین الفیجا و وادی برادی است و سرشار از رفتارهای مغرورانه نسبت به اهمیت این نشست و شرکت کنندگان بود.

بشار جعفری همچنین اعلام کرد که سوریه علاقه ای به شکست مذاکرات آستانه ندارد و هیچ وقت بخشی از سناریوی ناکامی گفت وگوها نخواهد شد.

مذاکرات دو روزه نمایندگان دولت سوریه و گروههای مسلح مخالف با حضور هفت هیات از جمله ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان نشست تا فردا ادامه دارد.

همه روند این مذاکرات دو روزه پشت درهای بسته برگزار می شود، ولی بخش های غیرمحرمانه گفت وگوها برای خبرنگاران که خارج از هتل محل برگزاری اجلاس مستقر هستند، از طریق ویدیو کنفرانس پخش خواهد شد.

محور مذاکرات دو روزه در هتل ریکسوس با حضور حسین جابری انصاری و سدات اونال معاونان وزارت خارجه ایران و ترکیه و سرگئی لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، تقویت و پایداری آتش بس سوریه برقرار شده از 10دی ماه و راهکارهای رسیدن به حل سیاسی بحران این کشور است.

نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.

ایران، روسیه و ترکیه سه کشور مبتکر آتس بس سوریه برقرار شده از 10 دی ماه و همچنین برگزاری مذاکرات آستانه هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار