برخی از تحریفات عاشورا به روایت شهید مطهری

شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی خود مجموعه‌ای از تحریفات درباره عاشورا را بیان کرده و به روشنگری در مورد آن پرداخته‌است.
کد خبر: ۱۰۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶ - 08October 2016
برخی از تحریفات عاشورا به روایت شهید مطهریبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «حماسه حسینی» عنوان مجموعه ای است ارزشمند شامل سخنرانی ها و یادداشت های استاد شهید مرتضی مطهری درباره تحریفات عاشورا. شهید مطهری دو نوع تحریف لفظی و معنوی را معرفی و سپس دو تحریف معنوی در نهضت عاشورا را ذکر می کند و به صورت جدی به نقد آن می پردازد.
 
نخستین تحریف معنوی که استاد از آن یاد می کند، این تفکر است که شهادت امام حسین (ع) کفاره گناهان امت است. ایشان این تفکر را تفکری مسیحی معرفی می کند و می گوید: «می گوییم امام حسین (ع) کشته شد، برای این که گناهان ما بخشیده شود. نمی دانیم که این فکر را ما از دنیای مسیحیت گرفته ایم... ». دومین تحریف معنوی که شهید مطهری به تبیین آن می پردازد، آن است که نهضت حسینی، نهضتی است که به امام حسین (ع) اختصاص یافته است. استاد شهید، نتیجه چنین فلسفه ای را غیرقابل پیروی بودن نهضت می داند. ایشان این سخن را با کلام خود امام حسین (ع) مغایر می داند که آن حضرت علت قیام را به اصول کلی اسلام معطوف کرده است، نه یک دستور خصوصی. استاد مطهری غیر از معرفی انواع تحریفات به بیان مصادیق تاریخی از تحریفات هم می پردازد که به طور گذرا برخی از آن ها را تقدیم می کنیم.
 
لیلا در کربلا نبود...
 
نمونه دیگر از تحریف در وقایع عاشورا که یکی از معروف ترین قضایاست و حتی یک سند تاریخ هم به آن گواهی نمی دهد، قصه لیلا، مادر حضرت علی اکبر است. البته ایشان مادری به نام لیلا داشته اند ولی حتی یک مورخ هم نگفته که لیلا در کربلا بوده است. اما ببینید که چقدر ما روضه لیلا و علی اکبر داریم، روضه آمدن لیلا به بالین علی اکبر. حتی من در قم، در مجلسی که به نام آیت ا... بروجردی تشکیل شده بود که البته خود ایشان در مجلس نبودند، همین روضه را در آنجا شنیدم که علی اکبر به میدان رفت. حضرت به لیلا فرمود از جدم شنیدم که دعای مادر در حق فرزند مستجاب است، برو در فلان خیمه خلوت آنجا موهایت را پریشان کن، در حق فرزندت دعا کن شاید خداوند این فرزند را سالم برگرداند! اولا در کربلا لیلایی نبوده که چنین کند. ثانیا اصلا این منطق، منطق حسین نیست. منطق حسین در روز عاشورا، منطق جانبازی است.
 
روز عاشورا 70 ساعت بوده!!
 
در کتاب اسرار الشهاده نوشته شده است که لشکر عمر سعد در کربلا یک میلیون و ششصد هزار نفر بود. باید سوال کرد این ها از کجا پیدا شدند، اینها همه در کوفه بودند، مگر یک چنین چیزی می شود؟! و نیز در آن کتاب نوشته که امام حسین در روز عاشورا سیصد هزار نفر را با دست خودش کشت! ... بعد دیدند این تعداد کشته با طول روز جور در نمی آید، گفتند روز عاشورا هم هفتاد ساعت بوده است!
 
یاران و دشمنانی که وجود خارجی نداشتند
 
ما برای سیدالشهدا، اصحاب و یارانی ذکر کرده ایم که اصلا ایشان چنین اصحاب و یارانی نداشته اند. مثلا در کتاب محرق القلوب که اتفاقا نویسنده اش هم عالم و فقیه بزرگی است، ولی از این موضوعات اطلاع نداشته، نوشته شده است که یکی از اصحابی که در روز عاشورا از زیرزمین جوشید، هاشم مرقال بود. در حالی که یک نیزه هجده ذرعی هم دستش بود، آخر یک نفر هم گفته بود سنان بن انس که بنا به قول بعضی ها سر امام حسین (ع) را برید، نیزه ای داشت که شصت ذرع بود....  یا دشمنانی را ذکر می کنند که نبوده اند.
 
منبع: روزنامه خراسان
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار