به قلم رضا خدری نگاشته شد

خونین شهر تا خرمشهر ازنگاه شاهدان عینی

کتاب از خونین شهر تا خرمشهر به قلم رضا خدری نگاشته شده و مصاحبه های متعددی با شاهدان عینی، رزمندگان دوران دفاع مقدس، خانواده های شهدا و ساکنان قدیمی خرمشهر در این کتاب گردآوری شده است.
کد خبر: ۱۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰ - 23April 2014

خونین شهر تا خرمشهر ازنگاه شاهدان عینی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب از خونین شهر تا خرمشهر در چهار فصل مصاحبه ها یی را با شاهدان عینی ، رزمندگان اسلام، خانواده های شهدا جانبازان و آزادگان را جمع آوری کرده و تصاویر مرتبط و متعددی را در لابلای مصاحبه ها و در بخش پایانی کتاب یرای مخاطبان ارائه کرده است.

بیان خاطرات ناگفته و دردناک و نحوه شهادت برخی از رزمندگان از جمله ویژگی های این کتاب است که به قلم خبرنگار دوران دفاع مقدس نگاشته شده است.

در ابتدای این کتاب مقدمه ای از استاد حسن هانی زاده مفسر سیاسی خاورمیانه در مورد خرمشهر و نویسنده کتاب آمده است.

در این بخش آمده است، " در این کتاب نویسنده کوشیده تا صادقانه رخدادهای جنگ را از زبان شاهدان عینی، رزمندگان و خانواده شهدا با رعایت امانت داری به قلم نگارش در بیاورد."

در فصل اول یاد شهدای عزیز و خاطرات رزمندگان اسلام به همراه اسامی 132 پاسدار شهید خرمشهری آورده شده است.

در این فصل عکس هایی از پاسداران شهید به همراه توضیحاتی مختصر در زیر هر عکس آمده است. همچنین در این بخش رزمندگان و خانواده های شهدای خرمشهر معرفی شدند و خاطراتی که درباره 45 روز مقاومت مردم خرمشهر و آزادسازی آن بیان شده است.

در این بخش از کتاب یادی از شهید بهنام محمدی شده : عباس حربی رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس درباره این شهید گفت:" طبق گفته شاهدان عینی در یکی از روزهای اولیه جنگ عده ای از عراقی ها بهنام را در یکی از خیابان های خرمشهر اسیر می کنند پس از حدود سه ربع ساعت بهنام بازگشت و از او سوال کردیم چطور فرار کردی گفت، گول شان زدم. او با گریه عراقی ها را فریب می دهد که دنبال مادرش می گردد و از طرف دیگرگونی مهمات را پنهان می کند، به علت جوا ن بودنش بچه ها مرتب دور می کردند ولی به هر بهانه ای باز پیش رزمندگان می آمد."

مصاحبه با جراح و پزشکان زمان جنگ، رییس انجمن موسیقی ارشاد خرمشهر و استاد هانی زاده مفسر سیاسی خاورمیانه و خبرنگار جبهه و جنگ از دیگر بخش های این کتاب است.

در صفحه 81 این کتاب یادی از شهید غلامرضا رهبر مجری و گزارشگر صدا و سیمای آبادان می شود.در ادامه این کتاب مصاحبه ای از مهندس مهدی چمران رزمنده و رییس شورای اسلامی شهر تهران آورده شده است.

مصاحبه با ساکنان قدیمی خرمشهر و امدادگران زن در دوران دفاع مقدس و کوچک ترین رزمنده دفاع مقدس ازجمله بخش های دیگر این کتاب است.

در صفحاتی از این کتاب به معرفی شهدایی چون شهید جهان آرا و برادران شهید ارجعی از زبان مردم بومی خرمشهر پرداخته می شود.

در صفحه 155 کتاب مصاحبه ای از مهدی طحانیان نوجوان اسیر 13 ساله ای که در اردوگاه عراقی ها زن خبرنگار خارجی را مجبور به حفظ حجاب کرد، آورده شده است. در این بخش از نحوه اسارت و خاطرات دوران دفاع مقدس آزاده طحانیان مطالبی عنوان شده است.

در فصل دوم کتاب نیروی دریایی خرمشهر در آغاز جنگ تحمیلی معرفی شده و مصاحبه هایی از سردار محمد رضا اسکندری که خود از مدافعین و جانبازان خرمشهر است دراین فصل مطرح شده است.

یکی دیگر از مصاحبه شوندگان این کتاب دریادار حبیب الله سیاری است که به بیان مقاومت 45 روزه مردم خرمشهر می پردازد. دریادار سیاری در این بخش از کتاب به معرفی روز 24 مهرماه سال 59 که خونین ترین روز نبرد شهری در خرمشهر بود می پردازد.

ناخدا علی جعفری جبلی، صمد مجاور محله، سرتیپ دو شریفی راد، سرتیپ دو آزاده نیاز علی داوری، ناخدا سوم جانباز محمد فتاحی از دیگر مصاحبه شوندگان نیروی دریایی هستند.

در صفحات پایانی کتاب بهزاد خدری ناوسروان جانباز بازنشسته نیروی دریایی به بیان حماسه مردم خرمشهر و اعزام وی  در قالب لشگر 55 نیروی زمینی اصفهان به صورت داوطلبانه به منطقه سوم خرمشهر جهت پاکسازی و عقب راندن نیروهای متجاوز عراقی پرداخته می شود.

در پایان فصل دوم کتاب از خونین شهر تاخرمشهر تصاویری از رزمندگان خرمشهر و تکاوران نیروی دریایی ، غواصان نیروی دریایی و دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در زمان هجوم عراقی ها به خرمشهر به همراه دیگر تکاوران نقش عمده ای در دفاع از این شهر داشتند.

در فصل سوم کتاب جانفشانی و فداکاری عکاسان دفاع مقدس به همراه بیوگرافی کوتاه از آن شهید و یا جاوید الاثر آورده شده است .

در فصل پایانی کتاب از خونین شهر تا خرمشهر فرمایشات و آلبوم عکس مقام معظم رهبری در جبهه ها آورده شده است.دلایل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر از نظر رهبرمعظم انقلاب ، فرازی از خاطرات مقام معظم رهبری در جبهه های خرمشهر و آبادان از جمله عناوین این فصل است.

اسامی خیابان ها و میدان های تغییر نام یافته در خرمشهر در آخرین صفحه از این کتاب آورده شده است.

شایان ذکر است، این کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال جاری عرضه می شود.

این کتاب از سوی انتشارات سنا در شمارگان 1500 نسخه به چاپ رسیده است، علاقه مندان برای مطالعه حماسه مردم خرمشهر و مطالعه اسناد و تصاویردوران دفاع مقدس که در این کتاب جمع آوری شده با شماره مرکز پخش 09196319940 و 093825 74494 تماس حاصل کنند.

 

 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار