تکمیلی/ صالحی خبر داد

رونمایی از سانتریفیوژهایی با ۱۵ برابر قدرت نسل اول

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به رونمایی از نسل جدید سانتریفیوژ‌ها با قدرتی ۱۵ تا ۱۶ برابر بیشتر از نسل‌های قبلی، گفت: ما چیزی درفن آوری هسته‌ای از دست نخواهیم داد و اگر بحث تعلیق با اشراف و آگاهی صورت گرفته است؛ عقب گردی نسبت به مسئله هسته‌ای نخواهیم داشت.
کد خبر: ۱۱۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵ - 10February 2014

رونمایی از سانتریفیوژهایی با ۱۵ برابر قدرت نسل اول

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "علی اکبر صالحی" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز در همایشی که به مناسبت دهه فجر و سالروز نیروی هوایی ارتش در مرکز فرماندهی آموزشهای هوایی شهید خضرایی برگزار شد، با اشاره به اینکه دین باوری و وطن دوستی برای ملت ایران یک اصل بوده و دین برای جامعه مخدر نیست بلکه محرک است، اظهار کرد: در انقلاب ما مردم با رهبر خود عهد و پیمان بستند و این توفیق را به دست آوردند تا دین اسلام به جهان شناخته شد.

وی با بیان اینکه حضور امام و رهبری یگانه رمز موفقیت انقلاب اسلامی بوده است، تصریح کرد: حمایت مردم و تحول درونی در آنها برای تغییر ایجاد شده بود، اما بدون رهبری هوشمندانه و مدبرانه حضرت امام به چنین چیزی دست نمییافتیم، مگر نه در مصر هم انقلاب شد اما الان این کشور در چه شرایطی است.

صالحی با اشاره به روایتی با این مضمون که وطن دوستی ریشه در دین باوری افراد دارد، افزود: در جنگ تحمیلی نشان دادیم برای حفظ دین و وطنمان چه رشادتها که به خرج ندادیم و چه شهدایی را هدیه ندادیم تا این انقلاب استوارو پویا برقرار بماند.

وی با طرح این پرسش که کدام ملت را سراغ دارید که پس از ۳۵ سال از انقلابش با وجود محدودیتها این گونه رشد کند، تاکید کرد: مقصد ما همان مقصدی است که اسلام و امام تعیین کرده و ولایت فقیه شالوده و عمود خیمه نظام است که اگر نبود ایران تا به حال سرپا نبود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به مسائل منطقهای، اذعان کرد: منطقه در حدود ۴ سال پیش حالت آرامی داشت و مصر و تونس و لیبی و حوزه خلیج فارس و روسیه اتفاقی نیفتاده بود اما چرا ناگهان اتفاقاتی رخ داد. ما هر چه تاریخ را کنکاش میکنیم چنین چیزی نمییابیم که یک دفعه این اتفاق رخ دهد، لذا باید پیشینهای برای این تحولات داشته باشیم.
 
وی افزود: ما اعتقاد داریم پیشینه تحولات منطقه انقلاب اسلامی ایران است و این انقلاب در طول ۳۵ سال با وجود همه فشارها دستاوردهای زیادی داشته است.

صالحی با بیان اینکه ما پیش از انقلاب با آمریکا روابط بسیار نزدیکی داشتیم و اگر همین دستاوردهای امروز را داشتیم میگفتند به خاطر رابطه با آمریکاست، تصریح کرد: ما امروز با وجود ۳۴ سال قطع روابط با آمریکا این دستاوردها را به دست آوردهایم.

وی با اشاره به مسائل داخلی مصر اظهار کرد: مصر در۳۴ سال گذشته بهترین رابطه را با آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا داشت، ولی اکنون چه وضعیتی دارد. این کشور دارای تاریخی دیرینهای، جمعیتی بزرگتری و موقعیتی ژئو استراتژیک است و در آمد قابل توجهی نیز دارد و با اینکه امریکا سالیانه ۲. ۵ میلیارد دلار به این کشور پرداخت میکرد، اما امروز مصر چه شرایطی دارد؟

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: من نمیگویم وضع ما نیز ایدهآل و آرمانی است، اما قابل مقایسه با این کشور نیست. ما بیشترین تولید برق را در منطقه داریم و برق صادر میکنیم. حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر لوله گاز و ۲۵۰ هزار کیلومتر جاده داریم. ۴. ۵ میلیون دانشجو داریم.

وی با اشاره به اینکه در طول انقلاب اسلامی ۲. ۵ میلیون بشکه از ۴ میلیون بشکه نفت خود را صادر میکردیم، خاطرنشان کرد: این در حالی که قبل از انقلاب ۵ میلیون بشکه نفت صادر میکردیم.

صالحی افزود: این همه در حالی است که قبل از انقلاب جمعیت ما ۳۵ میلیون بوده و الان ۷۰ میلیون هستیم و جمعیت ما دو برابر شده و با وجود جنگ تحمیلی این زیرساختها را به دست آوردهایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه منطقه در شرایط بسیار بحرانی است و در ۵ سال آینده شرایط حساسی را در منطقه خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: با نگاه مثبت میتوان گفت که مسائل بر اساس منافع امت اسلام پیش خواهد رفت؛ اما افت و خیزهایی خواهیم داشت.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه جنگ داخلی سوریه سرنوشت محورهای مقاومت و غیرمقاومت را در منطقه مشخص خواهد کرد، بیان کرد: اگر شرایط به نفع ملت و نظام حاکم جلو برود، محور مقاومت جایگاهش تقویت خواهدشد و اگر این مسئله رخ ندهد محور شر جایگاهش قوی میشود ولی امیدمان این است که محور مقاومت پیروز شود.

صالحی تاکید کرد: دنیا نیز در حال دگرگونی است؛ چین در بعد اقتصادی تنه به تنه آمریکا میزند و روسیه نیز به عنوان رقیب نظامی قدرتمند آمریکا هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است. آمریکا میخواهد هیمنه و تک قطبی بودن خودرا حفظ کند و به موقعیت خود بیافزاید که این مسئله نیاز به ابزارهایی دارد تا تکلیف رقبایش را مشخص کند تا در مقابل او قد علم نکند.

وی افزود: رقبای اقتصادی امریکا، چین، اتحادیه اروپا، آسیای شرقی و هند هستند. آمریکا میخواهد آنها را کنترل کند، اما چگونه میتواند آنها را کنترل کند؟ این مسئله از طریق انرژی است که بسیار عنصر مهمی برای امریکا محسوب میشود.

رئیس سازمان انرژی اتمی یکی از دلایل اتفاقات منطقه همچون حمله به عراق را بهمنظور به دست آوردن انرژی دانست و تریح کرد: هماکنون بسیاری از مصادر انرژی در منطقه خاورمیانه به جز ایران به نحوی در دست آمریکاست.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که آمریکا نتوانسته به آن دست یابد، افزود: جمع منابع انرژی کشورمان در دنیا اول است، اما آمریکا میخواهد کنترل همه شیرهای نفت و گاز در اختیارش باشد.

صالحی تصریح کرد: در شرایط فعلی روسیه رقیب بالفعل نظامی امریکاست؛ چون این کشور نیز مانند آمریکا هزاران کلاهک هستهای دارد و فقط این دو کشور هستند که میتوانند علاوه بر نابودساختن خود، کشورهای دنیا را نیز تخریب کنند. آمریکا برای تضعیف و درگیر ساختن روسیه مسائل اکراین و گرجستان را ساخته است و میخواهند روسیه را نیز همانند شوروی کنار بزند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرت بلامنازع منطقه است، اضافه کرد: ایران نمیخواهد از راه ارعاب جلو برود. ما کشوری اهل منطق و دارای تمدن و تاریخ هستیم و میخواهیم زندگی مسالمت آمیزی در منطقه داشته باشیم لذا سیاست ما سیاست ترغیب است.
 
معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به وضعیت سوریه، خاطرنشان کرد: براساس هر تحلیل سیاسی نظامی، سوریه باید فرو میریخت، اما این اتفاق نیفتاد؛ یکی از سفرای منطقه میگفت که ما به ایران توصیه میکنیم به عنوان یک دولت، استراتژی خود را درباره سوریه تغییر دهد زیرا نظام سوریه در هفتههای آینده فروخواهد ریخت. اما دیدیم که موضع جمهوری اسلامی ایران چه بوده و نظام سوریه همچنان حفظ شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه روزی فکر نمیکردیم بتوانیم قلب راکتور را بسازیم، اذعان کرد: غربیها امروز میگویند چرا هم آب سنگین دارید و هم غنیسازی میکنید؛ ما به آنها گفتهایم که شما این سوخت را به ما ندادید و ما خودمان مجبور به تولید آن شدیم اما حالا میگویند یکی از این راهها را کنار بگذارید و ما میگوییم چرا باید دستاورد این ملت را کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه ما کاری انجام میدهیم که خود مصلحت آن را میدانیم، افزود: مقام معظم رهبری بر موضوع هستهای اشراف دارند و ایشان خطوط قرمز را مشخص کردهاند.

صالحی با بیان اینکه ما تعلیق ۲۰درصد را در دوره شش ماهه پذیرفتهایم، تاکید کرد: ما این تعلیق را پذیرفتیم اما بر حق غنی سازی در هر میزان و درهر سطحی تاکید کردیم.

صالحی با بیان اینکه ما معاهده ان پی تی را امضا کردهایم براساس این معاهده تعهداتی را پذیرفتهایم اما حقوقی را نیز داریم، خاطرنشان کرد: ما گفتهایم تعهداتمان را رعایت میکنیم، اما از حقوقمان نیزنمی گذریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما گفتهایم که غنیسازی را برای قدرت راکتورهای خود و سوخت ۵ درصد میخواهیم وقتی ۵ سال پیش سوخت تمام شد گفتند باید بخرید و دیدیم شرط و شروط میگذارند لذا نظام جمهوری اسلامی دستور داد تا ۲۰درصد را تولید کنیم.

وی افزود: اگر ما امروز  ۲۰درصد را تعلیق کردهایم به این دلیل است که از اول به آن احتیاج نداشتیم؛ بلکه یک مقدار میخواستیم تا نیازمان را برآورده کنیم؛ لذا ما نمیخواهیم ۲۰ درصد را انباشته کنیم، اما حق خودمان را نیز نگه میداریم تا هرگاه آنها از تعهدات خود در توافق سرباز زدند ما نیز دوباره ۲۰ درصد را تولید کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به بهانه گیریهای غرب درخصوص نیروگاههای آب سنگین اراک گفت: میگویند آب سنگین خودرا تعطیل کنید؛ چون آب سنگین پلوتونیوم ایجاد میکند، اما میگوییم هر پلوتونیومی برای ساخت سلاح هستهای به کار نمیرود و این پلوتونیوم ایجاد شده نیاز به باز فراوری دارد که ما هر چند دانشش را داریم این کار را انجام نمیدهیم، چون نیازی نداریم.

وی افزود: راکتور آب سنگین باقی میماند و همه کارکردهای خود را حفظ میکند اما در آن تغییرات فنی میدهیم که آن پلوتونیومی که به آن نیازی نداریم کمتر تولید کند البته پس این صحبت اخیر من جنجالی در رسانههای خارجی به پا شد که مثبت بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به توافق نامه ژنو اشاره کرد وگفت: نقدهایی به توافق ژنو وارد شده است و همانطور که رهبری گفتهاند دولت باید در شنیدن انتقادات سعه صدر داشته باشد و طرف مقابل نیز دربرابر این توافق نیز سعه صدر به خرج دهد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه در توافق ژنو نکات قابل تفسیر بسیاری وجود دارد، گفت: به دلیل هوشیاری مذاکره کنندگان ایران موفق شدیم در بحث تحقیق و توسعه هستهای هیچ قیدی را نپذیریم و به فعالیتهای خود ادامه دهیم.

وی افزود: در بند تحقیق و توسعه که ما برای خود نگه داشتهایم وقتی اخیرا یک سانتریفیوژ جدید ساختیم آنها غافلگیر شدند و گفتند قرار بر این نبود. ما گفتیم در کجای توافق نوشته شده است و بالاخره با منطق توانستیم سانتریفیوژ خود را جا بیاندازیم که هر کدام ۱۵-۱۶ برابر سانتریفیوژ نسل اول آن قدرت دارد.

وی با اشاره به اینکه روتور داخلی این سانتریفیوژ با سرعت ۷۰۰ متر در ثانیه و ۶۰ هزار دور در دقیقه بدون تکان و پایداری بالا میچرخد، تأکید کرد که مرکز سرمسازی رازی کرج برای برخی آزمایشات مربوط به جداسازی پلاسما از خون به سانتریفیوژهای پیشرفتهای نیاز داشت که با توجه به دستاوردهای جدید، سازمان انرژی اتمی طی ۲-۳ آینده این تجهیزات جدید را در اختیار مرکز سرمسازی قرار میدهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: اما قسمت قابل نقد بحث غنیسازی است و میگویند غنیسازی ما را به رسمیت شناخته و به آن اعتراف کردهاند اما گفتهاند ما برای غنیسازی شما باید به یک نتیجه مشترک برسیم که در چه حدی باشد اینجا جای چالش است و ما با استدلال و منطق حجم غنیسازی خود را حفظ میکنیم.

صالحی در ادامه به مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و افزود: دیروز جلسه موفقیت آمیزی داشتیم. سه ماه قبل من قراردادی امضا کردم که سه ماه بود و به خوبی پیش رفت و این مذاکرات هم به خوبی جلو میرود و تلطیف فضا میکند و بر مذاکرات ۵+۱ سایه میاندازد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صحبت آمریکاییها در خفا و در ظاهر متفاوت است، تاکید کرد: یکی از دلایل این صحبتها این است که آنها اجماع ما را هدف قرار داده و سعی دارند با تحریک ما قطببندیهایی را در داخل کشور به وجود بیاورند.

وی افزود: متاسفانه دشمنان هیچ وقت نفهمیدند که با ایران چگونه رفتار کنند و آنها نمیدانند که ایران در مسایل سیاسی هوشیارتر از آنهاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما چیزی درفن آوری هستهای از دست نخواهیم داد و اگر بحث تعلیق است با اشراف و آگاهی صورت گرفته و عقب گردی نسبت به مسئله هستهای نخواهیم داشت.

صالحی استراتژی جدید سازمان انرژی اتمی را مسئله کیفیت دانست و ادامه داد: قبلا ما برکمیت توجه داشتیم، اما حالا به مسئله کیفیت توجه بیشتری خواهیم نمود ودر کاربرد فن آوری هستهای درمسائل دیگر نیز نشاط بیشتری خواهیم بخشید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار