انتقاد عفو بین الملل از آواره بودن کردها در ترکیه

گروه عفو بین الملل روز سه شنبه با انتشار گزارشی انتقادآمیز در مورد ترکیه اعلام کرد که مقام های این کشور دهها هزار نفر را در جریان عملیات امنیتی از یک منطقه عمدتا کردنشین در جنوب شرقی ترکیه به زور بیرون رانده اند.
کد خبر: ۲۱۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱ - 06December 2016
به گزارش گرو سایر رسانه های دفاع پرس، گروه عفو یادآور شد که مقام های ترکیه همچنین با سلب مالکیت کردها و در هم کوبیدن منازل مسکونی آنها مانع بازگشت شان به این منطقه شده اند.
 
«جان دال هوی» سن مدیر بخش اروپای عفو بین الملل گفت: یک سال پس از اعمال ممنوعیت رفت و آمد شبانه روزی در منطقه سور (در شهر دیاربکر)، هزاران نفر بی خانمان شده اند و با آینده ای نامطمئن در فضایی کاملا سرکوبگر مواجه هستند.
 
سور منطقه ای تاریخی در شهر دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه است که در سطحی گسترده از سوی کردهای این کشور به عنوان پایتخت منطقه ای شان تلقی می شود.
 
در پی لغو آتش بس بین دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در جولای 2015، درگیری ها بین دو طرف شدت یافت و در بخش های وسیعی از منطقه سور در دسامبر 2015 ممنوعیت رفت و آمد اعلام شد.
 
در همین حال، عفو بین الملل در گزارش خود که همزمان با سالگرد آغاز ممنوعیت آمد و شد در منطقه سور منتشر شد، از مقام های ترکیه به دلیل به ویرانی کشاندن زندگی مردم عادی به بهانه تامین امنیت، انتقاد کرد.
 
این گروه مدافع حقوق بشر تخمین زد که بیش از 500 هزار نفر در شرق و جنوب شرقی ترکیه به دلیل سخت گیری های اعمال شده از سوی مقام های دولتی بی خانمان شده اند.
 
نیروهای مرتبط با پ ک ک که بسیاری از آنها جوان هستند، در مناطقی از جمله منطقه سور که قصد دارند در آن ادعای خودمختاری کنند، خندق حفر کرده، موانعی نصب کرده و بمب کار گذاشته اند.
 
اتحادیه اروپا، آمریکا و ترکیه، پ ک ک را یک سازمان تروریستی معرفی می کنند.
نظر شما
پربیننده ها