امیر دریادار جعفری طهرانی در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

ایران دست قدرت‌های فرا منطقه‌ای را از اقیانوس هند کوتاه می‌کند

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش گفت: حذف نیروی دریایی ایالات متحده امریکا از عضویت ناظرین اقیانوس هند که با رأی منفی کشورمان صورت گرفت زنگ خطری برای امریکایی‌هاست تا بدانند جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند است.
کد خبر: ۱۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴ - 09April 2014

ایران دست قدرت‌های فرا منطقه‌ای را از اقیانوس هند کوتاه می‌کند

امیر دریادار "پیمان جعفری طهرانی" معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس به تشریح دستاوردهای حضور این نیرو در چهارمین همایش امنیت دریایی اقیانوس هند(IONS) پرداخت و اظهار کرد: همایش کشورهای حاشیه اقیانوس هند هر دو سال یک بار به میزبانی یکی از کشورهای حاشیه این اقیانوس برگزار میشود. نقش این همایش تامین امنیت اقیانوس هند با همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس است. کشورهای حاضر در این همایش میتوانند از این فرصت به وجود آمده برای مقابله با دزدان دریایی که حضورشان در این اقیانوس آزاردهنده است، استفاده کنند. این همایش گامی در جهت ایجاد امنیت پایدار و تاثیرگذار است.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد: کشورهای حاضر در این همایش به دو بخش کشورهای عضو و ناظر تقسیم میشوند و کشورهای ناظر عموما کشورهایی هستند که  در این منطقه مرزی ندارند. در جلسات دوسالانه مصوب میشود که چه کشورهایی میتوانند به عنوان ناظر در این حوزه فعالیت کنند.

امنیت منطقه اقیانوس هند با مشارکت کشورهایی که دارای خاک مشترک هستند انجام شود

وی در ادامه بیان کرد: در حاشیه اقیانوس هند، کشورها و ناوگانهای فرامنطقهای وجود دارند که در حال فعالیت هستند که جمهوری اسلامی ایران نگران این موضوع است. به نظر ما تامین امنیت منطقه باید با مشورت کشورهای حاشیه اقیانوس هند انجام شود، نه اینکه کشوری به واسطه توانمندی تسلیحاتی و فنی از هر نقطهای از دنیا بیاید و مدعی باشد که برای تامین امنیت به این منطقه آمده است.

امیر دریادار جعفری اظهار کرد: کشورهایی که در منطقه دارای خاک و مرز هستند و منافع مشترکی دارند از باید فعالیت کنند، به همین دلیل نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از کشورهای حاشیه اقیانوس هند که در ایجاد امنیت منطقه اقیانوس هند فعالیت دارند، حمایت میکند.

جمهوری اسلامی ایران دست قدرتهای فرامنطقهای را از اقیانوس هند کوتاه میکند

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در این همایشها سعی دارد، دست کشورهایی را که خارج از منطقه اقیانوس هند هستند و به دنبال منافعی غیر از ایجاد امنیت در اینجا حضور دارند را کوتاه کند.

وی در ادامه دستاوردهای حضور جمهوری اسلامی ایران در این همایش را برشمرد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران توانست با حضور در این همایش پیام کشورمان را به همه کشورهای تاثیرگذار در امنیت اقیانوس هند برساند.

نقش ایران در امنیت دریایی اقیانوس هند تبیین شد

امیر دریادار جعفری ادامه داد: در این همایش توانستیم نقش کشورهای حاشیه اقیانوس هند را در تامین امنیت منطقه به خوبی تبیین و نقش نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت اقیانوس هند با اعزام ناوگروهها را تشریح کنیم و تدابیر امنیتی فرمانده معظم کل قواء در خصوص امنیت منطقه را در قالب چند پیشنهاد به این همایش ارائه کنیم.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: پیشنهاد اول ما این بود که کشورهای حاشیه اقیانوس هند باید عزمشان را برای توانمند ساختن نیروهای دریایی خود منسجم کنند تا بتوانند مناقشات حاشیه مرزی کشورشان را کنترل کنند و امنیت در منطقه مرزی کشورها تثبیت شود.

ایجاد مرکز آیندهنگاری راهبردی یکی از پیشنهادات ایران در IONS

وی پیشنهاد دوم کشورمان را ایجاد یک مرکز آینده نگاری عنوان کرد و گفت: دومین پیشنهاد کشورمان ایجاد یک مرکز راهبردی آیندهنگاری بود که بتواند مسائل و مشکلات را آینده نگری کند و نیازهای این حوزه در سالهای آینده را پیشبینی کند. پیشنهاد سوم نیز در خصوص جایگزینی و سازماندهی نیروی کشورهای حاشیهای اقیانوس هند با نیروهای فرامنطقهای در این اقیانوس بود که تنها ادعای ایجاد امنیت را دارند.

امیر دریادار جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: باید نیرویی متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس هند تشکیل دهیم که با همکاری مشترک بتوانند امنیت منطقه را پایدار و دست قدرتهای فرامنطقهای را از این منطقه کوتاه کنیم.

استقبال از پیشنهادات ایران در همایش کشورهای حاشیه اقیانوس هند

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در همایش کشورهای حاشیه اقیانوس هند مورد استقبال سایر اعضا قرار گرفت و بسیاری از کشورها به خاطر رویکرد کشورمان تبریک گفتند. در این همایش مقرر شد ما روی سه پیشنهادمان برنامه ریزی کنیم و دستورالعمل اجرایی آن را به دبیرخانه همایش ارائه دهیم تا در نشست سال ۲۰۱۶ که در کشور بنگلادش برگزار میشود، مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

تثبیت نام "خلیج فارس"

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از شرکت کنندگان در همایش از کلمههای جعلی به جای خلیج فارس استفاده کردند که مورد اعتراض شدید کتبی و شفاهی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت، نتیجه اعتراضات به استفاده از نام جعلی خلیج عربی به جای خلیج فارس منجر به این شد که در دو سخنرانی توسط فرمانده نیروی دریایی و وزیر دفاع استرالیا دو بار نام خلیج فارس اعلام شود و تثبیت شد که نام خلیج فارس نام دیرینهای بوده و مورد قبول همه کشورهای حاشیه اقیانوس هند است.

امیر دریادار جعفری یکی دیگر از دستاوردهای این حضور را مذاکرات مثبت با کشورهای مهم اقیانوس هند دانست و افزود: بیش از 10 گفتوگوی دو جانبه رسمی با دیگر کشورهای تاثیرگذار در امنیت اقیانوس هند در حاشیه این همایش انجام شد. با 19 کشور نیز گفتوگوی نیمه رسمی انجام دادیم و در حوزههای مشترک برنامهریزی کردیم تا بتوانیم به کمک همدیگر در جهت تامین امنیت منطقه تلاش کنیم.

رأی منفی ایران موجب حذف امریکا از عضویت ناظرین اقیانوس هند شد

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موضوع چهارم همایش کشورهای حاشیه اقیانوس هند را حذف آمریکا از ناظرین فرامنطقهای دانست و بیان کرد: طی یک جلسه رای گیری برای مشخص شدن تعدادی از کشورهای فرامنطقهای به عنوان عضو ناظر در همایشهای بعدی تامین امنیت اقیانوس هند، کشورهای ژاپن، امریکا و چین متقاضی این امر شدند که رای جمهوری اسلامی ایران منجر به حذف آمریکا از جمع اعضای ناظر شد. این حذف شدن زنگ خطری برای آمریکاییهاست.

وی ادامه داد: پس از این رای گیری مصوب شد تنها کشورهای ژاپن و چین به کشورهای ناظر الحاق شوند و این دو کشور میتوانند در نشست بعدی حضور یابند. دستاورد بعدی این همایش به دست آوردن میزبانی دوره ششم همایش توسط ایران در سال ۲۰۱۸ است که میتواند فضای بسیار خوبی برای کشورمان مهیا کند.

موضوعات امنیتی، تامین غذا، مبارزه با دزدان دریایی و آلودگی محورهای روز سوم همایش بود

امیر دریادار جعفری خاطرنشان کرد: در سه روز اول همایش موضوعات امنیتی اعم از تامین غذا، مبارزه با دزدان دریایی و مبارزه با آلودگی محیطی منطقه مطرح و در خصوص این موضوعات بین اعضا تبادل نظر شد. در روز آخر نیز نشست سران هیئتها برگزار شد.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هیئتهای دعوت شده به تصمیمگیری در موضوع امنیت پرداختند و سپس منشورکلی نشست را تصویب کردند. در منشور این همایش اصلاحاتی مدنظر جمهوری اسلامی ایران بود که مطرح و مقرر شد این اصلاحات در اجلاس بعدی مورد تصمیم گیری قرار گیرد. همچنین در پایان این همایش اعضا تصمیم گرفتند در سال ۲۰۱۵ به میزبانی کشور پاکستان و سال ۲۰۱۷ به میزبانی آفریقای جنوبی کارگاه آموزشی برگزار شود.

جمهوری اسلامی ایران در حاشیه همایش کشورهای اقیانوس هند توانست ایفای نقش کند

وی در پایان حضور و تاثیرگذاری کشورمان در این نشست را نتیجه برنامهریزی و حضور در همایشهای قبلی و تدابیر فرمانده نداجا عنوان کرد و گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست سران هیئتهای همایش کشورهای حاشیه اقیانوس هند بسیار پررنگ بود. ما توانستیم در این همایش ایفای نقش کرده و دیدگاههای کشورمان را در فضای جلسه سیطره دهیم و تحت تاثیر همین موضوع میزبانی سال ۲۰۱۸ را به دست بیاوریم.

گفتوگو از: ولی منصوریان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار