سفر روحانی به آسیا؛ تثبیت جایگاه ایران در دوران پسابرجام

سفر رئیس جمهور به سه کشور ویتنام، مالزی و تایلند و شرکت در اجلاس سران مجمع گفت و گوی همکاری های آسیا در راستای ایجاد موازنه روابط خود با کشورهای مختلف انجام می پذیرد که از ابعاد مختلفی قابل بررسی است.
کد خبر: ۱۰۷۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴ - 05October 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، روابط ایران با بازیگران آسیایی و کشورهای غرب این قاره کهن، چه در دوران تحریمها که بسیاری از کشورها موانع خاصی را پیش روی ایران می گذاشتند و چه در دوران پسا برجام، روابطی بر پایه بازی برد- برد بوده است و کمتر تنش و منازعه ای بین ایران و این کشورها می توان  یافت که بر گسترش و توسعه روابط تاثیر منفی داشته باشد.
 
وقتی سفری دیپلماتیک در سطح رئیس جمهور به یک یا چند کشور انجام می شود این موضوع نشانگر این است که کارشناسان مختلف اقتصادی و تجاری در موضوعات و مسائل گوناگون مذاکره و گفتگویی داشته اند و سفر رئیس جمهور در پی این مذاکرات، تکمیل کننده و برای رسیدن به دستاوردهای  ارزشمندتر است. جمهوری اسلامی ایران با داشتن منابع عظیم گازی و نفتی و از طرفی تشنه بودن کشورهای مختلف آسیایی به انرژی این موضوع را باعث می شود که کشورهای آسیایی و ایران مکمل همدیگر برای ایجاد روابطی طولانی مدت باشند تا بتوانند گفتگوهای سازنده ای در این راستا داشته باشند و برای منافع مشترک قدمهای واقعی تری بردارند.
 
سفر روحانی رئیس جمهوری ایران از ویتنام آغاز شد. ویتنام کشور فقیر و جنگ زده گذشته، شرایط دیگرگونی از گذشته پشت سر می گذارد و در حال رسیدن به ثروت پایدار از لحاظ توسعه صنعتی است. ایران و ویتنام در حال حاضر با داشتن 54 میلیون دلار مبادلات تجاری در نیمه نخست سال جاری میلادی می توانند با افزایش این مبادلات به بهبود روند همکاری ها منجر شوند. ایران می تواند ویتنام را دروازه ای برای ورود به «آ.سه.آن» محسوب کند و از سویی، بازار 80 میلیون نفری ایران بازاری جذاب برای ویتنامی ها است که بدون شک قسمتی از موضوع گفتگوی روحانی و چان دای کوانگ روسای جمهوری دو طرف را تشکیل خواهد داد.
 
سفر به مالزی در حالی اتفاق می افتد که روابط تهران- کوالالامپور از دوران خوب گذشته در زمان ماهاتیر محمد فاصله گرفته و در دوران جدید با رفتن خانم افخم سفیر جدید ایران به مالزی می تواند شروعی دوباره بگیرد و سوءتفاهمات گذشته رفع گردد. در سال های اخیر، دهها هزار ایرانی به مالزی مهاجرت کرده اند. ایرانیان در مالزی، برخلاف کشورهای غربی که از پس از 11 سپتامبر مهاجرت به آنجا برای کشورهای مسلمان دشوار شده و پروسه اخذ ویزا بسیار طولانی و سخت می باشد، تقریبا با استقبال مواجه شده اند. حضور ایرانیان درمالزی همچنین انعکاس دهنده توسعه همکاری های جنوب-جنوب در حوزه های آموزش عالی و نیز دیگر دوره های آموزش فنی-حرفه ای است. به علاوه، مالزی تفسیر نسبتا لیبرالی (آسان انگارانه) از تحریم های بین المللی علیه ایران داشته و در واقع، روابط دوجانبه بین مالزی و ایران به طور معقولی دوستانه و سازنده است.
 
حضور در تایلند در نهایت این سفر، یکی از قسمتهای مهم است که با هدف دیدار با روسای مختلف کشورهای شرکت کننده در اجلاس ACD  و شرکت در این اجلاس و سخنرانی در آن است. همانطور که روحانی بیان کرد این مجمع در سال‌های اخیر عمدتاً بدنبال اهدافی در  زمینه‌های آب، ارتباطات، امنیت غذایی، گردشگری، توسعه انسانی و توسعه پایدار متمرکز بوده و توسعه روابط در این حوزه‌ها بویژه در زمینه امنیت غذایی، آب و انرژی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است. این مجمع با حضور 34 کشور آسیایی که به هر روی به دنبال توسعه و افزایش روابط در زمینه های مختلف مالی و اقتصادی هستند مجمعی مهم به شمار می رود و از ابعاد مختلف برای ایران، مهم به شمار می رود.
 
رئیس جمهوری و تیم همراه در این سفر به نوعی به دنبال تثبیت شرایط پسابرجام و گسترش روابط کشورمان با کشورهای این منطقه از آسیا است که در دوران تحریم تا حد امکان حامی ایران بوده اند و تصمیمات مستقل تری نسبت به  کشورهای غربی در زمینه تجاری و اقتصادی داشته اند. گسترش این همکاری ها باعث ایجاد موازنه بین روابط ایران با کشورهای غربی خواهد شد.
 
همچنین این سفر از منظر تنوع بخشی به رویکردهای بین المللی کشورمان نیز حائز اهمیت است که شرایط ایران را در جهت تثبیت جایگاه خود در منطقه و جهان در پی خواهد داشت.
 
منبع: خبرآنلاین
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار